Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Praktyka  >  Porady praktyczne  >  Odbitka taka, jak trzeba


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwsze lustrzanki cyfrowe Nikona, opracowane we współpracy z firmą Fujifilm (E2/E2s/E2N/E2Ns/E3), pozbawione były efektu pozornego wydłużenia ogniskowej?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Odbitka taka, jak trzeba
Autor: Marcin Pawlak


« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »

Odbitka taka, jak trzeba
Jednym z częściej pojawiających się pytań, które nurtują adeptów fotografii, jest: "Jakiej wielkości odbitkę mogę uzyskać, dysponując aparatem o matrycy N megapikseli"? Złośliwa, acz zupełnie prawidłowa odpowiedź brzmi: o dowolnej. To, jakiej wielkości możemy z danego aparatu uzyskać odbitkę zależy tylko od tego, z jakiej odległości zamierzamy ją oglądać.
 
Każdy z nas zaobserwował zapewne zjawisko polegające na tym, że nasza zdolność rozróżniania szczegółów spada wraz z odległością od obserwowanego przedmiotu. Wynika z tego, że szczegółowość obrazu może być tym mniejsza, im większa jest odległość, z jakiej go obserwujemy.
 
Z powyższej zasady wynika, że docelową rozdzielczością zamawianej przez nas odbitki wcale nie musi być 300 DPI. Owszem, jeśli zamawiana fotografia ma wylądować w rodzinnym albumie, powinna ona być szczegółowa. Jeśli jednak zamawiana przez nas odbitka ma zawisnąć na ścianie, gdzie oglądana będzie z odległości co najmniej metra, w zupełności wystarczy, jeśli będzie miała rozdzielczość o połowę mniejszą – a więc 150 DPI. Jeśli z kolei planujemy prezentację naszej twórczości w formacie wystawowym, a więc 70 × 100 cm, nikt nie będzie jej oglądał z odległości mniejszej, niż 2 metry. Jak poważne są tego konsekwencje, wystarczy zaobserwować poniżej, wybierając rozmiary zdjęcia oferowane przez nasz aparat:

Rozmiary zdjęć z aparatów cyfrowych
Wielkość zdjęcia
Odległość obserwacji/rozdzielczość: 0,5 m / 300 DPI 1 m / 150 DPI 2 m / 75 DPI
Wielkość odbitki

Jak widać, dla przykładowego zdjęcia o rozmiarze 6 megapikseli, w zależności od planowanego przeznaczenia odbitki, jej maksymalna wielkość może się wahać od formatu sporo mniejszego od kartki A4 do 100×70 cm.

Rozmiar na życzenie
Jak zatem określić rozmiar zdjęcia w pikselach, tak by otrzymana odbitka zgodna była z naszymi oczekiwaniami? Przede wszystkim, zdecydować musimy się, w jakich warunkach będziemy ją oglądać: w albumie, na ścianie czy na wystawie. Gdy już go określimy (posiłkując się powyższym kalkulatorem), powinniśmy wybrać najbardziej odpowiadający mu rozmiar odbitki fotograficznej (korzystając z tabeli na poprzedniej stronie)– tak, by niezbędne przekadrowanie były możliwie niewielkie. Następnie odczytany z tabeli rozmiar odbitki w pikselach powinniśmy wykorzystać, by ustalić rozmiary ramki kadrującej zdjęcie w programie graficznym.
 
Jeśli chcemy mieć pewność, że całe zdjęcie znajdzie się na odbitce, powinniśmy je skadrować o 3-4 piksele ciaśniej, niż wynika to z rozmiaru odbitki – da nam to zapas na niedokładność mechanizmu obcinającego zdjęcia w punkcie usługowym.

Zobacz także:
Warsztat: Usuwanie niepożądanych elementów obrazu
ABC fotografii – rodzaje kadrów
ABC fotografii – kompozycja
Warsztat: Efektowny kolaż zdjęć
Warsztat: Korekta zniekształceń geometrycznych w Photoshopie CS2/CS3
Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. IV
Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. III
Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. II
ABC kompozycji – punkt widzenia
Kalkulator kątów i pola widzenia obiektywu
Ogniskowa, czyli jak aparat widzi nieskończoność
Katalogowanie i archiwizacja – część II: Katalogowanie fotografii
Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. I
Katalogowanie i archiwizacja – część I: Porządek na dysku
Warsztat: Usuwanie koloru – konwersja fotografii do czerni i bieli
Kalkulator głębi ostrości
Głębia ostrości w aparatach kompaktowych
Głębia ostrości w praktyce i w teorii
Adobe Photoshop: kadrowanie fotografii
Fotografowanie dzieci
Pomysły na prezent dla fotoamatora
Oryginalna panorama wykonana "z ręki"


« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 3.335s.