Strona główna  >  Teoria  >  Pojęcia fotograficzne

Olympus E-3 potrafi sterować bezprzewodowo aż dziewięcioma lampami błyskowymi jednocześnie?

Mruganie okiem, czyli jak działa migawka
Czas ekspozycji to jeden z ważniejszych parametrów, które wybieramy ustalając ekspozycję zdjęcia. Gdy już dokonamy wyboru, za jego realizację odpowiada mechanizm zwany migawką.

ABC fotografii – kompozycja
Robienie zdjęć nie polega tylko na wycelowaniu obiektywu we właściwą stronę i naciśnięciu spustu migawki. Udana fotografia powstaje w naszej głowie jeszcze zanim podniesiemy aparat do oka. Jednym z najważniejszych elementów dobrego zdjęcia jest jego kompozycja. Bardzo istotnym jej aspektem jest z kolei rozmieszczenie w kadrze elementów istotnych dla fotografowanego tematu.

Głębia ostrości w praktyce i w teorii
Odpowiednie operowanie ostrością i nieostrością poszczególnych planów pozwala skierować uwagę widza na określone elementy zarejestrowanego na zdjęciu obrazu. Świadome wykorzystanie parametrów wpływających na głębię ostrości jest kluczem do uzyskania wyrazistych fotografii.

Aparat w okularach, czyli ABC filtrów optycznych
Tradycyjne filtry szklane i plastikowe od wielu lat są z powodzeniem wykorzystywane przez fotografów. Niezależnie od tego, czy korzystamy z aparatu analogowego, czy cyfrowego, mogą nam one oddać nieocenione przysługi. Wiedza o tym, do czego służą, jak z nich korzystać oraz które i w jakim stopniu zastąpią nam komputerowe programy graficzne z pewnością pomoże nam robić lepsze zdjęcia.

ABC kompozycji – punkt widzenia
Punkt widzenia ma najważniejszy wpływ na kompozycję fotografii. Zmieniając pozycję aparatu, możemy więc w prosty sposób poprawić wygląd naszego zdjęcia.

Co widzi obiektyw, a co zobaczy matryca?
Ten sam obiektyw może dawać różny kąt widzenia w zależności od tego, z jakim aparatem współpracuje. Warto wiedzieć skąd bierze się ten efekt i w jaki sposób wpływa on na rejestrowane ujęcia. A także jak to się stało, że choć efekt ten nie jest wyłącznie domeną aparatów cyfrowych, to prawdziwego znaczenia nabrał dopiero teraz.

ABC fotografii – perspektywa
Rzadko zdarza się, abyśmy w każdej sytuacji patrzyli na świat wyłącznie w jeden sposób. Zmiana perspektywy to doskonała metoda aby ujrzeć rzeczy w nowym świetle. Podobnie ma się rzecz z fotografią – nietypowe uchwycenie rzeczywistości pozwala wyodrębnić z niej na zdjęciach zupełnie nowe elementy. Umożliwiają to między innymi różne rodzaje punktu widzenia, które opisujemy w niniejszym poradniku.

ABC fotografii – ujarzmiamy kolory
Trudno sobie dziś wyobrazić fotografię bez barw. Mimo, iż zdjęcia czarno białe często uchodzą za bardziej artystyczne, to jednak żaden z nas nie zrezygnowałby z możliwości fotografowania w kolorze. Barwa w fotografii, podobnie jak kompozycja, czy kadrowanie, wymaga jednak przestrzegania pewnych reguł, aby mogła oddziaływać na odbiorcę naszych zdjęć w odpowiedni sposób, lub mówiąc wprost – "podobała się". Reguły te są tematem obecnego odcinka naszego cyklu dotyczącego podstaw fotografii.

ABC fotografii – do czego służy bracketing?
Bracketing to jedna z tych technik fotograficznych, które pomagają wykonać prawidłowo naświetlone zdjęcie wówczas, gdy nie wiemy jak właściwie dobrać parametry ekspozycji, a automatyka aparatu zawodzi.

Powłoki antyodblaskowe – jak wpływają na nasze zdjęcia?
Jedna z najstarszych zasad fotografii mówi, że należy unikać wykonywania zdjęć ze słońcem w kadrze. Skąd się wzięła ta reguła i czy w dalszym ciągu jest aktualna? Zapraszamy do przeczytania artykułu.

« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »
Konkurs  Konkurs
Obraz abstrakcyjny nieco

Niezwykłe zestawienia lub skupienie się na samym kształcie, barwie lub fakturze pozwalają tworzyć abstrakcyjne obrazy o niezwykłej sile oddziaływania na oglądających. Wszystko zależy od wyboru tematu, niecodziennego punktu widzenia i oryginalnego sposobu wykadrowania sceny...
Obraz abstrakcyjny nieco

Ostatnio dodane zdjęcie:
[24.09.2017]
Autor:
Wiktoria Jędryczka

Czas generacji: 0.113s.