Od kiedy ludzie mają pomysły, zawsze znajduje się ktoś, kto je przywłaszcza i przedstawia jako oryginalną pracę. Prawa autorskie i znaki towarowe potwierdzają własność, ale nie zawsze są honorowane. Prawo chroni własność intelektualną, ale nie wszystkie kraje egzekwują je jednakowo gorliwie. Zresztą zidentyfikowanie i skonfiskowanie wszystkich podrobionych produktów byłoby herkulesowym zadaniem. Przez to sam produkt — a tym samym jego opakowanie — staje się polem walki, na którym właściciele marek i przestępcy toczą zażarty bój na inteligencję, pomysłowość i inżynierię.
Bezpieczeństwo konsumentów
Firmy chcą zagwarantować konsumentom, że nabyte produkty są autentyczne i nie zostały podrobione, a fałszerze próbują podstępnie skłonić kupujących do nabycia podróbek udających oryginały poprzez imitacje etykiet i opakowań. Stawką jest
bezpieczeństwo i zdrowie konsumentów zagrożone przez niskiej jakości podrobione produkty , których koszty gospodarcze i społeczne mają podwoić się do wartości 1,7 bln dol. w 2015 r.(1). Trzeba do tego doliczyć szkodliwe efekty spowodowane omyłkowym przekonaniem kupujących, że wadliwy produkt pochodzi od oryginalnego producenta.
Większość ekspertów od fałszowania opakowań twierdzi, że relacja między oznakowaniem i opakowaniem produktu, a konsumentem nabiera coraz większego znaczenia. John Spink, dyrektor inicjatywy Anti-Counterfeit and Product Protection Program (A-CAPPP) na Uniwersytecie Stanu Michigan (
www.a-cappp.msu.edu), podkreśla tę dynamikę stosując kryminologiczne pojęcie ''trójkąt zbrodni''(2) i potrzebę zapobiegania nielegalnej działalności poprzez traktowanie przestępcy, ofiary i okazji nie jako niezależnych elementów, ale zazębiających się części tej samej układanki.
Równowaga między bezpieczeństwem a prostotą
Z tych też powodów firmy inwestują coraz więcej środków w zabezpieczenia, które zniechęcą fałszerzy, a jednocześnie zapewnią spokój konsumentom i szeroką dostępność produktów w sklepach. Wprowadzenie zarówno środków jawnych ( np.
hologramów i atramentów zmiennobarwnych), jak i ukrytych (np. elementów graficznych i domieszek chemicznych), gwarantuje kupującym autentyczność produktu i o
strzega fałszerzy, że produkt jest chroniony nie tylko przez to, co widać na pierwszy rzut oka. Eksperci zalecają takie „zabezpieczenia wielopoziomowe”(3).
Dobrym przykładem są
rozwiązania stosowane w branży farmaceutycznej, gdzie - według Światowej Organizacji Zdrowia - roczna sprzedaż podróbek przekracza wartość 32 mld dol.(4) (liczba ta nie uwzględnia medycznych kosztów zażywania fałszywych lub niespełniających norm leków). Producenci leków coraz częściej używają hologramów w postaci
etykiet, pieczęci, termodruku i blistrów, aby ich produkty były łatwo rozpoznawalne i trudne do dokładnego skopiowania(5). Inne technologie, w tym uwierzytelnianie typu „track-and-trace”, które potwierdza źródło towaru, wspomagają zwalczanie podróbek. Jedna z globalnych marek farmaceutycznych idzie o krok dalej - stosuje narzędzie do oceny ryzyka, aby ustalić podatność swoich produktów na fałszerstwa i przyznaje punkty za zabezpieczenia(6). Ten wewnętrzny system punktowy ocenia na przykład stopień bezpieczeństwa, jaki produkt ma i (lub) na jaki zasługuje.
W sektorze nowych technologii na przykład HP nieustannie bada nowe, zaawansowane rozwiązania zabezpieczające, które mają zapobiegać fałszowaniu opakowań materiałów eksploatacyjnych do drukarek. Z czasem okazało się, że spośród różnych jawnych i ukrytych środków, które stosuje HP,
etykiety zabezpieczające zapewniają wymaganą równowagę między bezpieczeństwem a akceptacją klientów. Takie „metki” usprawniają też współpracę z organami ścigania, ułatwiając znalezienie fałszerzy oraz konfiskatę i katalogowanie podrobionych towarów.
Z biegiem lat konsumenckie grupy fokusowe z całego świata pomagały HP wprowadzać coraz bardziej wyrafinowane środki bezpieczeństwa, które obecnie obejmują
rozwiązania holograficzne z trudnymi do skopiowania kombinacjami kolorów, tekstu i technologii ruchowych. Pod uwagę brane są wyłącznie „środki zaaprobowane przez użytkowników”; jeśli nabywcy nie rozumieją technologii albo uważają, że może ona zmniejszyć, a nie zwiększyć przekonanie o autentyczności produktu, odrzuca się ją, bez względu na to, jak jest zaawansowana i jaki zapewnia stopień ochrony.
Uwierzytelnianie mobilne
Rygorystyczne testy doprowadziły do powstania najnowszej generacji
etykiet bezpieczeństwa na wkładach z atramentem i tonerem HP, które w miejscu zakupu pozwalają nabywcom potwierdzić autentyczność opakowania — a przez to znajdującego się w środku produktu.
Po zbadaniu autentyczności przez sprawdzenie holograficznej charakterystyki etykiety, klienci mogą przeskanować
kod Quick Response (QR) za pomocą smartfona, aby uzyskać dostęp do oprogramowania HP Mobile Authentication i zweryfikować etykietę(7) (W Polsce kody QR powinny być wprowadzone w 2012 roku wraz z zakończeniem sprzedaży oryginalnych tonerów HP w dotychczasowych opakowaniach).
Autoryzowane
etykiety generują komunikat, który potwierdza, że wkład ma prawidłowy kod i jest oryginalnym produktem HP. Nieprawidłowe etykiety generują komunikat ostrzegawczy z łączem do witryny HP poświęconej przeciwdziałaniu takim praktykom, na której można uzyskać więcej informacji. Klienci, którzy nie mogą skanować kodów QR, również mogą sprawdzić autentyczność etykiety przed otwarciem opakowania. Wystarczy, że wprowadzą w witrynie HP Mobile Authentication alfanumeryczny kod umieszczony na etykiecie obok kodu QR. Adres URL tej witryny jest wydrukowany na nowej etykiecie(8).
Identyfikacja mobilna, dzięki rosnącej popularności smartfonów — według firmy analitycznej IDG dwie trzecie użytkowników telefonów komórkowych wybrało smartfon zamiast tradycyjnego telefonu — pomaga nabywcy zadbać o bezpieczeństwo swojego zakupu i aktywnie bronić się przed fałszerzami. Konsumenci używają obecnie urządzeń mobilnych do udziału w promocjach sklepowych, uzyskiwania dostępu do recenzji produktów i dbania o swoje decyzje. Istnieją porównywarki cen, które pozwalają analizować oferty biur podróży oraz ceny codziennych towarów. Stąd już niedaleko do weryfikowania kodu na etykiecie za pomocą smartfonu.
Przyszłość
Fałszerze są w niekorzystnym położeniu, ponieważ przez samą naturę swojego „biznesu” muszą czekać, aż inni wprowadzą innowacje, zanim będą mogli zacząć czerpać korzyści z nowych rozwiązań oryginalnych produktów. Choć co sprytniejsze gangi szybko kopiują nowości rynkowe. Producenci oryginalnych produktów podejmują kroki, aby ulepszyć istniejące środki bezpieczeństwa za pomocą technologii nowej generacji albo zwiększyć złożoność wielowymiarowych zabezpieczeń w celu zmylenia oszustów.
Takie branże, jak na przykład przemysł spożywczy, są szczególnym wyzwaniem dla ekspertów do spraw przeciwdziałania podrabianiu produktów. Światowy Instytut Celny ocenia, że
fałszywe artykuły spożywcze corocznie powodują straty w wysokości 49 mld dol., które według dr Spinka z A-CAPP prawdopodobnie będą się zwiększać, ponieważ „popyt na niedrogie jedzenie praktycznie gwarantuje, że problem będzie trwał i narastał”(10). Spink wraz ze współpracownikami prowadzą badania na temat przeciwdziałaniu fałszerstwom i ochrony produktów we wszystkich branżach i na wszystkich rynkach, aby ograniczyć obecność podróbek.
Większość ekspertów oczekuje, że do identyfikacji oryginalnych produktów coraz częściej będą używane technologie, które zapewniają unikatową, trudną do skopiowania komunikację między centralą firmy a produktami na dowolnymetapie łańcucha dostaw. Niektórzy przewidują na przykład
upowszechnienie się etykiet Radio Frequency Identification (RFID), które umożliwiają precyzyjne śledzenie unikatowych cech (takich jak numer seryjny) poszczególnych opakowań. Technologia RFID jest już używana w zakresie bezpieczeństwa i logistyki, a kiedy rozwinie się i stanie bardziej ekonomiczna, prawdopodobnie zostanie wystawiona na front walki z fałszerzami.
BASCAP: Estimating the global economic and social impacts of counterfeiting and piracy, luty 2011 r.
2 Packaging World Magazine, marzec 2009 r.
3 Brand Packaging, lipiec 2008 r.
4Packaging World Magazine, maj 2011 r.
5Ibid
6Brand Packaging, lipiec 2008 r.
7 Kod QR HP Mobile Authentication można odczytać za pomocą dowolnego standardowego czytnika kodów QR albo za pomocą czytnika dołączonego do aplikacji HP eSupplies dla telefonów iPhone, która jest dostępne w sklepie iTunes App Store.
8 Program HP Mobile Authentication jest dostępny tylko w przypadku etykiet oznaczonych kodem QR.
9 www.marketwatch.com
10The Daily Beast, luty 2010 r.
Zobacz także:Prezenty za kursy w Akademii NikonaGadżety z Twoimi zdjęciami 25 procent taniejFujifilm FinePix X-S1 - potężny zoom i przetwornik EXR CMOSFirmware 1.02 dla bezlusterkowca Samsung NX200Meet the Masters – Poznaj Mistrzów współpracujących z firmą WacomNowy BenQ GH700 – 21-krotny zoom i optyczna stabilizacja obrazuFotografia 360 stopni w służbie modyAFGHANISTAN NOW! – spotkanie z Maksymilianem RigamontimSzybki backup i synchronizacja danych z FarStone SyncBeeTysiąc szklanek herbaty – zapiski z Jedwabnego Szlaku na Festiwalu TERRAFreestyle Reporterzy wyłonieniJęzyk obrazu w fotografii - bezpłatne webinarium X-RiteKonkurs "Przyroda Ojczysta" rozstrzygniętyFotoGeA.com – Pakistan, Gwatemala, Maroko i … PodlasieKurs Tworzenia Fotokastów na WarsztatyFotograficzne.pl3 lata gwarancji w promocji na aparat Pentax QWarsztaty fotografii przyrodniczej w Puszczy BiałowieskiejKobieta malowana światłem - warsztaty fotografii aktuKURS: Cyfrowa ciemnia Adobe Photoshop Lightroom 3Jak zarabiać na fotografii ślubnej? - warsztaty