Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Teoria  >  Pojęcia fotograficzne  >  Wyznaczanie odległości hiperfokalnej


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Olympus E-3 jest w chwili obecnej jedynym modelem aparatu łączącym w sobie mechanizmy mechanicznej stabilizacji matrycy, ochrony przed kurzem, Live View oraz obrotowego wyświetlacza LCD?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Wyznaczanie odległości hiperfokalnej
Autor: Marcin Pawlak
Zawodowi fotografowie krajobrazu uzyskują na swoich zdjęciach dużą głębię ostrości, dzięki odpowiedniemu wyznaczeniu punktu ostrzenia, co pozwala zachować odpowiednią wyrazistość wszystkich planów rejestrowanej sceny. Wszystko, czego potrzebujemy, by skorzystać z tej techniki, to prosty kalkulator.


Przy fotografowaniu pejzaży istotne jest uzyskanie dużej głębi ostrości. To zadanie ułatwi nam odpowiednie wyznaczenie odległości, na którą powinna zostać ustawiona ostrość. Odległość ta, zwana hiperfokalną jest to taka odległość ostrzenia, dla której dalszy kraniec głębi ostrości obejmuje nieskończoność. Bliższy kraniec strefy ostrego odwzorowania znajduje się zaś w połowie odległości hiperfokalnej od aparatu.


Ponieważ pojęcie to jest ściśle związane z głębią ostrości, zależy ono od tych samych czynników: ogniskowej, wartości przysłony oraz akceptowalnej wielkości krążka rozproszenia. Dwie pierwsze zmienne są zależne od warunków, w jakich wykonujemy zdjęcia, a wartość krążka rozproszenia jest ściśle związana z rozmiarem pola obrazowego, a więc z wymiarami filmu bądź matrycy. Dokładną wartość hiperfokalnej można wyliczyć ze wzoru:

gdzie:
H – odległość hiperfokalna
f – ogniskowa obiektywu
A – wartość przysłony
c – wielkość krążka rozproszenia

W praktyce można stosować uproszczoną wersję tego równania, gdyż różnice pomiędzy ich wynikami są nieznaczne:

Za pomocą obiektywu lub kalkulatora
Oczywiście w warunkach plenerowych trudno przeprowadzać obliczenia. W dobrej sytuacji są posiadacze obiektywów z naniesioną skalą głębi ostrości. Posługując się nią, można w prosty sposób wyznaczyć odległość hiperfokalną. W tym celu ustawiamy pierścień ostrości w położeniu na "nieskończoność", po czym sprawdzamy, jaką odległość wskazuje znacznik wybranej przez nas przysłony – i to właśnie będzie odległość hiperfokalna.

Posługując się skalą głębi ostrości naniesioną na obiektywie możemy w prosty sposób wyznaczyć hiperfokalną.

Ponieważ w aparatach cyfrowych z matrycą mniejszą od klatki 36 x 24 mm głębia ostrości jest mniejsza, uzyskaną tak hiperfokalną zwykle należy przemnożyć przez współczynnik wydłużenia ogniskowej, gdyż znaczniki głębi ostrości na ogół naniesione są dla korpusów pełnoklatkowych. Jeżeli zatem na korpusie pełnoklatkowym dla obiektywu 50 mm i przysłony f/2.8 hiperfokalna wynosi ok. 31 m, to dla tych samych parametrów, ale korpusu EOS 350D wyniesie ona już 49 m. Jakie różnice są pomiędzy wartościami hiperfokalnej dla różnych aparatów można sprawdzić, posługując się naszym kalkulatorem.

Kalkulator głębi ostrości
Format filmu/sensora
Ogniskowa obiektywu mm
Wartość przysłony
Odległość fotografowania m
Akceptowalna wielkość krążka rozproszenia 1/ przekątnej kadru
Hiperfokalna dla danej kombinacji ogniskowa/przysłona
Bliższa krawędź głębi ostrości
Dalsza krawędź głębi ostrości
Zakres głębi ostrości
Akceptowalna wielkość krążka rozproszenia


Zobacz także:
Głębia ostrości w praktyce i w teorii
Głębia ostrości w lustrzankach cyfrowych
Głębia ostrości w aparatach kompaktowych
Ogniskowa, czyli jak aparat widzi nieskończoność
Ile naprawdę widzi aparat, czyli kąt widzenia obiektywu
Współczynnik wydłużenia ogniskowej
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.425s.