Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  Tajlandia w obiektywach Sony (bez front i back focus'a)


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwsze cyfrowe zdjęcie powstało ponad 30 lat temu?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Tajlandia w obiektywach Sony (bez front i back focus'a)
Autor: Przemysław Imieliński


« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »

Optyka z najwyższej półki
Trzeba przyznać, że zarówno ostrość, jak i plastyka obrazu rejestrowanego za pomocą testowanych obiektywów naprawdę może się podobać, tym bardziej, że zdjęcia wykonywaliśmy pełnoklatkową lustrzanką A900. Jej niemal 25-megapikselowa matryca bezlitośnie obnaża wszelkie mankamenty optyki, takich jednak w wypadku wspomnianych "szkieł" raczej trudno się doszukać. Warto odnotować natomiast, że wszystkie obiektywy dysponują przyciskiem (w przypadku modelu Sony 70–200 mm f/2.8 SSM G jest ich aż trzy) blokady ostrości, który dla osób świadomie i precyzyjnie budujących kadry jest rozwiązaniem niezwykle wygodnym i funkcjonalnym. Taka blokada pozwala bowiem precyzyjnie ustawić ostrość, a następnie przekadrować ujęcie tak, by uzyskać właściwą kompozycję obrazu.
 
Odpowiednio dostrojony, "jasny" obiektyw otwiera przed fotografującym szereg możliwości. Niewielka głębia ostrości w połączeniu z dobrze dobranym i wyrazistym tematem obrazu jest niemal zawsze gwarancją uzyskania interesującego ujęcia. Jeśli dodać do tego matrycę o takiej rozdzielczości jak w korpusie A900, to kreatywne możliwości związane ze swobodnym powiększaniem i kadrowaniem obrazu wydają się niemal nieograniczone.
 
Najlepiej przekonać się jednak o tym samemu oceniając obraz. Poniższa fotografia jest właśnie przykładem zdjęcia doskonale prezentującego zalety jasnej optyki i pełnoklatkowej matrycy korpusu A900. Fotografia została wykonana obiektywem Sony 70–200 mm f/2.8 SSM G przy czasie 1/160 s oraz przysłonie f/3.2. Analizując kadr widzimy wyraźnie, iż pomimo niewielkiej głębi ostrości twarz i postać fauna zarejestrowana została ostro i wyraźnie. Niemała w tym zasługa stabilizacji obrazu, która w korpusie A900 realizowana jest poprzez kompensowanie drgań ręki fotografa odpowiednimi ruchami sensora.

Fotografia teatralna i sceniczna to wyzwanie zarówno dla fotografa, jak i jego sprzętu. W tym wypadku o udanym zdjęciu zdecydowała stabilizowana matryca korpusu A900 oraz ''jasny'' obiektyw.


Aby w pełni docenić ilość informacji rejestrowanych przez 25-megapikselową matrycę lustrzanki A900 warto jeszcze powiększyć obraz i dokładnie przyjrzeć się jego strukturze. Pomimo wysokiej czułości matrycy (1000 ISO) fotografia nie jest zbytnio zaszumiona, a detale twarzy są dobrze widoczne. Tak więc nawet bardzo silne skadrowanie tego ujęcia pozwala otrzymać zupełnie ostrą odbitkę, którą nadal będzie można reprodukować w większym formacie.

Sony A900 – analiza zarejestrowanego obrazu, przedstawionego w skali 1:1. Pomimo czułości matrycy ustawionej na 1000 ISO fotografia nie zawiera w sobie zbyt dużo cyfrowego ziarna. Z kolei wysokiej jakości obiektyw i stabilizowana matryca dały fotografię, której trudno odmówić wyrazistości


Oczywiście rezultaty byłyby jeszcze lepsze, gdyby powyższą fotografię "wywołać" z pliku RAW. Tu jednak oglądamy obraz zapisany przez aparat w postaci zbioru JPEG o najwyższej jakości.

Sony łączy to, co najlepsze
Przejęcie przez koncern Sony dorobku Minolty w zakresie konstrukcji lustrzanek i połączenie go z własną technologią produkcji matryc oraz legendarną optyką Zeissa pozwoliło stworzyć japońskiemu koncernowi propozycję sytemu fotograficznego, który śmiało konkurować może z ofertą Canona , Nikona czy Olympusa. Ogłoszone ostatnio przedłużenie współpracy z niemieckim producentem optyki dobrze wróży, jeśli chodzi o rozwój oferty wysokiej klasy obiektywów dla systemu Alfa.
 
Praktyczny test kilku obiektywów znajdujących się w aktualnej ofercie Sony przekonał nas, że wymagający fotoamator z pewnością może znaleźć w systemie Alfa udane konstrukcje optyczne, pozwalające realizować śmiałe i wymagające wysokiej jakości obrazu projekty fotograficzne. Pozostaje mieć jedynie nadzieję, że wraz ze wzrostem popularności samych aparatów z logo Sony, zwiększy się także zainteresowanie wysokiej jakości obiektywami, a większa produkcja pozwoli obniżyć ich ceny. Wciąż bowiem wysoki koszt "jasnych" obiektywów nie pozwala wielu polskim fotoamatorom podnieść swoich umiejętności na wyższy poziom i przekonać się, że dużo częściej o udanym zdjęciu decyduje dobra optyka, a nie drogi aparat…

Strona producenta: www.sony.pl

Zobacz także:
Pierwsze wrażenia, pierwsze testy: Sony A900, czyli pełna klatka według Sony
Pierwsze zdjęcia testowe z Sony A900!
TEST: Sony A350 – Live View na całego
Recenzja: Uchwyt pionowy do lustrzanek Sony A200/A300/A350
Pierwsze wrażenia: Z Sony A350 na Kubie – zdjęcia testowe
TEST: Sony A200 – "setka" skonstruowana na nowo
Recenzja: Uchwyt pionowy do lustrzanki Sony A700
TEST: Sony A700 - Alpha na poważnie
Oznaczenia obiektywów dla systemu Sony Alfa
Recenzja: Sony GPS-CS1KA – GPS dla fotografa
Recenzja: Sony Cyber-shot DSC-H9 – skazany na sukces?


« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 2.078s.