Strona główna  >  Teoria  >  Pojęcia fotograficzne

Mimo zastosowania mniejszego przetwornika obrazu, wizjer Olympusa E-3 dorównuje jasnością i wielkością konkurencyjnym aparatom półprofesjonalnym z matrycami APS-C.

Powłoki antyodblaskowe – jak wpływają na nasze zdjęcia?
Jedna z najstarszych zasad fotografii mówi, że należy unikać wykonywania zdjęć ze słońcem w kadrze. Skąd się wzięła ta reguła i czy w dalszym ciągu jest aktualna? Zapraszamy do przeczytania artykułu.

Soczewki asferyczne – chwyt marketingowy czy rzeczywista innowacja?
Soczewki asferyczne to jedno z modniejszych haseł, jakimi atakują nas producenci obiektywów i aparatów. Jeden, dwa, trzy, a nawet pięć elementów asferycznych – czy to rzeczywiście ma sens?

Do czego służy i jak działa przysłona?
Jednym z najważniejszych elementów każdego aparatu fotograficznego jest przysłona. Pozwala ona ograniczyć ilość światła wpadającego przez obiektyw, padającego następnie na materiał światłoczuły (matrycę), i dzięki temu pozwala (jako drugi mechanizm obok migawki) wpływać na ekspozycję zdjęcia.

Balans bieli i temperatura barwowa w praktyce
Nawet w najprostszych aparatach cyfrowych, w których zrobienie zdjęcia ogranicza się do naciśnięcia spustu migawki, znajduje się opcja regulacji balansu bieli. Zrozumienie wpływu tego parametru na rejestrowany obraz oraz właściwe jego kontrolowanie jest kluczem do uzyskania fotografii o pięknej kolorystyce.

Ujarzmiamy kolory na wiosennych plenerach
Trudno sobie dziś wyobrazić fotografię bez barw. Mimo, iż zdjęcia czarno-białe często uchodzą za bardziej artystyczne, to nie sądzę, aby ktokolwiek z nas świadomie zrezygnował z możliwości fotografowania w kolorze. Barwa w fotografii, podobnie jak kompozycja czy kadrowanie, wymaga jednak przestrzegania pewnych reguł, które decydują o tym, czy dane zdjęcie przyciąga uwagę i podoba się odbiorcom, czy pozostaje niezauważone.

Kalkulator kątów i pola widzenia obiektywu
Przygotowane przez nas narzędzie pozwala w łatwy i szybki sposób obliczyć kąty oraz pole widzenia obiektywu w zależności od: rozmiarów matrycy lub filmu, ogniskowej i rodzaju wykorzystywanego obiektywu oraz odległości fotografowania.

ABC fotografii – rodzaje kadrów
Każda fotografia to fragment rzeczywistości ujęty w ramy. Od tego, w jakich granicach zamkniemy uwieczniony obraz w dużej mierze zależy siła wyrazu zdjęcia. W kolejnym odcinku kursu podstaw fotografii pokażemy, jak wykorzystywać kształt wykonywanego ujęcia tak, aby uzupełniał on kompozycję obrazu i tworzył z nim harmonijną całość.

Harmonia obrazu, czyli kilka słów o kompozycji
Poprawna jest tym, co odróżnia dobrą fotografię od przypadkowej ''fotki''. Podstawowe zasady kompozycji, bo o niej mowa, można zastosować przy każdym rodzaju fotografii. Nieważne czy lubisz uwieczniać owady, krajobrazy czy portretować ludzi – reguły pozostają zawsze takie same.

OBALAMY MITY: Głębia ostrości w lustrzankach cyfrowych
Często można się spotkać ze stwierdzeniem, że amatorskie lustrzanki cyfrowe z matrycami mniejszymi niż 36 x 24 mm dają większą głębię ostrości niż aparaty pełnoklatkowe. Tymczasem twierdzenie to jest całkowicie fałszywe!

Wyznaczanie odległości hiperfokalnej
Zawodowi fotografowie krajobrazu uzyskują na swoich zdjęciach dużą głębię ostrości, dzięki odpowiedniemu wyznaczeniu punktu ostrzenia, co pozwala zachować odpowiednią wyrazistość wszystkich planów rejestrowanej sceny. Wszystko, czego potrzebujemy, by skorzystać z tej techniki, to prosty kalkulator.

« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »
Konkurs  Konkurs
Wiosna, ach to ty!

Poczujcie w sobie wiosnę, wykorzystajcie coraz dłuższe dni i pokażcie nam jak w Waszych obiektywach wygląda najbardziej radosna pora roku. Czekamy na zdjęcia!
Wiosna, ach to ty!

Ostatnio dodane zdjęcie:
[25.04.2017]
Autor:
Katarzyna Karpińska

Czas generacji: 0.134s.