Poradnik kupującego Obóz kulinarno-fotograficzny w Bieszczadach w 2016 r.
Strona główna  >  Teoria  >  Pojęcia fotograficzne

System mechanicznej stabilizacji matrycy zastosowany w aparatach Olympus E-3 i E-510 nie powstał z myślą o fotografii cyfrowej?

Balans bieli i temperatura barwowa w praktyce
Nawet w najprostszych aparatach cyfrowych, w których zrobienie zdjęcia ogranicza się do naciśnięcia spustu migawki, znajduje się opcja regulacji balansu bieli. Zrozumienie wpływu tego parametru na rejestrowany obraz oraz właściwe jego kontrolowanie jest kluczem do uzyskania fotografii o pięknej kolorystyce.

Megapiksele, kolory i szumy - czyli wszystko o matrycach aparatów
Konstruktorzy aparatów cyfrowych prześcigają się w wymyślaniu coraz to bardziej zaawansowanych sensorów i odmiennie działających metod rejestracji kolorowego obrazu. Przedstawiamy, czym różnią się od siebie najczęściej stosowane w aparatach matryce.

Mruganie okiem, czyli jak działa migawka
Czas ekspozycji to jeden z ważniejszych parametrów, które wybieramy ustalając ekspozycję zdjęcia. Gdy już dokonamy wyboru, za jego realizację odpowiada mechanizm zwany migawką.

Powłoki antyodblaskowe – jak wpływają na nasze zdjęcia?
Jedna z najstarszych zasad fotografii mówi, że należy unikać wykonywania zdjęć ze słońcem w kadrze. Skąd się wzięła ta reguła i czy w dalszym ciągu jest aktualna? Zapraszamy do przeczytania artykułu.

ABC fotografii – rodzaje kadrów
Każda fotografia to fragment rzeczywistości ujęty w ramy. Od tego, w jakich granicach zamkniemy uwieczniony obraz w dużej mierze zależy siła wyrazu zdjęcia. W kolejnym odcinku kursu podstaw fotografii pokażemy, jak wykorzystywać kształt wykonywanego ujęcia tak, aby uzupełniał on kompozycję obrazu i tworzył z nim harmonijną całość.

Ujarzmiamy kolory na wiosennych plenerach
Trudno sobie dziś wyobrazić fotografię bez barw. Mimo, iż zdjęcia czarno-białe często uchodzą za bardziej artystyczne, to nie sądzę, aby ktokolwiek z nas świadomie zrezygnował z możliwości fotografowania w kolorze. Barwa w fotografii, podobnie jak kompozycja czy kadrowanie, wymaga jednak przestrzegania pewnych reguł, które decydują o tym, czy dane zdjęcie przyciąga uwagę i podoba się odbiorcom, czy pozostaje niezauważone.

Ekspozycja zdjęcia (EV), czyli podstawa fotografii
W fotografii termin "ekspozycja" jest jednym z najczęściej używanych. Jednak zazwyczaj stosujemy go "na wyczucie", nie zastanawiając się co on dokładnie oznacza. Tymczasem zrozumienie zasad rządzących ekspozycją ma ogromny wpływ na wykonywane przez nas zdjęcia.

Kalkulator kątów i pola widzenia obiektywu
Przygotowane przez nas narzędzie pozwala w łatwy i szybki sposób obliczyć kąty oraz pole widzenia obiektywu w zależności od: rozmiarów matrycy lub filmu, ogniskowej i rodzaju wykorzystywanego obiektywu oraz odległości fotografowania.

Ile to właściwie jest 1/2,5", czyli zamieszanie z rozmiarami matryc
Przeglądając dane techniczne aparatów prędzej czy później napotkamy informację o rozmiarze zastosowanej matrycy. Jednak przyjęty przez producentów sposób podawania ich wielkości jest dość często mylący i bywa źródłem wielu nieporozumień.

ABC fotografii – ujarzmiamy kolory
Trudno sobie dziś wyobrazić fotografię bez barw. Mimo, iż zdjęcia czarno białe często uchodzą za bardziej artystyczne, to jednak żaden z nas nie zrezygnowałby z możliwości fotografowania w kolorze. Barwa w fotografii, podobnie jak kompozycja, czy kadrowanie, wymaga jednak przestrzegania pewnych reguł, aby mogła oddziaływać na odbiorcę naszych zdjęć w odpowiedni sposób, lub mówiąc wprost – "podobała się". Reguły te są tematem obecnego odcinka naszego cyklu dotyczącego podstaw fotografii.

« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »
Konkurs  Konkurs
Makrofotograficzna majówka

Ciepła pogoda, dużo słońca i budząca się do życia przyroda to idealne warunki do poszukiwania w plenerze ciekawych tematów. My zachęcamy Was do przyjrzenia się im z bliska i pokazaniu ich szczegółów oraz detali w skali makro. Czekamy na Wasze zbliżenia i makrofotografie przedstawiające żywą i martwą naturę.
Makrofotograficzna majówka

Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.05.2016]
Autor:
ZbyszqP

Czas generacji: 0.194s.