Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  Tajlandia w obiektywach Sony (bez front i back focus'a)


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Olympus, jako pierwszy na świecie producent lustrzanek cyfrowych, zastosował profilaktykę w zakresie ochrony zdjęć przed brzydkimi plamami, będącymi śladem obecności kurzu na matrycy?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Tajlandia w obiektywach Sony (bez front i back focus'a)
Autor: Przemysław Imieliński
Pod koniec marca br. firma Sony zorganizowała warsztaty fotograficzne, których celem była prezentacja najnowszych obiektywów sygnowanych znakiem Alfa. Uczestnicy szkolenia mieli również okazję praktycznego przetestowania jednej z funkcji oferowanej przez korpus A900, pozwalającej na wyeliminowanie zjawisk front lub back focus'a – będących zmorą miłośników zdjęć z niewielką głębią ostrości. Zobaczcie sami, jak prosto i szybko można poradzić sobie z tym problemem.

« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »

Tajlandia to wymarzone miejsce dla fotografa: egzotyczna przyroda; odmienna kultura, religia i obyczaje; piękne i niezwykle barwne ludowe stroje – wszystko to sprawia, że z aparatem trudno rozstać się choćby na chwilę, a zdjęcia "robią się" same. W takich właśnie warunkach przedstawiciele polskich mediów fotograficznych mieli okazję przetestować najnowsze teleobiektywy oraz "jasne" zoomy produkowane przez firmę Sony we współpracy z niemieckim Zeissem.

Tajlandzki folklor zobaczyć dziś można przede wszystkim na specjalnych pokazach organizowanych dla turystów. Zdjęcie wykonane obiektywem Sony 70–200 mm f/2.8 SSM G – ogniskowa 200 mm, f/2.8, 1/250 s, 320 ISO


Zestaw jak marzenie
Osobiście przez kilka dni korzystałem z zestawu trzech obiektywów: Sony Carl Zeiss Vario Sonnar T 16–35 mm f/2.8 ZA SSM, Sony Carl Zeiss Vario Sonnar T 24–70 mm f/2.8 ZA SSM oraz Sony 70–200 mm f/2.8 SSM G. Komplet ten umożliwia pokrycie szerokiego zakresu ogniskowych i pozwala wykonywać zarówno bardzo szerokokątne ujęcia, jak i ciasne zbliżenia. Nie mniej istotne niż uniwersalność oferowanych kątów widzenia są, w wypadku wspominanych zoomów, duża jasność (f/2.8 w całym zakresie ogniskowych) oraz szybkość pracy autofokusa.

Wszystkie obiektywy z testowanego przez nas zestawu oferowały stałą jasność f/2.8 w całym zakresie ogniskowych. Na zdjęciu zaprezentowany we wrześniu 2008 roku Sony Carl Zeiss Vario Sonnar T 16–35 mm f/2.8 ZA SSM


W testowanych obiektywach system ustawiania ostrości napędzany jest silnikami SSM (SuperSonic Motor). Zasada ich działania jest analogiczna jak w wypadku konkurencyjnych rozwiązań: USM (Canon), SWM (Nikon), HSM (Sigma) – w odróżnieniu od typowego silnika elektrycznego, wykorzystywane są w nich elastyczne stojany oraz wirniki z ceramicznymi elementami piezoelektrycznymi. Podstawowymi zaletami napędów SSM są szybka, precyzyjna i cicha praca oraz możliwość ręcznego przeostrzania (funkcja DMF – Direct Manual Focus), bez konieczności wyłączania trybu AF.

"Jasna" optyka daje dużo swobody
Jak wspomniałem testowane obiektywy oferowały maksymalny otwór względny o wartości f/2.8 w całym zakresie ogniskowych. Taka "jasność" daje fotografowi nie tylko olbrzymi komfort pracy – kadrowanie w pomieszczeniach czy podczas nocnych spacerów jest znacznie bardziej precyzyjne, ponieważ w wizjerze zwyczajnie widać więcej – ale pozwala także na większą swobodę w kształtowaniu głębi ostrości. Korzystając z przysłon o bardzo małych wartościach (f/2.8–3.5) możemy bardzo świadomie wpływać na kompozycję kadru i wzajemne oddziaływanie poszczególnych planów. Świadomie użyta niewielka głębia ostrości pozwala skupić uwagę oglądających w konkretnym punkcie obrazu lub odseparować od tła główny temat zdjęcia.

Niewielka głębia ostrości pozwoliła wyodrębnić z tła główny temat zdjęcia i to pomimo bardzo zbliżonej kolorystyki posągu i fasady świątyni znajdującej się na drugim planie. Zdjęcie wykonane obiektywem Sony 70–200 mm f/2.8 SSM G – ogniskowa 200 mm, f/3.2, 1/800 s, 200 ISO

« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.754s.