Keep away from fire | Zawsze przechodzimy
Praca Urszuli Kluz-Knopek dotyka problemu z różnych perspektyw, z jednej strony jest to intymna historia zamknięta w konkretnej rodzinie. Pojawiają się tutaj wątki
dorastania, zmieniania się, dojrzewania, wzajemnego oddalania się i zbliżania wokół bliskich sobie osób. Można to określić, jako przelewanie się z punktu do punktu i ciągłe mielenie przeszłości. Czuję, że nie mam dostępu do rzeczywistości, jako takiej, mówię o teraźniejszości, bezpośrednim udziale w byciu tu i teraz. Wstaję rano, widzę swojego syna, jest cudowny, a ja patrzę na niego jakby już umierał, zatracał się. Po powrocie ze szkoły będzie już zupełnie innym człowiekiem. Wiem, że już nigdy nie będzie taki jak teraz i ogarnia mnie żal na myśl o nieustanie przemijającym czasie, i niemożności zatrzymania chwili. A ja chciałabym znaleźć dla siebie coś stałego, jakieś oparcie (kotwicę, punkt). Nieprzemijalny pewnik. Tymczasem wszystko płynie, krąży, wiruje. Sedno pracy skupia się wokół niepewności teraźniejszości. Tego, że jako ludzie nie jesteśmy w stanie doświadczać odbywającej się aktualnie chwili w pełni a raczej ciągle balansujemy pomiędzy przeszłością a przyszłością. Dla mnie osobiście dodatkowym problemem jest świadomość ciągłej utraty, śmierci teraźniejszości.
 |
fot. Urszula Kluz-Knopek |
 |
fot. Urszula Kluz-Knopek |
 |
fot. Urszula Kluz-Knopek |
Zakończenie wystawy to spojrzenie z perspektywy, nie ma tu już konkretnych osób, a raczej masa przypadków. Ta część odwołuje się bezpośrednio do
przemijania. Przechodzimy po, jesteśmy w instalacji zbudowanej z setek niewinnych niemowlęcych ubrań, żeby dojść do jednego punktu. Punktu doświadczania nieobecności. Punktu granicznego pomiędzy byciem, a nie byciem.
Wystawa Urszuli Kluz-Knopek jest częścią projektu SALT prezentującego artystki i artystów związanych z Cieszynem i cieszyńską Galerią SZARA. Na projekt złożą się wystawy, spotkania, warsztaty i inne działania.
 |
fot. Urszula Kluz-Knopek |
Zobacz także:Dyskretny urok retuszu – metamorfoza zdjęciaAkademia Młodego Fotografa rusza we Wrocławiu!Aparat, czy puszka sardynek? O nietypowych modelach aparatówBrave Festival 2013: PodsumowanieBrave Festival 2013: Porywający rytm ludu LangaBrave Festival 2013: Moc królewskich bębnów z BurundiBrave Festival 2013: Afrykańskie rytmySzerokie ujęcia – jak zrobić 360-stopniową panoramęHarmonia obrazu, czyli kilka słów o kompozycjiGrand Press Photo 2013 – galeria zdjęć