Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Praktyka  >  Porady praktyczne  >  Czarno-białe czy w kolorze?


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Mimo zastosowania mniejszego przetwornika obrazu, wizjer Olympusa E-3 dorównuje jasnością i wielkością konkurencyjnym aparatom półprofesjonalnym z matrycami APS-C.
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Czarno-białe czy w kolorze?
Autor: Alina Plata
W opinii wielu osób fotografia czarno-biała ma większą głębię i siłę wyrazu, niż zdjęcia w kolorze. Dlatego często wydaje się nam, że przekonwertowanie przeciętnego barwnego kadru do odcieni szarości pozwoli nam "uratować" takie zdjęcie. Zobacz, w jakich przypadkach monochromatyczny obraz rzeczywiście może wyglądać lepiej, a kiedy czerń i bieli zupełnie się nie sprawdza.

« poprzednia strona 1|2 następna strona »

Trochę czerni, trochę bieli
Wielu ludzi uważa, że fotografia czarno-biała znajduje się na wyższym poziomie artystycznym oraz ma większą głębię i siłę wyrazu niż kolorowa. Dlatego często kusi nas, aby każdy przeciętny barwny kadr po prostu przekonwertować do czerni i bieli. To błąd – sam kontrast odcieni szarości nie wykona za ciebie pracy i nie stworzy artystycznego zdjęcia. W przypadku czarno-białych ujęć komponowanie i kadrowanie obrazu jest jeszcze bardziej istotne niż w fotografii barwnej. Na szczęście dziś mamy ogromny luksus luksus decydowania, czy nasze zdjęcie będzie czarno-białe czy nie już po jego zrobieniu. Jednak warto wcześniej pomyśleć, czy kadr będzie wyglądał lepiej jako monochromatyczny – wtedy będziemy mogli skupić się na innych aspektach obrazu.

W przypadku fotografii czarno-białej najistotniejsza jest gra światła i cienia. Fot. A. Plata


Może wydawać się oczywiste, że na fotografii czarno-białej powinny się znaleźć elementy czarne i białe, jednak często o tym zapominamy. Każde zdjęcie powinno mieć trochę głębokich cieni i jasnych świateł. Nie pozwól, by szarości zawładnęła całym zdjęciem – tworzy ona bardzo płaski obraz. Nie każde wykonane ujęcie może być monochromatyczne. Zależy to głównie od ekspozycji i oświetlenia. Czerń i biel jest obecna na każdym zdjęciu – po prostu trzeba je uchwycić z odpowiednim świetle. Światłocień ma bardzo duże znaczenie w fotografii czarno-białej – przejmuje on rolę kolorów. Weź pod uwagę równowagę czerni i bieli. Nie znaczy to, że ma ich być dokładnie po równo – sam ocenisz, czy na Twoim zdjęciu jest ich wystarczająco dużo.

Wszystkie odcienie szarości
Uwzględnienie zarówno czerni i bieli w kadrze jest ważne, ale nie należy też zapomnieć o szarości. Szeroki zakres tonalny doda zdjęciu głębi i wyrazistości. Złapanie szerokiego zakresu odcieni szarości jest znowu kwestią właściwej ekspozycji i upewnienia się, że nie "wypłuczemy" szarości zbyt dużą ilością bieli. Szarości są szczególnie ważne przy portretach – pomagają oddać właściwy odcień skóry i rysy twarzy.

Usuwanie koloru upraszcza obraz. Fot. A. Plata


Kiedy zastanawiasz się czy zrobić zdjęcie kolorowe czy czarno-białe, pomyśl, czy barwy wnoszą coś do obrazu. Jeśli nie – można je usunąć. Co daje zastosowanie monochromatyczności? Usuniecie koloru wydobywa ukryte szczegóły, podkreśla tekstury, formę, kształty, linie i kontrast.

W przypadku zdjęć architektury monochromatyczność może pomóc nam podkreślić linie i formę budowli lub konstrukcji. Fot. A. Plata


Na kolejnej stronie przeczytasz o tym, kiedy warto zachować kolory na zdjęciu, i dlaczego konwersja do czerni i bieli może uratować Twój kadr.
« poprzednia strona 1|2 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.119s.