Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Edycja obrazu  >  Narzędzia do edycji  >  Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. IV


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Film małoobrazkowy 36 x 24 mm ma wymiary identyczne z taśmą filmową 35 mm?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. IV
Autor: Jarosław Zachwieja


« poprzednia strona 1|2|3|4 następna strona »

Fotografia monochromatyczna – w czerni, bieli i nie tylko
Na deser w dzisiejszym odcinku przewodnika po funkcjach Adobe Lightroom pozostawiłem ulubiony typ fotografii wielu amatorów i profesjonalistów: fotografię czarno białą oraz jej rozmaite odmiany. Jak przystało na program kierowany do zaawansowanych pstrykaczy, nie mogło w nim zabraknąć narzędzi przeznaczonych do przygotowywania zdjęć tego typu.

Po przestawieniu przełącznika Treatment w pozycję Grayscale pierwszym zauważalnym efektem – poza odbarwieniem fotografii – jest zmiana wyglądu i kształtu histogramu. Od teraz przedstawia on wyłącznie rozkład jasności na zdjęciu.

Jeżeli chcemy dokonywać edycji danego zdjęcia w odcieniach szarości, w grupie Basic prawego panelu modułu Develop przełączamy opcję Treatment z Color na Grayscale. Zauważymy wówczas, że zdjęcie z kolorowego zamieniło się w czarno białe, a histogram przestał wyświetlać wszystkie składowe barwne. To jednak nie wszystkie zmiany – szybko zorientujemy się, że część opcji wcześniej aktywnych została wyłączona, a grupa narzędzi odpowiedzialnych za korektę barwną została przestawiona na Grayscale. I właśnie funkcje znajdujące się w tej grupie będą (oprócz tych odpowiedzialnych za znaną nam już korektę tonalną) naszym podstawowym narzędziem przy pracy ze zdjęciami czarno białymi i monochromatycznymi.
 
W grupie Grayscale znajduje się osiem suwaków symbolizujących osiem znanych nam barw składowych wyróżnionych w Lightroomie, zgrupowanych pod nazwą Gryscale Mixer. Pod nimi jest domyślnie włączona opcja Auto Adjust, która pozwala automatycznie dopasować tonalność zdjęcia. Suwaki pełnią w Lightroomie tę samą rolę, co w tradycyjnej fotografii czarno-białej barwne filtry optyczne – regulują natężenie (jasność) tych partii zdjęcia, które w jego kolorowej wersji odznaczały się danym kolorem. Są przy tym łatwiejsze w obsłudze od swoich szklanych odpowiedników, gdyż nie zmieniają ekspozycji zdjęcia i – jak wszystkie cyfrowe narzędzia – ich użycie jest odwracalne.

Zamieszczona powyżej animacja ilustruje czarno białe zdjęcie przed i po wprowadzeniu korekty tonalnej na poszczególnych kanałach barwnych. Dzięki temu zabiegowi udało się m.in. rozjaśnić twarze muzyków oraz przyciemnić nieco niebo, które odwracało uwagę widza od głównego motywu.

Doskonałym uzupełnieniem fotografii czarno białych jest przedstawione wcześniej narzędzie Split Toning, dzięki czemu możemy przygotować efektowną dichromię lub trichromię. Na poniższym przykładzie pokazaliśmy znane już zdjęcie z muzykantami stonowane do sepii i z nałożonym dodatkowo efektem winietowania, który upodabnia całość do starej fotografii.

Zdjęcie w tonacji sepii uzyskaliśmy dzięki ustawieniu następujących parametrów narządzia Split Toning: Shadows na wartości 37/32, Highlights na wartości 51/22, natomiast Balance na 0.

Zakończenie
Przy okazji opisu tonowania zdjęć do sepii wspomniałem o efekcie nakładania winiety. Zabieg ten oraz pozostałe funkcje edycyjne dostępne w module Develop będą tematem następnej, piątej części cyklu artykułów poświęconych aplikacji Adobe Lightroom. Przybliżymy ponadto narzędzia służące do kadrowania oraz usuwania ze zdjęcia zabrudzeń i usterek. W części szóstej zaś wykorzystamy wszystkie te narzędzia w krótkich warsztatach, a ponadto poznamy techniki ułatwiania sobie pracy takimi narzędziami masowej obróbki jak szablony oraz funkcje synchronizacji edycji. Do zobaczenia!

Zobacz także:
Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. V
Lightzone 3.1 – cyfrowa ciemnia nawiązująca do systemu strefowego Ansela Adamsa
CHDK – druga młodość naszego Canona
Recenzja: Colour Confidence Color Management Check-up Kit
Odbitka taka, jak trzeba
Warsztat: Poprawianie ekspozycji fragmentów zdjęcia w Photoshopie
Warsztat: Szybkie tonowanie zdjęć w programach graficznych
Warsztat: Korekta tonalna zdjęć w programie graficznym
Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. III
Zoner Photo Studio 8 – fotograficzny kombajn
Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. II
ABC kompozycji – punkt widzenia
Photoshop CS3 – co nowego dla fotografa?
ABC kompozycji – reguła trójpodziału
Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. I


« poprzednia strona 1|2|3|4 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.727s.