Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  PORADNIK KUPUJĄCEGO  >  Oznaczenia obiektywów Tamron


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Do pierwszych aparatów dalmierzowych Canona (o nazwie Hansa Kwanon) w latach 1934–46 obiektywy produkował Nippon Kōgaku Kōgyō K.K. – czyli dzisiejszy Nikon?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Oznaczenia obiektywów Tamron
Autor: Marcin Pawlak
Tamron to jeden z wielkiej trójki niezależnych producentów obiektywów. Oferuje zarówno obiektywy przeznaczone do lustrzanek pełnoklatkowych, jak i aparatów amatorskich. Przedstawiamy dziś symbole, którymi oznacza zastosowane w swoich produktach rozwiązania i technologie.


Tamron podobnie jak pozostali producenci, nie stosuje jednoznacznej konwencji opisu umieszczanego na obiektywie. Podstawowe dane techniczne oraz symbole zastosowanych technologii bywałą rozmieszczone w dość dowolnym układzie – stąd też biorą się nieporozumienia, jak właściwie dany obiektyw się nazywa. Aby uniknąć pomyłek, najlepiej posłużyć się nazwą katalogową.
 
Pierwszym członem nazwy może być symbol SP, oznaczający przynależność do profesjonalnej linii produktów Tamrona. Następny człon nazwy – AF – oznaczający obiektyw z napędem autofokusa, jest obecnie obligatoryjny, gdyż Tamron nie produkuje już obiektywów manualnych. Co prawda w ofercie Tamrona wciąż można znaleźć manualne obiektywy z mocowaniem Adaptall (z wymiennym bagnetem mocującym), jednak należy to traktować raczej jako wyprzedaż zapasów magazynowych. Kolejnymi członami nazw Tamronów są zakres ogniskowych oraz maksymalny otwór względny.
 
Po tych podstawowych informacjach znaleźć można symbole, oznaczające zastosowanie różnych technologii. Podobnie jak u pozostałych producentów, nie wszystkie zastosowane rozwiązania techniczne znajdują odzwierciedlenie w katalogowej nazwie obiektywu, niektóre zaś znaleźć można tylko w karcie katalogowej. Z punktu widzenia użytkownika amatorskiej lustrzanki cyfrowej, najważniejsze z nich to Di oraz Di II. Tym pierwszym oznaczane są obiektywy przeznaczone do współpracy z analogowymi aparatami formatu 36x24 mm, jednak dostosowane do współpracy (chociaż sam producent nie wyjaśnia, na czym dokładnie ma to polegać) z amatorskimi cyberlustrami. Symbol Di II oznacza z kolei szkła przeznaczone do współpracy wyłącznie z amatorskimi lustrzankami wyposażonymi w przetwornik klasy APS-C. Z jednej strony, są one mniejsze i lżejsze niż ich pełnoklatkowe odpowiedniki, mają też dostosowane do wymagań amatorskich cyberluster zakresy ogniskowych. Z drugiej strony, mniejsze pole obrazowe powoduje, że nie nadają się one do zastosowania z korpusami 36x24 mm – w najlepszym wypadku na zdjęciu zobaczymy potężne winietowanie. Pozostałe oznaczenia obiektywów Tamrona objaśniamy poniżej:

ASL – (Aspherical) – w ten sposób oznaczane są szkła wyposażone w soczewki asferyczne. Ich zastosowanie pozwala skorygować aberrację sferyczną, na wystąpienie której szczególnie narażone są jasne, szerokokątne zoomy. Dodatkową korzyścią wynikającą z zastosowania soczewek asferycznych są łatwiejsze uzyskanie równomiernego rozkładu światła w kadrze oraz skorygowanie zniekształceń geometrycznych, a także zredukowanie liczby soczewek, z których składa się obiektyw.
 

AD – (Anomalous Dispersion) oznaczenie to wyróżnia soczewki wykonane ze specjalnego rodzaju szkła niskodyspersyjnego o nietypowej charakterystyce rozszczepienia światła. W przeciwieństwie do zwykłego szkła optycznego, współczynnik rozszczepienia dla środkowej części widma (żółto-zielonej) jest znacznie większy, niż dla obszarów krańcowych (czerwono-pomarańczowego oraz niebiesko-fioletowego). Łącząc elementy ze szkła AD z innymi rodzajami szkła można kontrolować stopień rozszczepiania światła w układach optycznych, a co za tym idzie, unikać aberracji chromatycznej.
 

AD-Hybrid – oznaczenie hybrydowych, szklano-plastikowych soczewek asferycznych, w których szklana baza wykonana jest ze szkła tylu AD.
 

Di – (Digitally Integrated) tym symbolem oznaczone są pełnoklatkowe obiektywy przystosowane do współpracy z lustrzankami cyfrowymi.
 

Di II – tak oznaczane są obiektywy przystosowane do współpracy wyłącznie z niepełnoklatkowymi cyfrowymi lustrzankami amatorskimi o współczynniku wydłużenia ogniskowej rzędu 1,5-1,6x. Mają niewielkie rozmiary i niedużą masę, jednak nie nadają się do wykorzystania z klasycznymi, pełnoklatkowymi korpusami – na zdjęciach widoczne będzie silne winietowanie. Ze względu na przeznaczenie, mają zakresy ogniskowych odpowiednia dla korpusów o współczynniku wydłużenia ogniskowej 1,5-1,6x
 

IF – (Inner Focus) system wewnętrznego ogniskowania który zapewnia, że w trakcie ustawiania ostrości nie zmienia się długość obiektywu, co pozwala zachować jego dużą szczelność. W trakcie ogniskowania przemieszczana jest jedna z wewnętrznych grup soczewek.
 

LD – (Low Dispersion) tym symbolem Tamron oznacza optykę, w której zastosowano soczewki ze szkła o bardzo niskiej dyspersji
 

LD-Hybrid – oznaczenie hybrydowych, szklano-plastikowych soczewek asferycznych, w których szklana baza wykonana jest ze szkła tylu LD.
 

MACRO – do tego oznaczenie Tamron podchodzi nieco mniej swobodnie, niż pozostali producenci. Co prawda sam symbol MACRO nie oznacza jeszcze skali odwzorowania wystarczającej do zastosowania w prawdziwej makrofotografii, jednak w mianie obiektywu pojawia się również oznaczenie 1:2 lub 1:1, wyróżniające prawdziwe obiektywy makro. Sam symbol MACRO oznacza, że możemy liczyć na skalę odwzorowania od 1:3 do 1:4.
 

MG – (Molded Glass) tym oznaczeniem określane są tłoczone ze szkła soczewki asferyczne.
 

SP – (Super Performance) jest to oznaczenie profesjonalnej serii obiektywów Tamrona. Wyróżniają się solidnym wykonaniem, wysoka jakością optyki i dużą jasnością (chociaż niekoniecznie stałym otworem wzglednym).
 

VC – (Vibration Compensation) system optycznej stabilizacji obrazu zapewniający wykonywanie nieporuszonych zdjęć nawet przy długich czasach ekspozycji – 2 do 3- krotnie dłuższych, niż bez jego zastosowania. Poruszenia aparatu są wykrywane dzięki czujnikom bezwładnościowym umieszczonym wewnątrz obiektywu, i kompensowane poprzez odpowiednie przemieszczanie jednej z grup soczewek. System stabilizujący może pracować w dwóch trybach, przeznaczonych do odmiennych celów. W trybie 1 kompensowane są poruszenia aparatu w obu płaszczyznach, pionowej i poziomej – ten tryb sprawdza się przy fotografowaniu obiektów nieruchomych. W trybie 2 korygowane są jedynie pionowe poruszenia obiektywu, dzięki czemu możliwe jest stosowanie techniki panoramowania, przydatnej podczas fotografowania poruszających się obiektów, np. samochodów.
 

XR – (eXtra Refraction) w ten sposób oznaczane są obiektywy, w których zastosowano elementy optyczne ze szkła o dużym współczynniku załamania (refrakcji). Pozwala to na zmniejszenie grubości soczewek, a co za tym idzie, redukcję wagi i rozmiarów obiektywu.

Zobacz także:
Oznaczenia obiektywów Canona dla systemu EOS
Co znaczą magiczne symbole DX, VR, G, AI-S, czyli oznaczenia obiektywów Nikona?
Oznaczenia obiektywów Sigma
Oznaczenia obiektywów Tokina
Soczewki asferyczne – chwyt marketingowy czy rzeczywista innowacja?
Potrójne widzenie, czyli skąd się bierze aberracja chromatyczna?
Powłoki antyodblaskowe – jak wpływają na nasze zdjęcia?
Aparat w okularach, czyli ABC filtrów optycznych
Ile naprawdę widzi aparat, czyli kąt widzenia obiektywu
Kalkulator kątów i pola widzenia obiektywu
Współczynnik wydłużenia ogniskowej
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.693s.