Strona główna  >  Teoria  >  Pojęcia fotograficzne

Założenia standardu Cztery Trzecie nakładają konstruktorom szczególne ograniczenia na dowolność konstrukcji obiektywów systemowych, dzięki którym nawet obiektywy szerokokątne umożliwiają uzyskanie poprawnego obrazu w każdym miejscu matrycy?

Kalkulator głębi ostrości
Przygotowane przez nas narzędzie pozwala w łatwy i szybki sposób obliczyć zakres głębi ostrości oraz odległość hiperfokalną, w zależności od: rozmiarów matrycy lub filmu, ogniskowej wykorzystywanego obiektywu, wartości przysłony i odległości fotografowania.

ABC fotografii – do czego służy bracketing?
Bracketing to jedna z tych technik fotograficznych, które pomagają wykonać prawidłowo naświetlone zdjęcie wówczas, gdy nie wiemy jak właściwie dobrać parametry ekspozycji, a automatyka aparatu zawodzi.

Do czego służy i jak działa przysłona?
Jednym z najważniejszych elementów każdego aparatu fotograficznego jest przysłona. Pozwala ona ograniczyć ilość światła wpadającego przez obiektyw, padającego następnie na materiał światłoczuły (matrycę), i dzięki temu pozwala (jako drugi mechanizm obok migawki) wpływać na ekspozycję zdjęcia.

ABC fotografii – perspektywa
Rzadko zdarza się, abyśmy w każdej sytuacji patrzyli na świat wyłącznie w jeden sposób. Zmiana perspektywy to doskonała metoda aby ujrzeć rzeczy w nowym świetle. Podobnie ma się rzecz z fotografią – nietypowe uchwycenie rzeczywistości pozwala wyodrębnić z niej na zdjęciach zupełnie nowe elementy. Umożliwiają to między innymi różne rodzaje punktu widzenia, które opisujemy w niniejszym poradniku.

Harmonia obrazu, czyli kilka słów o kompozycji
Poprawna jest tym, co odróżnia dobrą fotografię od przypadkowej ''fotki''. Podstawowe zasady kompozycji, bo o niej mowa, można zastosować przy każdym rodzaju fotografii. Nieważne czy lubisz uwieczniać owady, krajobrazy czy portretować ludzi – reguły pozostają zawsze takie same.

Ujarzmiamy kolory na wiosennych plenerach
Trudno sobie dziś wyobrazić fotografię bez barw. Mimo, iż zdjęcia czarno-białe często uchodzą za bardziej artystyczne, to nie sądzę, aby ktokolwiek z nas świadomie zrezygnował z możliwości fotografowania w kolorze. Barwa w fotografii, podobnie jak kompozycja czy kadrowanie, wymaga jednak przestrzegania pewnych reguł, które decydują o tym, czy dane zdjęcie przyciąga uwagę i podoba się odbiorcom, czy pozostaje niezauważone.

ABC fotografii – rodzaje kadrów
Każda fotografia to fragment rzeczywistości ujęty w ramy. Od tego, w jakich granicach zamkniemy uwieczniony obraz w dużej mierze zależy siła wyrazu zdjęcia. W kolejnym odcinku kursu podstaw fotografii pokażemy, jak wykorzystywać kształt wykonywanego ujęcia tak, aby uzupełniał on kompozycję obrazu i tworzył z nim harmonijną całość.

Megapiksele, kolory i szumy - czyli wszystko o matrycach aparatów
Konstruktorzy aparatów cyfrowych prześcigają się w wymyślaniu coraz to bardziej zaawansowanych sensorów i odmiennie działających metod rejestracji kolorowego obrazu. Przedstawiamy, czym różnią się od siebie najczęściej stosowane w aparatach matryce.

Ile naprawdę widzi aparat, czyli kąt widzenia obiektywu
Często spotykamy się z określeniami takimi jak: teleobiektyw, obiektyw standardowy czy szerokokątny, równie często możemy napotkać stwierdzenia, że obiektyw bądź aparat ma "dużego zooma". Chociaż intuicyjnie odgadujemy znaczenie tych pojęć, warto przybliżyć ich rzeczywiste znaczenie.

ABC fotografii – ujarzmiamy kolory
Trudno sobie dziś wyobrazić fotografię bez barw. Mimo, iż zdjęcia czarno białe często uchodzą za bardziej artystyczne, to jednak żaden z nas nie zrezygnowałby z możliwości fotografowania w kolorze. Barwa w fotografii, podobnie jak kompozycja, czy kadrowanie, wymaga jednak przestrzegania pewnych reguł, aby mogła oddziaływać na odbiorcę naszych zdjęć w odpowiedni sposób, lub mówiąc wprost – "podobała się". Reguły te są tematem obecnego odcinka naszego cyklu dotyczącego podstaw fotografii.

« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »
Konkurs  Konkurs
Migawki z podróży

Fotografowanie w podróży, to nie tylko sposób na zachowanie wspomnień, ale także poznanie innych ludzi i obcych kultur. Czekamy na wasze wakacyjne fotograficzne odkrycia – światów dalekich i tych bardzo Wam bliskich.
Migawki z podróży

Ostatnio dodane zdjęcie:
[21.07.2018]
Autor:
Małgorzata Wolak

Czas generacji: 0.069s.