Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Teoria  >  Pojęcia fotograficzne  >  OBALAMY MITY: Głębia ostrości w lustrzankach cyfrowych


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Do pierwszych aparatów dalmierzowych Canona (o nazwie Hansa Kwanon) w latach 1934–46 obiektywy produkował Nippon Kōgaku Kōgyō K.K. – czyli dzisiejszy Nikon?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

OBALAMY MITY: Głębia ostrości w lustrzankach cyfrowych
Autor: Marcin Pawlak
Często można się spotkać ze stwierdzeniem, że amatorskie lustrzanki cyfrowe z matrycami mniejszymi niż 36 x 24 mm dają większą głębię ostrości niż aparaty pełnoklatkowe. Tymczasem twierdzenie to jest całkowicie fałszywe!


Jak wyjaśniliśmy w naszym artykule o głębi ostrości, zależy ona od dopuszczalnej wielkości krążka rozproszenia, a ta zależy od wielkości matrycy. Wraz ze zmianą wielkości matrycy na mniejszą (a z taką zmianą mamy do czynienia przy przesiadce z lustrzanki analogowej na typowe, amatorskie cyberlustro) dopuszczalny rozmiar krążka rozproszenia zmniejsza się, a zatem zakres głębi ostrości również ulega ograniczeniu. Skąd zatem ta rozbieżność między powszechną opinią a faktami?
 
Otóż przyczyna tkwi w innym zjawisku związanym ze zmniejszeniem matrycy, a mianowicie współczynniku wydłużenia ogniskowej. Zmiana kąta widzenia stosowanych obiektywów zmusza nas poniekąd do takich zachowań, które w efekcie dają zwiększenie głębi ostrości. Aby to wyjaśnić, należy rozważyć kilka przypadków. Sytuacją wyjściową jest dla nas aparat pełnoklatkowy wyposażony w obiektyw np. 50 mm oraz fotografowany obiekt w odległości, powiedzmy, 10 metrów.


W pierwszym przypadku stosujemy ten sam obiektyw z korpusami: pełnoklatkowym oraz wyposażonym w matrycę APS. Ze względu na mniejszą dopuszczalną wielkość krążka rozproszenia, przy sensorze APS głębia ostrości zmniejsza się, w przybliżeniu o wartość współczynnika wydłużenia ogniskowej. Pole widzenia obiektywu zmniejsza się o tę wartość.


Aby uzyskać to samo pole widzenia co na korpusie pełnoklatkowym oddalamy się od fotografowanego przedmiotu – to najczęściej spotykany przypadek. Na skutek zwiększenia odległości (o współczynnik wydłużenia ogniskowej), uzyskana głębia ostrości również zwiększa się w tym samym stopniu.


Przy niezmienionej odległości (10 m) zmieniamy obiektyw na taki, który zapewni nam pole widzenia odpowiadające 50 mm na korpusie pełnoklatkowym (dla np. Canona EOS 350D będzie to 31,2 mm). Wskutek tej operacji głębia ostrości zwiększa się w takim stopniu, w jakim skróciliśmy ogniskową, a więc o współczynnik wydłużenia ogniskowej.
 
Jak widać, rozbieżność pomiędzy teorią (mniejsza matryca = mniejsza głębia ostrości) a praktyką (mniejsza matryca = większa głębia ostrości) jest jedynie pozorna. Obserwowane przez nas zazwyczaj zwiększenie głębi ostrości przy przesiadce z korpusu pełnoklatkowego na amatorską cyberlustrzankę nie wynika bynajmniej z mniejszego rozmiaru matrycy. Przyczyną są nasze działania, mające na celu zniwelowanie zmiany kąta widzenia obiektywu. By uzyskać to samo pole widzenia, co na aparacie pełnoklatkowym, zmieniamy bądź odległość fotografowania, bądź ogniskową obiektywu i dopiero ta operacja powoduje zwiększenie głębi ostrości.
 
Warto pamiętać, że jeśli z fotografii wykonanej korpusem pełnoklatkowym wytniemy fragment odpowiadający zdjęciu wykonanemu aparatem z matrycą APS (z tej samej odległości, tym samym obiektywem i przy identycznej wartości przysłony) i obydwa zdjęcia zaprezentujemy w tym samym formacie, głębia ostrości na obu zdjęciach będzie dokładnie taka sama.

Zobacz także:
Głębia ostrości w aparatach kompaktowych
Wyznaczanie odległości hiperfokalnej
Współczynnik wydłużenia ogniskowej
Kalkulator głębi ostrości
Głębia ostrości w praktyce i w teorii
Ile naprawdę widzi aparat, czyli kąt widzenia obiektywu
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.464s.