Wśród prezentowanych zdjęć autorstwa Anny Bedyńskiej z cyklu White Power znajdzie się fotografia pt. Zuzia, która została wyróżniona w tegorocznej edycji prestiżowego konkursu fotograficznego
World Press Photo w kategorii portret inscenizowany.
Zdjęcia z cyklu
White Power obrazują zjawisko albinizmu, o którym wciąż w Polsce niewiele się mówi. Jak pokazują liczby, na świecie średnio 1 na 20 tysięcy osób cierpi na pewien rodzaj albinizmu, ale nosicielem tego genu może być nawet co 70 człowiek. W wyniku braku pigmentu ciało albinosów, ich włosy i oczy pozbawione są koloru, a w konsekwencji są oni bardzo wrażliwi na działanie promieni słonecznych, na które szybko reagują stanami zapalnymi skóry. Ponadto albinizm wiąże się z poważnymi problemami ze wzrokiem połączonymi z oczopląsem, światłowstrętem i astygmatyzmem.
 |
Piotr, fot.Anna Bedyńska |
Fascynuje mnie człowiek, który potencjalnie nigdy nie miałby szansy stać się typowym bohaterem. Albinosi wymykają się spoza utrwalonego i promowanego przez media kanonu piękna. I w mojej pracy fotografia - efekt końcowy - jest często ''efektem ubocznym'' procesu, który jest dla mnie najważniejszy, czyli
relacji z bohaterem i to czym dla nas jest moment robienia zdjęć. W przypadku White Power często przychodziły do mnie skromne, zawstydzone osoby, które w trakcie fotografowania rozkwitały, a uśmiech na ich twarzach był coraz większy. I to jest dla mnie największym wynagrodzeniem –
opisuje Anna Bedyńska.
 |
Zuzia, fot.Anna Bedyńska |
W Polsce albinosi nie są stowarzyszeni w żaden sposób. Nie istnieje fundacja, która pomaga rodzicom albinotycznych dzieci uzyskać pomoc i wsparcie profesjonalistów. Nikt nie wie ilu jest ich w Polsce, dlatego dotarcie do nich, znalezienie moich bohaterów, było jak szukanie igły w stogu siana. Przygotowując cykl chciałam pośrednio zwrócić uwagę na problemy, z którymi się borykają –
dodaje autorka zdjęć.
Anna Bedynska – Laureatka tegorocznej najbardziej prestiżowej nagrody dla fotografów World Press Photo 2013 w kategorii portret. Fotografowała zarówno bohaterów z pierwszych stron gazet, jak i tych, o których świat by się nie dowiedział gdyby nie jej zacięcie i chęć wyciągnięcia w światła jupiterów ludzi, dla których" wielki" świat jest niedostępny i obcy. Fotografka była z aparatem przy porodach, jak również przy umierających. Tworzyła cykle: Rodzić po ludzku, Umierać po ludzku czy Dzieciaki do domu, które w ramach akcji społecznych Gazety Wyborczej rozpoczynały dyskusje i przeorały świadomość społeczną Polaków w kwestiach tak zasadniczych jak narodziny i śmierć. "Trudne" tematy to jej specjalność. W centrum jej zainteresowań jest zawsze człowiek, do którego podchodzi z wielką uwagą i szacunkiem. Ma na koncie także wiele innych nagród - m.in. główną nagrodę Grand Press Photo 2005, nagrodę National Geographic czy nagrodę specjalną "Warto być razem" w konkursie BZ WBK Foto. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Zobacz także:WYWIAD: Cardiff po zmroku w obiektywie Macieja Dakowicza9. edycja BZ WBK Press Foto rozstrzygniętaŚląska Fotografia Prasowa 2012 - galeria nagrodzonych zdjęćKompakty z wymiennym obiektywem - co nowego?World Press Photo - od narodzin do dnia dzisiejszegoSmakowite zdjęcia – poradnik fotografowania żywności6 porad o tym, co i jak fotografować po ciemkuPatagonia – fotograficzna podróż marzeń12 najwspanialszych miejsc na świecie na fotograficzny plenerGIMP - alternatywa dla PhotoshopaMaasai Mara - fotograficzny raj AfrykiLab.fotografuj.pl – jak zrobić fotoksiążkęMAKRO – kilka porad na dobry i... tani początekRajd Dolnośląski - warsztaty fotograficzne w wydaniu Akademii NikonaTEST: Olympus PEN E-P3 - alternatywa dla lustrzanki