Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Edycja obrazu  >  Warsztaty  >  Warsztat: Mała głębia ostrości na zdjęciach z kompaktów


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Mimo zastosowania mniejszego przetwornika obrazu, wizjer Olympusa E-3 dorównuje jasnością i wielkością konkurencyjnym aparatom półprofesjonalnym z matrycami APS-C.
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Warsztat: Mała głębia ostrości na zdjęciach z kompaktów
Autor: Jarosław Zachwieja


« poprzednia strona 1|2|3|4 następna strona »

Drugi przykład (zdjęcie wykonane podczas tej samej imprezy, co poprzednie) również ilustruje typowy problem użytkowników aparatów kompaktowych o małych matrycach i obiektywach z niewielkim zakresem ogniskowych. Jest to portret z widoczną osobą na pierwszym planie oraz ostrym, mocno zabałaganionym tłem. Wspomniane tło nie tylko odciąga uwagę oglądającego lecz również psuje kompozycję i klimat zdjęcia (to ostatnie z powodu widocznego w tle samochodu z przyczepą.

Metoda 2: sprzątamy bałagan w tle w sposób bezpieczny
Metoda, którą chcę tym razem zaprezentować różni się od poprzedniej pod dwoma względami. Po pierwsze, wykorzystana metoda zaznaczenia sfotografowanej osoby umożliwia wykonanie poprawek również po zmiękczeniu tła – jest więc bezpieczniejsza. Po drugie, do rozmycia tła wykorzystamy nieco inne narzędzie, które jest bardziej skomplikowane, ale daje też bogatsze możliwości. Ponadto pokażemy inną pułapkę czyhającą na nas podczas doboru zdjęć, oraz zademonstrujemy sposoby radzenia sobie z nią.

Ostre wszystkie plany zdjęcia oraz bałagan w tle – plaga fotografii pamiątkowych oraz portretowych wykonywanych kompaktami.

Do wydobycia pierwszego planu i oddzielenia go od tła użyjemy narzędzia nazywanego Maską Warstwy (Layer Mask). W pierwszej kolejności powinniśmy odblokować warstwę tła, klikając na niej dwukrotnie ikonę kłódki trzymając wciśnięty klawisz [Alt]. Poniżej tworzymy jedną warstwę kontrolną wypełnioną dowolnym kolorem, który nie występuje na wycinanym przez nas pierwszym planie.
Następnie na pierwszą nakładamy maskę warstwy – wybieramy w tym celu z menu Warstwa | Maska Warstwy | Pokaż wszystko (Layer | Layer Mask | Reveal All). Następnie za pomocą narzędzia Gumka (Eraser Tool) wymazujemy tło, na miejscu którego pojawi się ustalony przez nas na ostatniej warstwie jednolity kolor. Wymazując pamiętajmy, aby obszary o mniej ostrych krawędziach (w tym przypadku głowę i włosy) zaznaczać nieco bardziej zmiękczonym pędzlem.

Intensywnie niebieski kolor tła pomaga nam określić, w którym miejscu maska .

Całą warstwę wraz z jej maską kopiujemy za pomocą polecenia Powiel warstwę (Duplicate Layer), a maskę warstwy numer 2 odwracamy klikając ją i wciskając klawisze [Ctrl] + [ I]. Zapewne zauważymy wokół włosów fotografowanej postaci delikatną, niebieską poświatę – w tym miejscu maskę warstwy numer dwa musimy wzmocnić, zaznaczając jej kontury twardszym pędzlem.
W tym momencie, mając włączoną warstwę numer dwa wybieramy z menu Filtr | Rozmycie | Rozmycie soczewkowe (Filter | Blur | Lens Blur) – w efekcie naszym oczom ukaże się dość skomplikowane okno. Z naszego punktu widzenia najważniejszą obecną w nim opcją jest Radius (Promień) – jej wartość powinniśmy dobrać eksperymentalnie tak, aby efekt rozmycia odpowiadał naszym oczekiwaniom. W naszym przykładzie powinna być na tyle duża, aby tło przestało nam przeszkadzać, jednak na tyle umiarkowana, aby efekt nie był nienaturalny. Z listy Mapa głębi - źródło (Depth Map - source) wybieramy opcję Maska warstwy (Layer Mask) i wciskamy OK. Jeżeli wszystko przeprowadziliśmy poprawnie, nasza praca jest zakończona.

Zmiękczone tło przestaje razić na zdjęciu, a samochód z lewej strony jest nieco mniej widoczny. Zakonnik na pierwszym planie ponownie staje się głównym tematem fotografii.

A co z ewentualnymi korektami maski zdjęcia w razie potrzeby? Otóż wystarczy na liście warstw w danej warstwie (górna przedstawia mnicha, dolna zaś tło) kliknąć biało-czarną ikonę maski, a następnie dokonać odpowiedniej korekty.

Zakończenie
Przedstawione przez nas techniki to sposób na ciekawe wzbogacenie naszych zdjęć. Nie zastąpi on niestety prawdziwego efektu niskiej głębi ostrości, jakie można stworzyć za pomocą odpowiedniego aparatu z jasnym obiektywem. W sytuacji krytycznej może nam jednak pomóc uzyskać efekty nieco zbliżone do tych, jakie możemy oglądać z aparatu formatu 35 mm lub APS-C. Powodzenia w eksperymentach!

Zobacz także:
Warsztat: Efektowny kolaż zdjęć
ABC fotografii – perspektywa
Warsztat: Zdjęcie z kolekcji dziadka
Warsztat: Dodawanie daty na zdjęciach w IrfanView
Zdjęcia panoramiczne – poradnik dla początkujących
Cyfrowe panoramowanie i zoomowanie
Gwieździste zdjęcia
Warsztat: Korekta zniekształceń geometrycznych w Photoshopie CS2/CS3
Warsztat: Poprawianie ekspozycji fragmentów zdjęcia w Photoshopie
Warsztat: Szybkie tonowanie zdjęć w programach graficznych
Warsztat: Korekta tonalna zdjęć w programie graficznym
Ogniskowa, czyli jak aparat widzi nieskończoność
ABC kompozycji – reguła trójpodziału
Kalkulator głębi ostrości
OBALAMY MITY: Głębia ostrości w lustrzankach cyfrowych
Głębia ostrości w aparatach kompaktowych
Głębia ostrości w praktyce i w teorii
Wyznaczanie odległości hiperfokalnej


« poprzednia strona 1|2|3|4 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.567s.