Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Teoria  >  Pojęcia fotograficzne  >  Potrójne widzenie, czyli skąd się bierze aberracja chromatyczna?


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Aby w aparatach Canon PowerShot sprawdzić, jaka wersja firmware'u jest obecna w aparacie, należy przygotować sobie odpowiednią kartę pamięci?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa
Potrójne widzenie, czyli skąd się bierze aberracja chromatyczna?
Autor: Marcin Pawlak
Aberracja chromatyczna należy do podstawowych wad układów optycznych, a więc i obiektywów. Najczęściej można ją zaobserwować w pobliżu krawędzi obrazu w postaci barwnych obwódek wokół kontrastowych elementów, np. gałęzi drzewa na tle jasnego nieba.

« poprzednia strona 1|2 następna strona »

Aberracja chromatyczna uwidacznia się w postaci barwnych obwódek wokół kontrastowych krawędzi.

Pojawianie się owych obwódek spowodowane jest tym, że światło o różnej barwie (odmiennej długości fali) załamywane jest przez soczewki obiektywu pod różnym kątem – tak jak dzieje się to podczas rozszczepiania światła za pomocą pryzmatu. Skutkiem tego światło o różnej barwie ogniskowane jest w różnych punktach – w centrum obrazu powoduje to spadek ostrości, w narożnikach powstają dodatkowo wspomniane barwne obwódki.

Dla światła padającego z kierunku zbliżonego do osi optycznej (a więc w centrum kadru) aberracja chromatyczna skutkuje przede wszystkim spadkiem ostrości obrazu.

 
Przy brzegach kadru aberracja chromatyczna powoduje przesunięcie obrazu tworzonego przez światło o różnej barwie, a w efekcie powstanie barwnych obwódek wokół kontrastowych krawędzi (na rysunkach nie są zachowane skala i kąty załamania).

Aberrację chromatyczną najłatwiej zauważyć na prześwietlonych obszarach zdjęcia.

« poprzednia strona 1|2 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Jesień, to znów Ty?

Polska złota jesień to doskonały temat fotograficzny. Pokażcie urok, bajeczne barwy i różne oblicza tej pory roku. Zróbcie klimatyczne zdjęcia ukazujące mgłę, odcienie szarość i niezwykłe niuanse światłocienia...
Jesień, to znów Ty?
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[18.11.2017]
Autor:
Jan Ptak
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.052s.