Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Teoria  >  Pojęcia fotograficzne  >  Głębia ostrości w aparatach kompaktowych


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Założenia standardu Cztery Trzecie nakładają konstruktorom szczególne ograniczenia na dowolność konstrukcji obiektywów systemowych, dzięki którym nawet obiektywy szerokokątne umożliwiają uzyskanie poprawnego obrazu w każdym miejscu matrycy?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa
Głębia ostrości w aparatach kompaktowych
Autor: Marcin Pawlak
Cyfrowe aparaty kompaktowe inaczej odwzorowują głębię ostrości niż lustrzanki cyfrowe czy też analogowe. Warto wiedzieć, czego się można po nich spodziewać oraz z czego owa odmienność wynika.


Gdy porównamy zdjęcia wykonane kompaktem i lustrzanką, łatwo zauważymy, że na zdjęciach pochodzących z cyfrowych kompaktów ostre jest prawie wszystko, co znajduje się w kadrze: zarówno pierwszy plan, jak i dalekie tło. Stąd też często spotkać się można ze stwierdzeniem, że aparatem kompaktowym trudno zrobić nieostre zdjęcie – i jest w nim sporo racji. To właśnie jest jedna z cech różniących kompakty od cyberlustrzanek, a także cyfrowe lustrzanki od analogowych aparatów małoobrazkowych (a te ostatnie od „analogów” większego formatu) – a wszystko za sprawą głębi ostrości.
 
Przyczyną takiego stanu jest montowanie w kompaktach sensorów o bardzo niewielkich rozmiarach (o przekątnej od 5 do 10 mm), podczas gdy w cyberlustrzance jest to ok. 28 mm, a w małoobrazkowym „analogu” ok. 43 mm. Konsekwencją tego są dużo krótsze niż w standardzie małoobrazkowym ogniskowe stosowanych obiektywów, a to powoduje właśnie zwiększenie głębi ostrości, nawet jeśli „szkło” ma duży otwór względny (np. f/2).
 
Z tego też powodu wiele tanich cyfraków w ogóle nie ma układu ustawiania ostrości! Przy dość ciemnym obiektywie wystarczy ustawić ostrość na stałe na odległość hiperfokalną, by uzyskać głębię ostrości rozciągającą się od ok. 80 cm do nieskończoności. Często też spotyka się konstrukcje, gdzie są jedynie dwie odległości ostrzenia: standardowa (ustawiona na hiperfokalną) i makro (do zdjęć z niewielkiej odległości).

Jak widać fotografując aparatem kompaktowym z odległości 10 metrów już przy przysłonie f/4 uzyskamy głębię ostrości tak dużą, że ustawianie ostrości jest w zasadzie zbędne. Warto przy tym zauważyć, jak duża różnica dzieli poszczególne systemy lustrzanek.


Dopiero przy fotografowaniu z niewielkich odległości aparaty kompaktowe pozwalają uzyskać małą głębię ostrości. W dalszym ciągu jednak typowy kompakt oferuje głębię ostrości mniej więcej pięciokrotnie większą niż typowa lustrzanka cyfrowa.

Wspomnieliśmy już, że kompaktem o niewielkiej matrycy często łatwiej jest zrobić ostre zdjęcie (oczywiście w granicach możliwości rozdzielczych zastosowanego obiektywu) niż profesjonalną lustrzanką. I znów „winę” ponosi głębia ostrości – podczas gdy lustrzanką musimy ostrość ustawić „w punkt”, by cały fotografowany obiekt znalazł się w zasięgu głębi ostrości, większością kompaktów wystarczy wyostrzyć obraz „mniej więcej”, a duża głębia ostrości zapewni, że obraz będzie wystarczająco wyraźny. Dlatego też w wielu tańszych kompaktach ostrość ręcznie można ustalać tylko w kilku zakresach (np.: makro, 1–5 m, 5 m–nieskończoność), bo dokładniejsza regulacja nie jest po prostu potrzebna.
 
Nie zawsze jednak tak duża głębia ostrości jest pożądana, np. przy zdjęciach portretowych, gdy chcemy rozmyć blisko znajdujący się tylny plan. Tu właściciele kompaktów mają problem, gdyż nawet najjaśniejsze obiektywy w nich stosowane oferują zwykle zbyt dużą głębię ostrości do tych zastosowań.
 
Z efektem pozornego zwiększenia głębi ostrości mamy do czynienia również w przypadku cyfrowych lustrzanek. Tutaj jednak rozmiary matrycy i klatki filmu małoobrazkowego nie różnią się tak bardzo, zatem i wzrost zakresu głębi ostrości nie jest tak duży jak w wypadku cyfrowych kompaktów.

Zobacz także:
Głębia ostrości w lustrzankach cyfrowych
Wyznaczanie odległości hiperfokalnej
Współczynnik wydłużenia ogniskowej
Kalkulator głębi ostrości
Głębia ostrości w praktyce i w teorii
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nieco edycji nie zaszkodzi

Narzędzia dostępne w programach graficznych pozwalają modyfikować, tonować, poprawiać i ulepszać wykonane zdjęcia, nadając im pożądany przez nasz wygląd. Pokażcie, jakie magiczne obrazy potraficie wyczarować z zarejestrowanych przez siebie fotografii...
Nieco edycji nie zaszkodzi
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[29.05.2017]
Autor:
Katarzyna Sz
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.288s.