Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Praktyka  >  Porady praktyczne  >  Odbitka taka, jak trzeba


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Popularnych ogniw litowo-jonowych nie wolno przechowywać rozładowanych?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Odbitka taka, jak trzeba
Autor: Marcin Pawlak



Format formatowi nierówny
Co jednak począć, gdy wykonaliśmy zdjęcie "idealne", takie, które przy proporcjach kadru 4:3 ma akurat idealną (naszym zdaniem) kompozycję, i przy przekadrowaniu może jedynie stracić? Nie pozostaje nam nic innego, jak poszukać fotolabu, który dysponuje maszyną pozwalającą na uzyskanie odbitek o "cyfrowych" (tak zwykle są określane) proporcjach kadru – a więc 4:3. Na szczęscie takich punktów jest coraz więcej.
 
Niestety, formaty odbitek opuszczających maszyny często maja mało wspólnego nie tylko z proporcjami 4:3, ale i 3:2. Wynika to w dużej mierze z tego z faktu, że jeden z wymiarów odbitki zdeterminowany jest szerokością roli papieru, z jakiej są odcinane. Powoduje to, że proporcje odbitki rzadko odpowiadają "ideałowi". Nie jest to bynajmniej żadna przypadłość czasów "cyfrowych" – z dokładnie taką samą sytuacją mieliśmy do czynienia przy wykonywaniu odbitek z tradycyjnych negatywów. Wówczas jednak mało komu chciało się przyglądać dokładnie każdej klatce negatywu i porównywać ją z uzyskaną odbitką. Dziś dociekliwych nie brak – zawsze znajdzie się ktoś, kto powiększy maksymalnie zdjęcie i "odkryje", że odbitka została przekadrowana. Tymczasem owo przekadrowanie niemal zawsze jest konieczne – jak już wspomnieliśmy, proporcje odbitek oferowane przez maszyny w fotolabach zwykle odbiegają od nominalnych 4:3 i 3:2. Jeśli zatem chcemy, by efekt uzyskany na odbitkach otrzymanych z fotolabu odpowiadał naszym zamierzeniom, musimy odpowiednio przystosować nasze zdjęcia.
 
Pierwszym etapem będzie wybór odpowiedniego formatu odbitki. W tym celu jednak musimy odwiedzić (fizycznie bądź internetowo) nasze laboratorium, i dowiedzieć się, jakie formaty odbitek mogą nam zaoferować. Od tego bowiem będzie zależeć, do jakich dokładnie proporcji kadru będziemy musieli się dostosować.
 
O ile formaty odpowiadające proporcjom 3:2 są ustandaryzowane i te same niezależnie od producenta fotolabu, to z ich "cyfrowymi" mutacjami już tak dobrze nie jest, i ich dokładne wymiary mogą się różnić w zależności od producenta i oprogramowania maszyny. Dlatego warto sprawdzić, jakie dokładnie wartości odpowiadają odbitkom oferowanym przez wybrany przez nas punkt usługowy. Dla ułatwienia podajemy poniżej najczęściej spotykane, typowe wartości.

Formaty odbitek fotograficznych
formatwysokośćszerokośćwysokośćszerokośćproporcje
9×12 cm89 mm120 mm1051 px1417 px4:3
9×13 cm89 mm127 mm1051 px1500 px3:2
10×14 cm102 mm136 mm1204 px1606 px4:3
10×15 cm102 mm152 mm1204 px1795 px3:2
13×16 cm127 mm160 mm1500 px1889 px4:3
13×18 cm127 mm178 mm1500 px2102 px3:2
15×20 cm152 mm203 mm1795 px2397 px4:3
15×21 cm152 mm216 mm1795 px2551 px3:2
18×24 cm180 mm240 mm2125 px2834 px4:3
20×25 cm203 mm254 mm2397 px3000 pxniestandardowy
21×25 cm216 mm254 mm2551 px3000 pxniestandardowy
21×28 cm216 mm280 mm2551 px3307 px4:3
21×30 cm210 mm297 mm2480 px3507 px3:2
25×30 cm254 mm300 mm3000 px3543 pxniestandardowy
25×38 cm254 mm381 mm3000 px4500 px3:2

W powyższej tabeli przyjęliśmy, że rozdzielczość obrazu na wykonywanej odbitce wynosi 300 DPI (punktów na cal) – jest to wartość typowa dla obrazów oglądanych "na wyciągnięcie ręki". Wartość tę możemy zwiększyć, czego efektem będzie niewielkie poprawienie szczegółowości obrazu, jednak kosztem jego rozmiarów – odbitka będzie po prostu mniejsza. Drugim ograniczeniem są techniczne możliwości maszyny wykonującej odbitki – większość z nich naświetla odbitki właśnie z rozdzielczością 300 DPI, i próba naświetlenia zdjęcia o większej rozdzielczości nie da żadnych pozytywnych rezultatów – oprogramowanie maszyny i tak będzie musiało przetworzyć zdjęcie do rozdzielczości 300 DPI.
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 2.304s.