Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Olympus E-520 oraz E-420 - sposób na małą lustrzankę


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Victor Hasselblad swoją karierę rozpoczął praktyką w zakładach Zeissa?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Olympus E-520 oraz E-420 - sposób na małą lustrzankę
Autor: Marcin Pawlak



Aparat na lata
Często przyjęło się definiować aparat amatorski za pomocą negatywnej wyliczanki: "nie ma tego, tamtego i jeszcze paru rzeczy, zatem to aparat amatorski". Tymczasem oba małe korpusy Olympusa są aparatami amatorskimi w jak najbardziej pozytywnym znaczeniu tego słowa. Owszem, nie mają całego szeregu funkcji właściwych aparatom profesjonalnym, trudno jednak wymienić choć jedną ważną dla amatora - nawet zaawansowanego - funkcję, której by nie miały. O przepraszam – brak nagrywania sekwencji wideo… Przy filigranowych kształtach i niewielkiej wadze czyni to z nich aparaty prawdziwie uniwersalne. Chociaż E-420 jest aparatem niżej pozycjonowanym od modelu E-520, różnic funkcjonalnych jest pomiędzy nimi niewiele. Dostęp do niektórych opcji jest lekko (ale bez przesady) utrudniony, ale jedynym chyba większym brakiem w stosunku do większego modelu jest brak stabilizacji położenia matrycy w E-420. Różnice dotyczą raczej sposobu obsługi, co wynika zarówno z różnic w kształcie obudowy jak dostępie do części funkcji.
 
Niestety, nie wszystkie funkcje dostępne są intuicyjnie. Konia z rzędem temu, kto mając po raz pierwszy lustrzankę Olympusa w ręce ustawi balans bieli wg wzorca nie posiłkując się instrukcją obsługi. Podobnych niuansów, związanych choćby z obsługą podglądu na żywo, jest więcej. Szkoda niezmiernie, iż zabrakło systemu podpowiedzi znanego choćby z lustrzanek Nikona. W obecnym stanie, by opanować wszystkie funkcje lustrzanek Olympusa niezbędne jest jednak dokładne przestudiowanie podręcznika – a nie jest to coś, co lubią czynić użytkownicy, zarówno amatorzy jak i profesjonaliści. O ile jest to jednak zrozumiałe w wypadku aparatu tak skomplikowanego jak profesjonalny Nikon D300, o tyle nie powinno dotyczyć aparatów stricte amatorskich.
 
Obie małe lustrzanki Olympusa nie są wszakże aparatami bez wad. W codziennym użytkowaniu największym mankamentem będzie mało czuły, trójpunktowy autofokus. Złośliwi w momencie premiery profesjonalnego E-3 żartowali, że to pierwsza lustrzanka cyfrowa Olympusa z autofokusem – i jest w tym niestety sporo racji. Trójpunktowy autofokus z E-420 i E-520 ogromnie odstaje od tego, co prezentuje choćby Nikon D90, i słabo sobie radzi w trudnych warunkach oświetleniowych, zwłaszcza z ciemnymi, amatorskimi zoomami. Pozostaje mieć nadzieję, iż kolejne małe modele, wzorem najnowszego E-30, bazować będą na doskonałych rozwiązaniach znanych z E-3. Innym mankamentem, wspólnym dla wszystkich małych lustrzanek Olympusa począwszy od E-300 jest mały i ciemny wizjer.
 
E-520 ma nieco więcej wyrafinowanych funkcji (jak np. dwa zestawy własnych ustawień użytkownika), jednak nawet filigranowy E-420 pod wieloma względami może zawstydzić znacznie droższych konkurentów. Dzięki dużemu bogactwu funkcji, a jednocześnie znakomitej wygodzie obsługi, oba aparaty będą znakomitym narzędziem w rękach nawet wymagającego fotoamatora – o ile jego wymagania nie dotyczą szybkiego i czułego autofokusa.

Plusy:
  • funkcjonalne menu ustawień aparatu,
  • łączony tryb MF/AF działający z każdym obiektywem,
  • dobrze działający Live View,
  • system stabilizacji obrazu (E-520),
  • ustawienia użytkownika (w E-520),
  • dobra jakość zdjęć, zwłaszcza zapisywanych w formacie RAW,
  • regulowany czas wstępnego podnoszenie lustra,
  • regulowany czas ekspozycji w trybie Bulb,
  • podwójne gniazdo na karty pamięci CF i xD,
  • funkcja czyszczenia matrycy,
  • dobra rozdzielczość matrycy,
  • dobre odwzorowanie kolorów
  • przyzwoita praca balansu bieli za wyjątkiem światła żółtego,
  • niewielka waga i rozmiary,
  • staranne wykonanie,
  • bezprzewodowe sterowanie lampami błyskowymi.

Minusy:
  • mało efektywny, 3-punktowy autofokus,
  • mały i ciemny wizjer,
  • automatyczny balans bieli zawodzi przy świetle żarowym
  • zauważalne szumy przy wyższych czułościach na zdjęciach w JPEG-ach,
  • słaba dynamika zdjęć.


Strona producenta: www.olympus.pl
Ceny:
Olympus E-420 + ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6: od 1180 zł
Olympus E-420 + ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 + ZUIKO DIGITAL 40-150mm 1:3.5-4.5: od 1650 zł
Olympus E-420 + ZUIKO DIGITAL 25mm 1:2.8 (Pancake): od 1700 zł
Olympus E-520: od 1380 zł
Olympus E-520 + ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 + ZUIKO DIGITAL 40-150mm 1:3.5-4.5: od 1930 zł
Olympus E-420 + ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6: od 1500 zł

Dane techniczne
E-520 E-420
Mocowanie obiektywu System 4/3 System 4/3
Sensor obrazu 4/3'' Hi-Speed Live MOS, 10,1 Megapiksela 4/3'' Hi-Speed Live MOS, 10,1 Megapiksela
Proporcje kadru i rozmiary przetwornika 4:3 / 17,3 x 13,0 mm 4:3 / 17,3 x 13,0 mm
Procesor obrazu TruePic III TruePic III
Filtr redukcji kurzu Ultradźwiękowy układ usuwania zanieczyszczeń Ultradźwiękowy układ usuwania zanieczyszczeń
Filtr promieniowania IR Hybrydowy Hybrydowy
Filtr dolnoprzepustowy (LPF) Stały Stały
Wizjer Pryzmat pentagonalny, 95% kadru, powiększenie 0,92x, podgląd głębi ostrości Pryzmat pentagonalny, 95% kadru, powiększenie 0,92x, podgląd głębi ostrości
Funkcie dostepne w trybie LiveView 100% pokrycie pola kadru, podgląd ustawień ekspozycji, podgląd regulacji balansu bieli, podgląd automatycznej gradacji, wyświetlanie siatki linii pomocniczych, możliwe 7x/10x powiększenie, MF/S-AF, wyświetlanie ramki AF, wyświetlanie punktu AF, wyświetlanie informacji o fotografowaniu, histogram 100% pokrycie pola kadru, podgląd ustawień ekspozycji, podgląd regulacji balansu bieli, podgląd automatycznej gradacji, wyświetlanie siatki linii pomocniczych, możliwe 7x/10x powiększenie, MF/S-AF, wyświetlanie ramki AF, wyświetlanie punktu AF, wyświetlanie informacji o fotografowaniu, histogram
Stabilizator obrazu Przez zmianę położenia sensora w jednej lub dwóch osiach, zakres kompensacji do 5 EV brak
Autofokus 3-punktowy (punkt centralny krzyżowy), zakres pracy od 0 do 19EV (przy ISO 100), wybór manualny lub automatyczny, bracketing ostrości 3-punktowy (punkt centralny krzyżowy), zakres pracy od 0 do 19EV (przy ISO 100), wybór manualny lub automatyczny, bracketing ostrości
Podświetlanie wspomagające AF Wbudowaną lampą błyskową Wbudowaną lampą błyskową
Pomiar światła 49 strefowy matrycowy, centralnie ważony, punktowy, punktowy dla świateł lub cieni, zakres pracy od 1 do 20 EV (dla ISO 100) 49 strefowy matrycowy, centralnie ważony, punktowy, punktowy dla świateł lub cieni, zakres pracy od 1 do 20 EV (dla ISO 100)
Tryby ekspozycji Program (modyfikowalny), priorytet czasu, priorytet przysłony, manual Program (modyfikowalny), priorytet czasu, priorytet przysłony, manual
Korekcja ekspozycji +/- 5EV / w krokach co 1, 1/2, 1/3 +/- 5EV / w krokach co 1, 1/2, 1/3
Bracketing ekspozycji 3 / 5 kadrów, zmiana w krokach 1/3, 2/3, 1EV 3 / 5 kadrów, zmiana w krokach 1/3, 2/3, 1EV
Czułość sensora ISO 100 - 3200 ze co 1 EV ISO 100 - 3200 ze co 1 EV
Migawka Szczelinowa, o pionowym przebiegu Szczelinowa, o pionowym przebiegu
Wstępne podnoszenie lustra Z opóźnieniem wyzwolenia migawki: 1 - 30s Z opóźnieniem wyzwolenia migawki: 1 - 30s
Zakres czasów otwarcia migawki 1/4000-30 s (zmiana w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV) 1/4000-30 s (zmiana w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV)
Tryb Bulb Do 30 minut,definiowalny Do 30 minut,definiowalny
Manualny balans bieli Możliwość zarejestrowania 1 ustawienia użytkownika Możliwość zarejestrowania 1 ustawienia użytkownika
Ustawienia dostępne w Kelvinach Można wyokrzystać jedno ustawienie temperatury barwowej określone w Kelvinach (2000K - 14000K) Można wyokrzystać jedno ustawienie temperatury barwowej określone w Kelvinach (2000K - 14000K)
Predefiniowane ustawienia balansu bieli 7 ustawień 7 ustawień
Precyzyjna regulacja balansu bieli +/- 7 na osi R-B / G-M (w trybie automatycznego balansu bieli oraz zaprogramowanych ustawień balansu bieli) +/- 7 na osi R-B / G-M (w trybie automatycznego balansu bieli oraz zaprogramowanych ustawień balansu bieli)
Bracketing balansu bieli 3 kadry / zmiana w krokach co +/- 2, 4, 6 jednostek mired 3 kadry / zmiana w krokach co +/- 2, 4, 6 jednostek mired
Korekcja dla błysku +/- 3EV /w krokach co 1/3EV +/- 3EV /w krokach co 1/3EV
Tryby lampy błyskowej AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania z redukcją czerwonych oczu, Bracketing AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania z redukcją czerwonych oczu, Bracketing
Czas otwarcia migawki dla synchronizacji z lampą błyskową do 1/180 s do 1/180 s
Zdjęcia seryjne 3,5 kl./s na sekundę, bufor 8 klatek 3,5 kl./s na sekundę, bufor 8 klatek
Przestrzeń barwowa sRGB/AdobeRGB sRGB/AdobeRGB
Ostrość, kontrast, nasycenie 5 poziomów 5 poziomów
Formaty zapisu 12 bitowy RAW, JPEG, RAW + JPEG 12 bitowy RAW, JPEG, RAW + JPEG
Definiowalny przycisk funkcyjny Jeden: jednodotykowy balans bieli, zdjęcie testowe, podgląd GO, podgląd GO LV, Live View, ustawienie domyślne AF, MF, format zapisu, tryb ekspozycji, Mój tryb, szybka aktywacja wykrywania twarzy Jeden: jednodotykowy balans bieli, zdjęcie testowe, podgląd GO, podgląd GO LV, Live View, szybka aktywacja wykrywania twarzy
Opcje zaprogramowanych ustawień użytkownika Możliwość zapisania 2 ustawień (Mój tryb) brak
Zasilanie Bateria litowo jonowa BLM-1 (w komplecie) Bateria litowo jonowa BLS-1 (w komplecie)
Interfejs USB 2.0 Hi-speed USB 2.0 Hi-speed
Nośniki danych Podwójne gniazdo kart pamięci - dla kart CompactFlash (Typ I oraz II), Microdrive oraz xD picture card Podwójne gniazdo kart pamięci - dla kart CompactFlash (Typ I oraz II), Microdrive oraz xD picture card
Wymiary (szer. x wys. x gł.) 136 x 91,5 x 68 mm (bez elementów wystających) 129,5 x 91 x 53 mm (bez elementów wystających)
Waga 475 g (sam korpus) 380 g (sam korpus)


Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.916s.