Czy wiesz, że ... |
Pierwsze lustrzanki cyfrowe Nikona, opracowane we współpracy z firmą Fujifilm (E2/E2s/E2N/E2Ns/E3), pozbawione były efektu pozornego wydłużenia ogniskowej? |
 |
|
Kurs Fotografii Warszawa
|
|
TEST: Olympus E-520 oraz E-420 - sposób na małą lustrzankę
Autor: Marcin Pawlak
Aparat na lata
Często przyjęło się definiować aparat amatorski za pomocą negatywnej wyliczanki: "nie ma tego, tamtego i jeszcze paru rzeczy, zatem to aparat amatorski". Tymczasem oba małe korpusy Olympusa są aparatami amatorskimi w jak najbardziej pozytywnym znaczeniu tego słowa. Owszem, nie mają całego szeregu funkcji właściwych aparatom profesjonalnym, trudno jednak wymienić choć jedną ważną dla amatora - nawet zaawansowanego - funkcję, której by nie miały. O przepraszam – brak nagrywania sekwencji wideo… Przy filigranowych kształtach i niewielkiej wadze czyni to z nich aparaty prawdziwie uniwersalne. Chociaż E-420 jest aparatem niżej pozycjonowanym od modelu E-520, różnic funkcjonalnych jest pomiędzy nimi niewiele. Dostęp do niektórych opcji jest lekko (ale bez przesady) utrudniony, ale jedynym chyba większym brakiem w stosunku do większego modelu jest brak stabilizacji położenia matrycy w E-420. Różnice dotyczą raczej sposobu obsługi, co wynika zarówno z różnic w kształcie obudowy jak dostępie do części funkcji. Niestety, nie wszystkie funkcje dostępne są intuicyjnie. Konia z rzędem temu, kto mając po raz pierwszy lustrzankę Olympusa w ręce ustawi balans bieli wg wzorca nie posiłkując się instrukcją obsługi. Podobnych niuansów, związanych choćby z obsługą podglądu na żywo, jest więcej. Szkoda niezmiernie, iż zabrakło systemu podpowiedzi znanego choćby z lustrzanek Nikona. W obecnym stanie, by opanować wszystkie funkcje lustrzanek Olympusa niezbędne jest jednak dokładne przestudiowanie podręcznika – a nie jest to coś, co lubią czynić użytkownicy, zarówno amatorzy jak i profesjonaliści. O ile jest to jednak zrozumiałe w wypadku aparatu tak skomplikowanego jak profesjonalny Nikon D300, o tyle nie powinno dotyczyć aparatów stricte amatorskich. Obie małe lustrzanki Olympusa nie są wszakże aparatami bez wad. W codziennym użytkowaniu największym mankamentem będzie mało czuły, trójpunktowy autofokus. Złośliwi w momencie premiery profesjonalnego E-3 żartowali, że to pierwsza lustrzanka cyfrowa Olympusa z autofokusem – i jest w tym niestety sporo racji. Trójpunktowy autofokus z E-420 i E-520 ogromnie odstaje od tego, co prezentuje choćby Nikon D90, i słabo sobie radzi w trudnych warunkach oświetleniowych, zwłaszcza z ciemnymi, amatorskimi zoomami. Pozostaje mieć nadzieję, iż kolejne małe modele, wzorem najnowszego E-30, bazować będą na doskonałych rozwiązaniach znanych z E-3. Innym mankamentem, wspólnym dla wszystkich małych lustrzanek Olympusa począwszy od E-300 jest mały i ciemny wizjer. E-520 ma nieco więcej wyrafinowanych funkcji (jak np. dwa zestawy własnych ustawień użytkownika), jednak nawet filigranowy E-420 pod wieloma względami może zawstydzić znacznie droższych konkurentów. Dzięki dużemu bogactwu funkcji, a jednocześnie znakomitej wygodzie obsługi, oba aparaty będą znakomitym narzędziem w rękach nawet wymagającego fotoamatora – o ile jego wymagania nie dotyczą szybkiego i czułego autofokusa.
Plusy:
- funkcjonalne menu ustawień aparatu,
- łączony tryb MF/AF działający z każdym obiektywem,
- dobrze działający Live View,
- system stabilizacji obrazu (E-520),
- ustawienia użytkownika (w E-520),
- dobra jakość zdjęć, zwłaszcza zapisywanych w formacie RAW,
- regulowany czas wstępnego podnoszenie lustra,
- regulowany czas ekspozycji w trybie Bulb,
- podwójne gniazdo na karty pamięci CF i xD,
- funkcja czyszczenia matrycy,
- dobra rozdzielczość matrycy,
- dobre odwzorowanie kolorów
- przyzwoita praca balansu bieli za wyjątkiem światła żółtego,
- niewielka waga i rozmiary,
- staranne wykonanie,
- bezprzewodowe sterowanie lampami błyskowymi.
Minusy:
- mało efektywny, 3-punktowy autofokus,
- mały i ciemny wizjer,
- automatyczny balans bieli zawodzi przy świetle żarowym
- zauważalne szumy przy wyższych czułościach na zdjęciach w JPEG-ach,
- słaba dynamika zdjęć.
Strona producenta: www.olympus.pl
Ceny:
Olympus E-420 + ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6: od 1180 zł
Olympus E-420 + ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 + ZUIKO DIGITAL 40-150mm 1:3.5-4.5: od 1650 zł
Olympus E-420 + ZUIKO DIGITAL 25mm 1:2.8 (Pancake): od 1700 zł
Olympus E-520: od 1380 zł
Olympus E-520 + ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 + ZUIKO DIGITAL 40-150mm 1:3.5-4.5: od 1930 zł
Olympus E-420 + ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6: od 1500 zł
Dane techniczne |
---|
| E-520 | E-420 | Mocowanie obiektywu | System 4/3 | System 4/3 | Sensor obrazu | 4/3'' Hi-Speed Live MOS, 10,1 Megapiksela | 4/3'' Hi-Speed Live MOS, 10,1 Megapiksela | Proporcje kadru i rozmiary przetwornika | 4:3 / 17,3 x 13,0 mm | 4:3 / 17,3 x 13,0 mm | Procesor obrazu | TruePic III | TruePic III | Filtr redukcji kurzu | Ultradźwiękowy układ usuwania zanieczyszczeń | Ultradźwiękowy układ usuwania zanieczyszczeń | Filtr promieniowania IR | Hybrydowy | Hybrydowy | Filtr dolnoprzepustowy (LPF) | Stały | Stały | Wizjer | Pryzmat pentagonalny, 95% kadru, powiększenie 0,92x, podgląd głębi ostrości | Pryzmat pentagonalny, 95% kadru, powiększenie 0,92x, podgląd głębi ostrości | Funkcie dostepne w trybie LiveView | 100% pokrycie pola kadru, podgląd ustawień ekspozycji, podgląd regulacji balansu bieli, podgląd automatycznej gradacji, wyświetlanie siatki linii pomocniczych, możliwe 7x/10x powiększenie, MF/S-AF, wyświetlanie ramki AF, wyświetlanie punktu AF, wyświetlanie informacji o fotografowaniu, histogram | 100% pokrycie pola kadru, podgląd ustawień ekspozycji, podgląd regulacji balansu bieli, podgląd automatycznej gradacji, wyświetlanie siatki linii pomocniczych, możliwe 7x/10x powiększenie, MF/S-AF, wyświetlanie ramki AF, wyświetlanie punktu AF, wyświetlanie informacji o fotografowaniu, histogram | Stabilizator obrazu | Przez zmianę położenia sensora w jednej lub dwóch osiach, zakres kompensacji do 5 EV | brak | Autofokus | 3-punktowy (punkt centralny krzyżowy), zakres pracy od 0 do 19EV (przy ISO 100), wybór manualny lub automatyczny, bracketing ostrości | 3-punktowy (punkt centralny krzyżowy), zakres pracy od 0 do 19EV (przy ISO 100), wybór manualny lub automatyczny, bracketing ostrości | Podświetlanie wspomagające AF | Wbudowaną lampą błyskową | Wbudowaną lampą błyskową | Pomiar światła | 49 strefowy matrycowy, centralnie ważony, punktowy, punktowy dla świateł lub cieni, zakres pracy od 1 do 20 EV (dla ISO 100) | 49 strefowy matrycowy, centralnie ważony, punktowy, punktowy dla świateł lub cieni, zakres pracy od 1 do 20 EV (dla ISO 100) | Tryby ekspozycji | Program (modyfikowalny), priorytet czasu, priorytet przysłony, manual | Program (modyfikowalny), priorytet czasu, priorytet przysłony, manual | Korekcja ekspozycji | +/- 5EV / w krokach co 1, 1/2, 1/3 | +/- 5EV / w krokach co 1, 1/2, 1/3 | Bracketing ekspozycji | 3 / 5 kadrów, zmiana w krokach 1/3, 2/3, 1EV | 3 / 5 kadrów, zmiana w krokach 1/3, 2/3, 1EV | Czułość sensora | ISO 100 - 3200 ze co 1 EV | ISO 100 - 3200 ze co 1 EV | Migawka | Szczelinowa, o pionowym przebiegu | Szczelinowa, o pionowym przebiegu | Wstępne podnoszenie lustra | Z opóźnieniem wyzwolenia migawki: 1 - 30s | Z opóźnieniem wyzwolenia migawki: 1 - 30s | Zakres czasów otwarcia migawki | 1/4000-30 s (zmiana w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV) | 1/4000-30 s (zmiana w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV) | Tryb Bulb | Do 30 minut,definiowalny | Do 30 minut,definiowalny | Manualny balans bieli | Możliwość zarejestrowania 1 ustawienia użytkownika | Możliwość zarejestrowania 1 ustawienia użytkownika | Ustawienia dostępne w Kelvinach | Można wyokrzystać jedno ustawienie temperatury barwowej określone w Kelvinach (2000K - 14000K) | Można wyokrzystać jedno ustawienie temperatury barwowej określone w Kelvinach (2000K - 14000K) | Predefiniowane ustawienia balansu bieli | 7 ustawień | 7 ustawień | Precyzyjna regulacja balansu bieli | +/- 7 na osi R-B / G-M (w trybie automatycznego balansu bieli oraz zaprogramowanych ustawień balansu bieli) | +/- 7 na osi R-B / G-M (w trybie automatycznego balansu bieli oraz zaprogramowanych ustawień balansu bieli) | Bracketing balansu bieli | 3 kadry / zmiana w krokach co +/- 2, 4, 6 jednostek mired | 3 kadry / zmiana w krokach co +/- 2, 4, 6 jednostek mired | Korekcja dla błysku | +/- 3EV /w krokach co 1/3EV | +/- 3EV /w krokach co 1/3EV | Tryby lampy błyskowej | AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania z redukcją czerwonych oczu, Bracketing | AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania z redukcją czerwonych oczu, Bracketing | Czas otwarcia migawki dla synchronizacji z lampą błyskową | do 1/180 s | do 1/180 s | Zdjęcia seryjne | 3,5 kl./s na sekundę, bufor 8 klatek | 3,5 kl./s na sekundę, bufor 8 klatek | Przestrzeń barwowa | sRGB/AdobeRGB | sRGB/AdobeRGB | Ostrość, kontrast, nasycenie | 5 poziomów | 5 poziomów | Formaty zapisu | 12 bitowy RAW, JPEG, RAW + JPEG | 12 bitowy RAW, JPEG, RAW + JPEG | Definiowalny przycisk funkcyjny | Jeden: jednodotykowy balans bieli, zdjęcie testowe, podgląd GO, podgląd GO LV, Live View, ustawienie domyślne AF, MF, format zapisu, tryb ekspozycji, Mój tryb, szybka aktywacja wykrywania twarzy | Jeden: jednodotykowy balans bieli, zdjęcie testowe, podgląd GO, podgląd GO LV, Live View, szybka aktywacja wykrywania twarzy | Opcje zaprogramowanych ustawień użytkownika | Możliwość zapisania 2 ustawień (Mój tryb) | brak | Zasilanie | Bateria litowo jonowa BLM-1 (w komplecie) | Bateria litowo jonowa BLS-1 (w komplecie) | Interfejs | USB 2.0 Hi-speed | USB 2.0 Hi-speed | Nośniki danych | Podwójne gniazdo kart pamięci - dla kart CompactFlash (Typ I oraz II), Microdrive oraz xD picture card | Podwójne gniazdo kart pamięci - dla kart CompactFlash (Typ I oraz II), Microdrive oraz xD picture card | Wymiary (szer. x wys. x gł.) | 136 x 91,5 x 68 mm (bez elementów wystających) | 129,5 x 91 x 53 mm (bez elementów wystających) | Waga | 475 g (sam korpus) | 380 g (sam korpus) |
Powrót do listy artykułów
|
|
Konkurs
|  |
|
|
Nocą wszystko wygląda inaczej
|
|
Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
|
|
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
|
|
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
|
|
|
|