Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Teoria  >  Pojęcia fotograficzne  >  Harmonia obrazu, czyli kilka słów o kompozycji


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Fotografia w wydaniu cyfrowym nie liczy sobie – jak mogłoby się wydawać – 5 czy 10 lat, lecz istnieje już od ponad ćwierć wieku?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Harmonia obrazu, czyli kilka słów o kompozycji
Autor: Alina Plata


« poprzednia strona 1|2 następna strona »

Kontrast
Bardzo jasne lub bardzo ciemne w stosunku do otoczenia obiekty zwracają uwagę naszych oczu. Jeśli chcesz skierować uwagę widza na jasny temat, umieść go na ciemnym tle, a jeśli na ciemny – niech jego otoczenie będzie jasne.

Rzeczy mogą kontrastować także pod względem wielkości – mała, biała żaglówka na tle błękitnej wody zwraca uwagę obserwatora. Fot.Przemysław Imieliński

Zgodnie z zasadą kontrastu należy uważać, czy na zdjęciu nie ma niepożądanych obiektów odciągających wzrok od głównego tematu. Na przykład, słońce odbijające się w lśniącym obiekcie w tle może odwrócić uwagę od fotografowanego obiektu i przesunąć wizualny ciężar obrazu w inne miejsce.

Wypełnij kadr
Jak często oglądając zrobione przez siebie zdjęcie odkrywałeś, że jego główny temat stanowi małą część kadru, a wokół przedmiotu jest za dużo niewykorzystanego miejsca? Jeśli chcesz poprawić swoje fotografie, podejdź bliżej! To pewny sposób, aby uchronić się przed nadmiarem rozpraszających elementów w tle. Wypełnienie kadru od krawędzi do krawędzi fotografowanym obiektem nie pozostawia wątpliwości co do tego, co chcesz pokazać.
 
Jeśli jesteś na początku swojej przygody z fotografią podchodź jak najbliżej. Jeśli myślisz, że jesteś już wystarczająco blisko obiektu, zrób jeszcze kilka kroków do przodu (pod warunkiem, że nie jesteś na krawędzi Wielkiego Kanionu).

Pionowy kadr może pomóc w uzyskaniu zbalansowanej fotografii portretowej i wypełnieniu kadru. Fot. Przemysław Imieliński

Pion czy poziom? Z lewej czy z prawej?
Przy fotografowaniu portretu lub całej sylwetki nie wahaj obrócić aparatu na bok. Nie będziesz miał wtedy problemu z niewykorzystanym miejscem po obu stronach obiektu.
 
Chcesz poznać kolejny mały sekret? W większości kultur na świecie czytamy od lewej do prawej, więc gdy umieścimy nasz obiekt z lewej strony, będzie on bardziej skupiał uwagę. Jeśli jednak zdecydujemy się "złamać" tę zasadę, umieszczając nasz obiekt z prawej strony, oko widzów będzie podróżować po całym zdjęciu, aby na końcu znaleźć główny obiekt.

Punkt zainteresowania umieszczony z lewej strony najbardziej skupi uwagę widza. Włochaty model jest tu bardziej zauważalny, mimo jaskrawego tła. Fot. A. Plata


Miejsce do przemieszczania się
Trudne jest uzyskanie dobrej kompozycji zdjęć w ruchu. Najlepsze efekty przy fotografowaniu sceny akcji uzyskamy, gdy podejdziemy tak blisko, jak to możliwe. Postaraj się przewidzieć z wyprzedzeniem co się wydarzy. Na przykład, czy piłkarz będzie próbował strzelać gola lub czy za chwilę wystrzeli w powietrze góra konfetti. Przewidywanie pozwala przemyśleć fotografię i zarejestrować scenę, na której ci zależy.
Choć zdjęcia same w sobie są statyczne, mogą wywoływać wrażenie, że fotografowany obiekt się porusza. Patrząc na fotografię, widzimy nie tylko to, co się dzieje, ale wyobrażamy sobie co działo się później. Zostaw więcej przestrzeni po tej stronie zdjęcia, w którą zmierza poruszający się obiekt, a twój kadr będzie bardziej dynamiczny.

fot. Przemysław Imieliński

Może zabrzmi to banalnie, ale w fotografii tak na prawdę nie ma żadnych granic. Należy pamiętać, że zasady kompozycji istnieją po to, by je łamać. Jednak powyższe wskazówki pomogą uzyskać atrakcyjne zdjęcia – nadać im naturalną równowagę, zwrócić uwagę na ważne części kadru. Jeśli już czujesz, że znasz zasady kompozycji, możesz zacząć eksperymentować. Czasami ignorowanie wytycznych pomaga w stworzeniu niepowtarzalnego zdjęcia.

Zobacz także:
Grand Press Photo 2013 – galeria zdjęć
WYWIAD: Cardiff po zmroku w obiektywie Macieja Dakowicza
Digiscoping, czyli świat w dużym przybliżeniu
Plener – dokąd, kiedy i z czym?
9. edycja BZ WBK Press Foto rozstrzygnięta
Wyniki konkursu Sony World Photography Awards 2013
Czarno-białe czy w kolorze?
Zdjęcia, które kłamią?
Fotografowanie pejzażu zimowego
Wyniki 56 edycji World Press Photo
Finaliści Sony World Photography Awards 2013
WYWIAD: dzieci ze Sri Lanki w obiektywie Izy Urbaniak
Kompakty z wymiennym obiektywem - co nowego?
World Press Photo - od narodzin do dnia dzisiejszego
Bądź futrografem, czyli o fotografowaniu zwierząt
Smakowite zdjęcia – poradnik fotografowania żywności
6 porad o tym, co i jak fotografować po ciemku
Patagonia – fotograficzna podróż marzeń
Potęga maski - relacja fotograficzna z 7. edycji Brave Festival
Archiwizacja i cyfrowa obróbka zdjęć
12 najwspanialszych miejsc na świecie na fotograficzny plener
GIMP - alternatywa dla Photoshopa


« poprzednia strona 1|2 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.736s.