Poradnik kupującego Obóz kulinarno-fotograficzny w Bieszczadach w 2016 r.
Strona główna  >  Teoria  >  Pojęcia fotograficzne

Znany film Tima Burtona, Gnijąca panna młoda (Corpse bride), nakręcony został cyfrową lustrzanką?

Harmonia obrazu, czyli kilka słów o kompozycji
Poprawna jest tym, co odróżnia dobrą fotografię od przypadkowej ''fotki''. Podstawowe zasady kompozycji, bo o niej mowa, można zastosować przy każdym rodzaju fotografii. Nieważne czy lubisz uwieczniać owady, krajobrazy czy portretować ludzi – reguły pozostają zawsze takie same.

Co widzi obiektyw, a co zobaczy matryca?
Ten sam obiektyw może dawać różny kąt widzenia w zależności od tego, z jakim aparatem współpracuje. Warto wiedzieć skąd bierze się ten efekt i w jaki sposób wpływa on na rejestrowane ujęcia. A także jak to się stało, że choć efekt ten nie jest wyłącznie domeną aparatów cyfrowych, to prawdziwego znaczenia nabrał dopiero teraz.

Balans bieli i temperatura barwowa w praktyce
Nawet w najprostszych aparatach cyfrowych, w których zrobienie zdjęcia ogranicza się do naciśnięcia spustu migawki, znajduje się opcja regulacji balansu bieli. Zrozumienie wpływu tego parametru na rejestrowany obraz oraz właściwe jego kontrolowanie jest kluczem do uzyskania fotografii o pięknej kolorystyce.

Megapiksele, kolory i szumy - czyli wszystko o matrycach aparatów
Konstruktorzy aparatów cyfrowych prześcigają się w wymyślaniu coraz to bardziej zaawansowanych sensorów i odmiennie działających metod rejestracji kolorowego obrazu. Przedstawiamy, czym różnią się od siebie najczęściej stosowane w aparatach matryce.

Mruganie okiem, czyli jak działa migawka
Czas ekspozycji to jeden z ważniejszych parametrów, które wybieramy ustalając ekspozycję zdjęcia. Gdy już dokonamy wyboru, za jego realizację odpowiada mechanizm zwany migawką.

Powłoki antyodblaskowe – jak wpływają na nasze zdjęcia?
Jedna z najstarszych zasad fotografii mówi, że należy unikać wykonywania zdjęć ze słońcem w kadrze. Skąd się wzięła ta reguła i czy w dalszym ciągu jest aktualna? Zapraszamy do przeczytania artykułu.

ABC fotografii – rodzaje kadrów
Każda fotografia to fragment rzeczywistości ujęty w ramy. Od tego, w jakich granicach zamkniemy uwieczniony obraz w dużej mierze zależy siła wyrazu zdjęcia. W kolejnym odcinku kursu podstaw fotografii pokażemy, jak wykorzystywać kształt wykonywanego ujęcia tak, aby uzupełniał on kompozycję obrazu i tworzył z nim harmonijną całość.

Ujarzmiamy kolory na wiosennych plenerach
Trudno sobie dziś wyobrazić fotografię bez barw. Mimo, iż zdjęcia czarno-białe często uchodzą za bardziej artystyczne, to nie sądzę, aby ktokolwiek z nas świadomie zrezygnował z możliwości fotografowania w kolorze. Barwa w fotografii, podobnie jak kompozycja czy kadrowanie, wymaga jednak przestrzegania pewnych reguł, które decydują o tym, czy dane zdjęcie przyciąga uwagę i podoba się odbiorcom, czy pozostaje niezauważone.

Ekspozycja zdjęcia (EV), czyli podstawa fotografii
W fotografii termin "ekspozycja" jest jednym z najczęściej używanych. Jednak zazwyczaj stosujemy go "na wyczucie", nie zastanawiając się co on dokładnie oznacza. Tymczasem zrozumienie zasad rządzących ekspozycją ma ogromny wpływ na wykonywane przez nas zdjęcia.

Kalkulator kątów i pola widzenia obiektywu
Przygotowane przez nas narzędzie pozwala w łatwy i szybki sposób obliczyć kąty oraz pole widzenia obiektywu w zależności od: rozmiarów matrycy lub filmu, ogniskowej i rodzaju wykorzystywanego obiektywu oraz odległości fotografowania.

« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »
Konkurs  Konkurs
Portret i autoportret

Twarz wyraża najrozmaitsze emocje i często mamy tylko chwilę by zdążyć je uwiecznić na zdjęciu. Czekamy na Wasze prace przedstawiające portrety ciekawych osób, tych znanych jak i nieznanych oraz wasze oryginalne autoportrety...
Portret i autoportret

Ostatnio dodane zdjęcie:
[24.06.2016]
Autor:
Katarzyna Karpińska

Czas generacji: 0.897s.