Poradnik kupującego Obóz kulinarno-fotograficzny w Bieszczadach w 2016 r.
Strona główna  >  Teoria  >  Pojęcia fotograficzne

Pierwszy nowoczesny obiektyw zmiennoogniskowy powstał już w 1948 roku, najstarsza zaś tego typu konstrukcja pochodzi z przełomu XIX i XX wieku?

Ile naprawdę widzi aparat, czyli kąt widzenia obiektywu
Często spotykamy się z określeniami takimi jak: teleobiektyw, obiektyw standardowy czy szerokokątny, równie często możemy napotkać stwierdzenia, że obiektyw bądź aparat ma "dużego zooma". Chociaż intuicyjnie odgadujemy znaczenie tych pojęć, warto przybliżyć ich rzeczywiste znaczenie.

ABC kompozycji – reguła trójpodziału
Wspaniały plener, piękne światło, w rękach wymarzony cyfrak, a efekt na zdjęciu mizerny. Czasem nie zdajemy sobie sprawy, że bez żadnych dodatkowych nakładów finansowych możemy robić lepsze fotografie – wystarczy tylko poznać podstawy kompozycji. Jedną z nich jest tzw. reguła trójpodziału, często błędnie określana przez początkujących fotoamatorów jako "zasada trzech".

Do czego służy i jak działa przysłona?
Jednym z najważniejszych elementów każdego aparatu fotograficznego jest przysłona. Pozwala ona ograniczyć ilość światła wpadającego przez obiektyw, padającego następnie na materiał światłoczuły (matrycę), i dzięki temu pozwala (jako drugi mechanizm obok migawki) wpływać na ekspozycję zdjęcia.

Potrójne widzenie, czyli skąd się bierze aberracja chromatyczna?
Aberracja chromatyczna należy do podstawowych wad układów optycznych, a więc i obiektywów. Najczęściej można ją zaobserwować w pobliżu krawędzi obrazu w postaci barwnych obwódek wokół kontrastowych elementów, np. gałęzi drzewa na tle jasnego nieba.

ABC fotografii – do czego służy bracketing?
Bracketing to jedna z tych technik fotograficznych, które pomagają wykonać prawidłowo naświetlone zdjęcie wówczas, gdy nie wiemy jak właściwie dobrać parametry ekspozycji, a automatyka aparatu zawodzi.

ABC fotografii – perspektywa
Rzadko zdarza się, abyśmy w każdej sytuacji patrzyli na świat wyłącznie w jeden sposób. Zmiana perspektywy to doskonała metoda aby ujrzeć rzeczy w nowym świetle. Podobnie ma się rzecz z fotografią – nietypowe uchwycenie rzeczywistości pozwala wyodrębnić z niej na zdjęciach zupełnie nowe elementy. Umożliwiają to między innymi różne rodzaje punktu widzenia, które opisujemy w niniejszym poradniku.

Harmonia obrazu, czyli kilka słów o kompozycji
Poprawna jest tym, co odróżnia dobrą fotografię od przypadkowej ''fotki''. Podstawowe zasady kompozycji, bo o niej mowa, można zastosować przy każdym rodzaju fotografii. Nieważne czy lubisz uwieczniać owady, krajobrazy czy portretować ludzi – reguły pozostają zawsze takie same.

Co widzi obiektyw, a co zobaczy matryca?
Ten sam obiektyw może dawać różny kąt widzenia w zależności od tego, z jakim aparatem współpracuje. Warto wiedzieć skąd bierze się ten efekt i w jaki sposób wpływa on na rejestrowane ujęcia. A także jak to się stało, że choć efekt ten nie jest wyłącznie domeną aparatów cyfrowych, to prawdziwego znaczenia nabrał dopiero teraz.

Balans bieli i temperatura barwowa w praktyce
Nawet w najprostszych aparatach cyfrowych, w których zrobienie zdjęcia ogranicza się do naciśnięcia spustu migawki, znajduje się opcja regulacji balansu bieli. Zrozumienie wpływu tego parametru na rejestrowany obraz oraz właściwe jego kontrolowanie jest kluczem do uzyskania fotografii o pięknej kolorystyce.

Megapiksele, kolory i szumy - czyli wszystko o matrycach aparatów
Konstruktorzy aparatów cyfrowych prześcigają się w wymyślaniu coraz to bardziej zaawansowanych sensorów i odmiennie działających metod rejestracji kolorowego obrazu. Przedstawiamy, czym różnią się od siebie najczęściej stosowane w aparatach matryce.

« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »
Konkurs  Konkurs
Fotografia uliczna

Street photography to nie tylko fotografowanie życia zatłoczonych arterii czy opustoszałych podwórek i uliczek, ale przede wszystkim próba uchwycenia w kadrze ludzi, ich zachowań i relacji z otoczeniem. Czekamy na Wasze spontanicznie wykonane fotografie ukazujące życie ulicy.
Fotografia uliczna

Ostatnio dodane zdjęcie:
[28.07.2016]
Autor:
Diana Rosińska

Czas generacji: 0.624s.