Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  PORADNIK KUPUJĄCEGO  >  Oznaczenia obiektywów Canona dla systemu EOS


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwszą jednoobiektywową lustrzanką małoobrazkową był wyprodukowany w 1948 roku Contax-S?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Oznaczenia obiektywów Canona dla systemu EOS
Autor: Marcin Pawlak
Nazwa Canon doskonale znana jest wszystkim użytkownikom lustrzanek. Przeznaczone dla liczącego już dwadzieścia lat systemu EOS obiektywy wielokrotnie stanowiły wzór do naśladowania dla innych producentów, dlatego opisujemy dziś znaczenie symboli, oznaczających zastosowane w nich technologie.

« poprzednia strona 1|2 następna strona »

Historia współczesnych obiektywów Canona rozpoczęła się w 1987, kiedy to japoński producent zdecydował się na krok, który zaszokował wszystkich – zarówno konkurentów jak i klientów. Otóż Canon, po nieudanych eksperymentach z wprowadzeniem autofokusa do obiektywów z bagnetem FD (powstały tylko trzy takie szkła przeznaczone do współpracy z korpusem T80) wprowadził na rynek system EOS z zupełnie nowym mocowaniem bagnetowym obiektywu. Było to posunięcie nader ryzykowne. Z jednej strony, umożliwiało to wprowadzenie szeregu nowatorskich rozwiązań technicznych, jak silnik napędu AF wbudowany w obiektyw czy elektronicznie sterowana przysłona. Z drugiej zaś strony, Canon zrywał w ten sposób całkowicie zgodność z własnym systemem optyki z bagnetem FD. To ostatnie ściągnęło na głowy inżynierów Canona gromy ze strony dotychczasowych użytkowników lustrzanek Canona – by skorzystać z nowych korpusów EOS musieli oni wymienić posiadane obiektywy na nowe, z bagnetem EF.
Canonowi udało się jednak przetrwać tę burzę, a założenia projektowe nowego bagnetu okazały się strzałem w dziesiątkę. Elektroniczne sterowanie wszystkimi funkcjami obiektywu świetnie sprawdza się w nowoczesnych, zautomatyzowanych korpusach, a duża średnica bagnetu ułatwia konstruowanie obiektywów.

Porządek w oznaczeniach
Canon wyróżnia się wśród producentów nie tylko tym, że wraz z autofokusem zaproponował nowy bagnet. Japoński producent stosuje wyjątkowo konsekwentne i oszczędne nazewnictwo swoich obiektywów. W przeciwieństwie do innych wytwórców, nie umieszcza w ich nazwach całej litanii skrótów, oznaczających zastosowane rozwiązania i technologie, dzięki czemu owe nazwy są krótkie i łatwe do zapamiętania.
 
Pierwszym członem nazwy jest oznaczenie bagnetu – w wypadku współczesnych szkieł może być to EF, EF-S lub zastrzeżone dla obiektywów specjalistycznych TS-E oraz MP-E. Następnie podane są ogniskowa obiektywu (lub jej zakres w wypadku zoomów) oraz maksymalny otwór względny. Po tych parametrach mogą jeszcze pojawić się oznaczenia L (obiektywy profesjonalne), USM (szybki napęd autofokusa), Macro (obiektywy do makrofotografii) oraz IS (stabilizator obrazu) – i to wszystko. Niekiedy w nazwie obiektywu może również pojawić się rzymska cyfra – oznacza ona, że jest to kolejna (niektóre szkła doczekały się już piątej), różniąca się konstrukcyjnie wersja tego samego obiektywu.
 
Pozostałe oznaczenia zastosowanych technologii i rozwiązań konstrukcyjnych czy funkcjonalnych znaleźć można tylko w dokumentacji obiektywu lub katalogach, jednak nie są one oznaczane na obudowie. Poniżej przedstawiamy ich znaczenie:

AF-Stop Jest to funkcja właściwa długim teleobiektywom klasy L, pozwalająca na szybkie, tymczasowe odłączenie napędu autofokusa. Dokonuje się tego wciskając jeden z czterech przycisków rozmieszczonych na przedniej części obiektywu.
 
AFD (Arc Form Drive) Tak określany jest najstarszy sposób napędu AF obiektywów Canona, czyli zwykły silnik elektryczny.
 
DO (Diffractive Optic) W ten sposób oznaczane są obiektywy, w których zamiast klasycznych elementów optycznych zastosowano soczewki Fresnela. Pozwala to nie tylko zmniejszyć gabaryty i wagę takich szkieł, ale i uprościć ich konstrukcję. Zastosowanie soczewek Fresnela pozwala odwrócić kolejność barw w aberracji chromatycznej, i w połączeniu z klasycznymi elementami ze szkła optycznego, wyeliminować ją w dużym stopniu.
 
Canon EF 70-300mm F/4.5-5.6 DO IS USM to pierwszy obiektyw wyposazony w soczewki Fresnela, co pozwoliło zmniejszyć jego gabaryty i wagę.

 
EF (Electro Focus) Mocowanie obiektywów Canona wprowadzone wraz z korpusami systemu EOS. W roku 1987 Canon zdecydował się na całkowitą rewolucję – zrezygnował z dotychczasowego bagnetu FD i zgodnych z nim korpusów i obiektywów, i w zamian zaproponował zupełnie nową linię produktów z nowym bagnetem EF. Chociaż posunięcie to wywołało duże oburzenie użytkowników, pozwoliło zaprojektować całkowicie nowy, przemyślany system AF oraz zgodnych z nim akcesoriów bez oglądania się na uwarunkowania historyczne.
 
EF-S Wprowadzona wraz z amatorskimi lustrzankami cyfrowymi odmiana obiektywów Canona z bagnetem EF. W budowie samego bagnetu nic się nie zmieniło, jednak obiektywy EF-S mają tylną soczewkę głębiej wchodząca do wnętrza aparatu, co powoduje, że w korpusach z pełnowymiarowym lustrem może dojść do kolizji tych dwóch elementów. Ponadto obiektywy EF-S mają mniejsze pole rzutowania obrazu, przystosowane do rozmiarów przetworników klasy APS-C. Z tego powodu obiektywy EF-S nie nadają się do wykorzystania w korpusach pełnoklatkowych.
 
FD Oznaczenie mocowania obiektywowego stosowanego w szkłach Canona przeznaczonych dla korpusów manualnych i wczesnych modeli AF. Są one mechanicznie niezgodne z dzisiejszymi obiektywami standardów EF i EF-S, jednak można je podłączyć (jako obiektywy manualne) do korpusów klasy EOS przez odpowiednią przejściówkę.
 

« poprzednia strona 1|2 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.423s.