Fotografia monochromatyczna – w czerni, bieli i nie tylko
Na deser w dzisiejszym odcinku przewodnika po funkcjach Adobe Lightroom pozostawiłem ulubiony typ fotografii wielu amatorów i profesjonalistów: fotografię czarno białą oraz jej rozmaite odmiany. Jak przystało na program kierowany do zaawansowanych pstrykaczy, nie mogło w nim zabraknąć narzędzi przeznaczonych do przygotowywania zdjęć tego typu.
 |
Po przestawieniu przełącznika Treatment w pozycję Grayscale pierwszym zauważalnym efektem – poza odbarwieniem fotografii – jest zmiana wyglądu i kształtu histogramu. Od teraz przedstawia on wyłącznie rozkład jasności na zdjęciu. |
Jeżeli chcemy dokonywać edycji danego zdjęcia w odcieniach szarości, w grupie Basic prawego panelu modułu Develop przełączamy opcję
Treatment z Color na Grayscale. Zauważymy wówczas, że zdjęcie z kolorowego zamieniło się w czarno białe, a histogram przestał wyświetlać wszystkie składowe barwne. To jednak nie wszystkie zmiany – szybko zorientujemy się, że część opcji wcześniej aktywnych została wyłączona, a grupa narzędzi odpowiedzialnych za korektę barwną została przestawiona na
Grayscale. I właśnie funkcje znajdujące się w tej grupie będą (oprócz tych odpowiedzialnych za znaną nam już korektę tonalną) naszym podstawowym narzędziem przy pracy ze zdjęciami czarno białymi i monochromatycznymi.
W grupie Grayscale znajduje się osiem suwaków symbolizujących osiem znanych nam barw składowych wyróżnionych w Lightroomie, zgrupowanych pod nazwą Gryscale Mixer. Pod nimi jest domyślnie włączona opcja Auto Adjust, która pozwala automatycznie dopasować tonalność zdjęcia. Suwaki pełnią w Lightroomie tę samą rolę, co w tradycyjnej fotografii czarno-białej
barwne filtry optyczne – regulują natężenie (jasność) tych partii zdjęcia, które w jego kolorowej wersji odznaczały się danym kolorem. Są przy tym łatwiejsze w obsłudze od swoich szklanych odpowiedników, gdyż nie zmieniają ekspozycji zdjęcia i – jak wszystkie cyfrowe narzędzia – ich użycie jest odwracalne.
 |
Zamieszczona powyżej animacja ilustruje czarno białe zdjęcie przed i po wprowadzeniu korekty tonalnej na poszczególnych kanałach barwnych. Dzięki temu zabiegowi udało się m.in. rozjaśnić twarze muzyków oraz przyciemnić nieco niebo, które odwracało uwagę widza od głównego motywu. |
Doskonałym uzupełnieniem fotografii czarno białych jest przedstawione wcześniej narzędzie Split Toning, dzięki czemu możemy przygotować efektowną dichromię lub trichromię. Na poniższym przykładzie pokazaliśmy znane już zdjęcie z muzykantami stonowane do sepii i z nałożonym dodatkowo efektem winietowania, który upodabnia całość do starej fotografii.
 |
Zdjęcie w tonacji sepii uzyskaliśmy dzięki ustawieniu następujących parametrów narządzia Split Toning: Shadows na wartości 37/32, Highlights na wartości 51/22, natomiast Balance na 0. |
Zakończenie
Przy okazji opisu tonowania zdjęć do sepii wspomniałem o efekcie nakładania winiety. Zabieg ten oraz pozostałe funkcje edycyjne dostępne w module Develop będą tematem następnej, piątej części cyklu artykułów poświęconych aplikacji Adobe Lightroom. Przybliżymy ponadto narzędzia służące do kadrowania oraz usuwania ze zdjęcia zabrudzeń i usterek. W części szóstej zaś wykorzystamy wszystkie te narzędzia w krótkich warsztatach, a ponadto poznamy techniki ułatwiania sobie pracy takimi narzędziami masowej obróbki jak szablony oraz funkcje synchronizacji edycji. Do zobaczenia!
Zobacz także:Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. VLightzone 3.1 – cyfrowa ciemnia nawiązująca do systemu strefowego Ansela AdamsaCHDK – druga młodość naszego CanonaRecenzja: Colour Confidence Color Management Check-up KitOdbitka taka, jak trzebaWarsztat: Poprawianie ekspozycji fragmentów zdjęcia w PhotoshopieWarsztat: Szybkie tonowanie zdjęć w programach graficznychWarsztat: Korekta tonalna zdjęć w programie graficznymAdobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. IIIZoner Photo Studio 8 – fotograficzny kombajnAdobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. IIABC kompozycji – punkt widzeniaPhotoshop CS3 – co nowego dla fotografa?ABC kompozycji – reguła trójpodziałuAdobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. I