Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Nikon D90, czyli poprawianie dobrego


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwszy nowoczesny obiektyw zmiennoogniskowy powstał już w 1948 roku, najstarsza zaś tego typu konstrukcja pochodzi z przełomu XIX i XX wieku?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Nikon D90, czyli poprawianie dobrego
Autor: Marcin Pawlak


« poprzednia strona 1|...|4|5|6|7|8|9|10 następna strona »

Nie same pozytywy
Zmianą, wprowadzoną do modelu Nikon D90, z której nie wszyscy będą zadowoleni, jest pozostawienie jedynie trybu PTP (Picture Transfer Protocol) wykorzystywanego do transferu danych do komputera. Zabrakło natomiast trybu Mass Storage. Nie możemy zatem z poziomu komputera zmienić nazw plików na karcie pamięci, ani w inny sposób modyfikować ich zawartości – operacja taka wymagać będzie uprzedniego przekopiowania pliku na dysk komputera lub skorzystania z czytnika kart pamięci. Problemy ze współpracą z D90 mogą też mieć starsze modele banków zdjęć, które domyślnie wymagają urządzeń pracujących w trybie Mass Storage.
 
Od momentu premiery aparatu poprawiła się też obsługa RAW-ów (w formacie NEF) zapisywanych przez D90. Akceptują je najnowsze wersje CaptureNX oraz ViewNX. Adobe Camera RAW 4.6 (a zatem Photoshop CS3 i Lightroom) znajduje się na razie w fazie testów, ale nam z powodzeniem udało się go wykorzystać do odczytu plików NEF pochodzących z D90.
 
Dużym minusem D90 jest też znaczne ograniczenie pojemności bufora po włączeniu odszumiania – niewiele ponad sekundę ciągłej rejestracji zdjęć to dziś zbyt mało nawet w aparacie amatorskim.

Zgrabna układanka
Jak zatem sprawdza się układanka skonstruowana przez inżynierów Nikona? Jak widać z testów, D90 to udany mariaż sprawdzonych elementów z D80 oraz solidnie przetestowanych nowinek stosowanych w profesjonalnych korpusach Nikona. Pod tym względem D90 spełnia wszystkie chyba pokładane w nim oczekiwania. Oczywiście jest jeszcze nowatorska funkcja rejestracji sekwencji wideo, ale w obecnym kształcie potraktować ją należy raczej jako "balonik próbny", mający wysondować, w jakim kierunku powinien podążyć rozwój tego rodzaju funkcji w przyszłych aparatach. Przy obecnych ograniczeniach jest to raczej ciekawostka dla amatorów niskobudżetowych produkcji filmowych, niż narzędzie skierowane do przeciętnego wideoamatora. Poniżej zamieszczamy skróconą tabelę uwzględniającą podstawowe różnice pomiędzy D90 a poprzedzającym go modelem D80.

Podstawowe różnice pomiędzy modelami D80 i D90
Nikon D80 Nikon D90
Przetwornik obrazu CCD RGB CMOS RGB
Rozmiar przetwornika 23,6 x 15,8 mm, Nikon DX 23,6 x 15,8 mm, Nikon DX
Całkowita liczba pikseli 10,75 mln 13,1 mln
Efektywne piksele 10,2 mln 12,3 mln
Rozmiar zdjęcia (w pikselach) 3872 x 2592 [L], 2896 x 1944 [M], 1936 x 1296 [S] 4288 x 2848 [L], 3216 x 2136 [M], 2144 x 1424 [S]
Czułość przetwornika (ISO) 100–1600 (odpowiednik ISO) w krokach co 1/3, plus ustawienia HI-0.3, HI-0.7 i HI-1 200–3200 (odpowiednik ISO) w krokach co 1/3, plus ustawienia LO-0.3, LO-0.7, LO-1 oraz HI-0.3, HI-0.7, HI-1
Automatyczne oczyszczanie matrycy Nie Tak
Kompatybilne obiektywy Mocowanie bagnetowe typu F (połączenie autofokusa za pośrednictwem sprzęgła i styków AF), pomiar ekspozycji wymaga obiektywów z procesorem Mocowanie bagnetowe typu F (połączenie autofokusa za pośrednictwem sprzęgła i styków AF), pomiar ekspozycji wymaga obiektywów z procesorem
Kąt obrazowy Odpowiadający w formacie 35 mm [135] kątowi widzenia obiektywu o około 1,5 raza dłuższej ogniskowej Odpowiadający w formacie 35 mm [135] kątowi widzenia obiektywu o około 1,5 raza dłuższej ogniskowej
Migawka Sterowana elektronicznie szczelinowa o pionowym przebiegu w płaszczyźnie fokalnej, od 30 do 1/4000 s z krokiem co 1/3 lub 1/2, B (bulb) Sterowana elektronicznie szczelinowa o pionowym przebiegu w płaszczyźnie fokalnej, od 30 do 1/4000 s z krokiem co 1/3 lub 1/2, B (bulb)
Zdjęcia seryjne Do 3 kl./s Do 4 kl./s w trybie CL, 4,5 kl./s w trybie CH
Samowyzwalacz Tak Od 1 do 9 klatek z szybkostrzelnością trybu seryjnego CL
Wizjer Stały, na poziomie oka, z pryzmatem pentagonalnym; z wbudowaną korekcją dioptrażu (od -2,0 do +1,0 dptr.) Stały, na poziomie oka, z pryzmatem pentagonalnym; z wbudowaną korekcją dioptrażu (od -2,0 do +1,0 dptr.)
Pokrycie kadru w wizjerze Około 95% (w pionie i w poziomie) Około 96% (w pionie i w poziomie)
Powiększenie wizjera Około 0,94x z obiektywem 50 mm ustawionym na nieskończoność i korekcją dioptrażu; -1 dptr. Około 0,94x z obiektywem 50 mm ustawionym na nieskończoność i korekcją dioptrażu; -1 dptr.
Autofokus Nikon Multi-CAM 1000 z diodą wspomagającą AF (przybliżony zasięg: od 0,5 do 3 m). Zakres działania: od -1 do +19 EV (przy czułości równoważnej ISO 100 i w temperaturze normalnej: 20°C) Nikon Multi-CAM 1000 z diodą wspomagającą AF (przybliżony zasięg: od 0,5 do 3 m). Zakres działania: od -1 do +19 EV (przy czułości równoważnej ISO 100 i w temperaturze normalnej: 20°C)
Tryby ustawiania ostrości Autofokus pojedynczy (AF-S); ciągły (AF-C); automatyczny (AF-A); ręczny (M); śledzenie ostrości automatyczne włączane w trybach autofokusa pojedynczego i ciągłego przy zmianie stanu fotografowanego obiektu Autofokus pojedynczy (AF-S); ciągły (AF-C); automatyczny (AF-A); ręczny (M); śledzenie ostrości automatyczne włączane w trybach autofokusa pojedynczego i ciągłego przy zmianie stanu fotografowanego obiektu
Pola ostrości 11 pól ostrości; możliwość wyboru dowolnego pojedynczego pola; centralne pole ostrości można przełączyć w tryb pola szerokiego 11 pól ostrości; możliwość wyboru dowolnego pojedynczego pola; centralne pole ostrości można przełączyć w tryb pola szerokiego
Tryby wyboru pola AF Pojedynczy AF(dowolny z 11 punktów), Dynamiczny AF (dowolny z 11 punktów z śledzeniem położenia), Automatyczny wybór pól AF Pojedynczy AF(dowolny z 11 punktów), Dynamiczny AF (dowolny z 11 punktów z śledzeniem położenia), Automatyczny wybór pól AF, Dynamiczny AF z wykorzystaniem informacji o kolorze
System pomiaru ekspozycji Matrycowy (420-polowy), centralnie ważony (75% wagi pomiaru przypisane do obszaru o średnicy 6, 8 lub 10 mm w centrum kadru), punktowy (Pomiar z obszaru o średnicy 3,5 mm (około 2,5% powierzchni kadru) na środku aktywnego pola AF (na centralnym polu AF w przypadku korzystania z obiektywu bez CPU lub jeśli wybrano ustawienie Automatyczny wybór pól AF)) Matrycowy (420-polowy), centralnie ważony (75% wagi pomiaru przypisane do obszaru o średnicy 6, 8 lub 10 mm w centrum kadru), punktowy (Pomiar z obszaru o średnicy 3,5 mm (około 2,5% powierzchni kadru) na środku aktywnego pola AF (na centralnym polu AF w przypadku korzystania z obiektywu bez CPU lub jeśli wybrano ustawienie Automatyczny wybór pól AF))
Zakres pomiaru ekspozycji (ISO 100, obiektyw f/1,4, 20°C) 0-20 EV (pomiar matrycowy lub centralnie ważony), 2-20 EV (pomiar punktowy) 0-20 EV (pomiar matrycowy lub centralnie ważony), 2-20 EV (pomiar punktowy)
Tryby ekspozycji P/A/S/M, programy tematyczne (auto, portret, krajobraz, makro, sport, zdjęcia nocne/krajobraz, zdjęcia nocne/portret) P/A/S/M, programy tematyczne (auto, portret, krajobraz, makro, sport, zdjęcia nocne/krajobraz, zdjęcia nocne/portret)
Kompensacja ekspozycji ±5 EV z krokiem co 1/3 lub co 1/2 EV ±5 EV z krokiem co 1/3 lub co 1/2 EV
Braketing ekspozycji i błysku Od 2 do 3 ekspozycji z krokiem o wartościach z przedziału od 1/3 do 2,0 EV Od 2 do 3 ekspozycji z krokiem o wartościach z przedziału od 1/3 do 2,0 EV
Zgodność z systemem Picture Control Nie Tak
Balans bieli Automatyczny, 6 trybów manualnych z możliwością doprecyzowania, ustawienie temperatury barwowej (w Kelwinach), pomiar balansu bieli, możliwy braketing balansu bieli Automatyczny, 7 trybów manualnych z możliwością doprecyzowania, ustawienie temperatury barwowej (w Kelwinach), pomiar balansu bieli, możliwy braketing balansu bieli
Active D-Lighting Nie Tak
Rejestracja sekwencji wideo Nie Tak, do 5 minut w rozdzielczościach 1280x720, 640x424, 320x216, kompresja MJPEG, z dźwiękiem mono
Monitor LCD 2,5-calowy, 230 000 pkt. 2,7-calowy, 230 000 pkt.
Podgląd kadru na wyświetlaczu (LiveView) Nie Tak, ustawianie ostrości przez detekcję kontrastu, wybór położenia i wielkości pola pomiarowego, system wykrywania twarzy.
Zapis zdjęć Karta pamięci SD Karta pamięci SD/SDHC
Wyjście wideo PAL/NTSC PAL/NTSC, HDMI
Wyjście audio Nie Tak
Interfejs PC USB 2.0 (Hi-Speed) (złącze Mini-B) USB 2.0 (Hi-Speed) (złącze Mini-B)
Złacze GPS Nie Tak
Rozmiary 132 x 103 x 77 mm 132 x 103 x 77 mm
Waga (korpus bez akumulatora i obiektywu) 585 g 620 g




Podsumowanie
Czy D90 jest zatem aparatem wartym uwagi? Z pewnością. Niemal każdy element funkcjonalny aparatu został w mniejszym lub większym stopniu w stosunku do D80 poprawiony. Dzięki temu nowemu aparatowi łatwiej będzie konkurować z nowymi lustrzankami innych producentów, a niewątpliwie będzie z nimi porównywany. Porównanie z nimi nie jest jednak łatwe, jako że – tradycyjnie już – linie modeli poszczególnych producentów nie pokrywają się. Nad Nikonem D90 wisi "widmo" profesjonalnego D300, który jednak jest aparatem wykorzystywanym przez wielu wymagających amatorów. Z tego powodu pewne ograniczenia funkcjonalne (choćby brak banków ustawień, uproszczony tryb LiveView, brak dostrajania autofokusa) są zrozumiałe. Na dodatek z funkcjonalności D300 naprawdę było co odejmować, i bynajmniej nie powstał aparat ubogi! Ci, którzy obawiali się nadmiernych cięć (vide historyczna para D100/D70) chyba mogą odetchnąć z ulgą. Nikon D90 jest niesłychanie funkcjonalnym aparatem, który przede wszystkim – oferuje znakomitą jakość zdjęć.
 
W nieco innej sytuacji jest konkurencja, choćby wspomniany Canon – 30D/40D nie ma "nad sobą" wyżej pozycjonowanego aparatu z matrycą rozmiaru APS-C. Canon zatem bez obaw i z pełna premedytacją wprowadzać może pewne elementy właściwe aparatom profesjonalnym – i z tego właśnie powodu pod pewnymi względami EOS 50D góruje nad D90. Jednaj z tego samego porównywanie go z D90 jest nie do końca uprawnione – EOS 50D ma ambicje bycia aparatem półprofesjonalnym (choćby z powodu wspomnianego braku modelu wyżej pozycjonowanego), podczas gdy D90 jest aparatem stricte amatorskim. To jednak, które aparatu będą ze sobą bezpośrednio konkurować, w dużej mierze zależeć będzie od polityki cenowej producentów.
 
Samego zaś D90 podsumować można tak: bardzo solidny i przemyślany aparat dla zaawansowanego amatora.

Plusy:
  • świetna ergonomia obsługi,
  • bardzo dobra jakość wykonania,
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu,
  • krótkie czasy reakcji, błyskawiczne włączanie aparatu,
  • szybki i precyzyjny autofokus,
  • bardzo precyzyjna kontrola nad parametrami przetwarzania obrazu (Picture Control),
  • sprawny matrycowy pomiar ekspozycji, choć miewa tendencję do lekkiego niedoświetlania zdjęć,
  • duży i jasny wizjer,
  • dobrze uporządkowane, intuicyjne menu,
  • bardzo duży zakres wysokich czułości,
  • sprawnie działające odszumianie obrazu dla wysokich czułości ISO,
  • funkcja bezprzewodowego kontrolera zewnętrznych lamp błyskowych,
  • bardzo dobra wydajność zapisu na kartach pamięci,
  • rozbudowana funkcja wyrównywania rozpiętości tonalnej w trakcie rejestracji zdjęcia,
  • zaawansowane funkcje korekty zdjęć, obejmujące poprawianie geometrii,
  • bardzo niskie zużycie energii,
  • duży, czytelny wyświetlacz,
  • w pełni konfigurowalny, dedykowany przycisk funkcyjny,
  • funkcja rejestracji sekwencji wideo,
  • podgląd kadru na żywo (LiveView) z rozpoznawaniem twarzy,
  • wyjście HDMI,
  • możliwość podłączenia odbiornika GPS,
  • duży wyświetlacz LCD o świetnej rozdzielczości,
  • możliwość wprowadzenia stałej korekty pomiaru ekspozycji,
  • korygowanie "w locie" aberracji chromatycznej.


Minusy:
  • domyślne poziomy wyostrzania i nasycenia nieco zbyt niskie jak na aparat amatorski,
  • najkrótszy czas otwarcia migawki jedynie 1/4000 s,
  • czułość 100 ISO uzyskiwana jedynie w trybie symulacji,
  • słabe działanie balansu automatycznego bieli w świetle żarowym o niskiej temperaturze,
  • niewielka pojemność bufora przy zapisie zdjęć w RAW-ach,
  • spadek pojemności bufora po włączeniu odszumiania,
  • stałe powiązanie pomiaru punktowego z ręcznie wybranym polem AF,
  • sztuczne ograniczenie do 100 zdjęć w serii,
  • znaczne ograniczenia trybu nagrywania sekwencji wideo (zwłaszcza brak autofokusa).


Zobacz także:
Adobe Camera RAW 4.6 będzie obsługiwał Coolpixa P6000!
Nikon NEF Codec 1.5.0 obsługuje D90
Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1,4G
Nikon CaptureNX 2.1.0 – poprawione błędy i obsługa D90
Nowa wersja Nikon Transfer 1.2.0
Nikon Camera Control Pro 2.3.0 – obsługa D90 i więcej możliwości z LiveView
Nikon Transfer teraz w wersji 1.1.2
Nikon uderza w średni format?
Nikon i Microsoft zawarły umowę patentową
GP-1 – moduł GPS dla Nikona D90
Nikon Capture NX 2.0.1 – poprawione błędy
SILKYPIX obsługuje Nikona D700
Nowy serwis edukacyjny Nikona
Nikon D90 będzie kręcił filmy?
Nikon Capture NX2 dla użytkowników "jedynki" (prawie) za darmo
Bibble Pro/Lite 4.10.1 – obsługuje również Nikona D700
Większy bufor Nikona D3
Nikon RAW Codec 1.4.0 – obsługa D700 i nowe funkcje
Wiem, co kupuję: obiektyw - część III
Wiem, co kupuję: obiektyw - część II
Pierwsze wrażenia: Nikon Speedlight SB-900
Nikon D700 - pierwsze wrażenia i zdjęcia próbne
TEST: Casio Exilim Pro EX-F1 – fotograficzny demon prędkości
TEST: Sony A350 – Live View na całego
TEST: Canon EOS 40D – krok w stronę ideału
TEST: Sony A200 – "setka" skonstruowana na nowo
TEST: Sony A700 - Alpha na poważnie
TEST: Nikon D60, czyli D40x po liftingu
TEST: Nikon D300 - aparat na miarę czasów
TEST: Olympus E-3 – aparat dla podróżnika
Wiem, co kupuję: obiektyw - część I


« poprzednia strona 1|...|4|5|6|7|8|9|10 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 3.416s.