Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  PORADNIK KUPUJĄCEGO  >  Oznaczenia obiektywów Sigma


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Już w 1965 roku Canon zaprezentował lustrzankę małoobrazkową (model Pellix) ze stałym, półprzepuszczalnym lustrem?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa
Oznaczenia obiektywów Sigma
Autor: Marcin Pawlak
Sigma to jeden z prężniej działających, niezależnych wytwórców obiektywów do lustrzanek analogowych i cyfrowych. Podobnie jak pozostali producenci, na oznaczenie wykorzystywanych rozwiązań technicznych i optycznych stosuje szereg mniej lub bardziej jasnych symboli i oznaczeń. Przed wyborem konkretnego obiektywu warto się z nimi zaznajomić, dlatego rozszyfrowujemy dla Was znaczenie firmowej nomenklatury.


Sigma w nazwie obiektywu zawiera jedynie część informacji o zastosowanych technologiach. Jest to poniekąd uzasadnione, w końcu nazwa obiektywu to nie tabela z danymi katalogowymi. Dlatego część opisanych poniżej oznaczeń znajdziemy tylko w katalogach i dokumentacji obiektywu.
 
Niestety, w nazewnictwie stosowanym przez Sigmę brakuje konsekwencji. Jeśli w nazwie obiektywu brak określenia "Aspherical" nie znaczy to bynajmniej, że w jego konstrukcji nie zastosowano soczewek asferycznych – po prostu oznaczenie to pojawia się w nazwie dość dowolnie. Podobnie rzecz ma się z systemem tylnego ogniskowania – odpowiedni symbol RF pojawia się w nazwie jedynie niektórych obiektywów.
 
Niektóre rozwiązania optyczne bądź mechaniczne w ogóle nie znajdują odbicia w stosownych oznaczeniach. O ile ogniskowanie nie wpływające na zmianę gabarytów obiektywu ma odzwierciedlenie w postaci symboli IF lub RF, to równie dyskretna zmiana ogniskowej nie jest już w żaden sposób zaznaczona, chociaż ma równie istotne znaczenie dla funkcjonalności obiektywu.
 
Do "obowiązkowych" oznaczeń pojawiających się w nazwach obiektywów Sigmy (oczywiście wówczas, gdy odnoszą się do danego szkła) należą: APO (soczewki nieskodyspersyjne) oraz HSM (szybki, bezrdzeniowy napęd AF), EX (oznaczenie profesjonalnych obiektywów Sigmy). Jeśli w nazwie pojawia się symbol DC, oznacza to, iż obiektyw ten nadaje się wyłącznie do stosowania w niepełnoklatkowych lustrzankach cyfrowych. Poniżej zamieszczamy pełną listę oznaczeń i symboli stosowanych przez Sigmę:

APO – (Apochromatic) tym symbolem oznaczane są obiektywy (głównie długoogniskowe) zawierające elementy ze szkła o niskiej dyspersji SLD (Special Low-Dispersion) lub ELD (Extraordinary Low Dispersion). Pozwala to zminimalizować występowanie aberracji chromatycznej, czyli defektu obrazu objawiającego się powstawaniem barwnych obwódek wokół kontrastowych krawędzi obrazu.
 

ASP – (Aspherical lens) – w ten sposób sygnowane są szkła wyposażone w soczewki asferyczne. Zastosowanie takich elementów pozwala skorygować aberrację sferyczną, na wystąpienie której szczególnie narażone są jasne, szerokokątne zoomy. Dodatkową korzyścią wynikającą z zastosowania soczewek asferycznych jest łatwiejsze uzyskanie równomiernego rozkładu światła w kadrze oraz skorygowanie zniekształceń geometrycznych.
 

CONV – tak opisane są obiektywy które konstrukcyjnie zostały przystosowane do współpracy z firmowymi telekonwerterami serii APO Teleconverter EX. Sigma gwarantuje sensowną współpracę z telekonwerterami tylko części obiektywów, i to tymi własnej produkcji (podobnie jak większość producentów, ale Sigma wyraźnie oznacza stosowne szkła). Stosowanie konwerterów (zwłaszcza niefirmowych) z obiektywami do tego nieprzystosowanymi może dać rezultaty niezadowalające jakościowo lub spowodować uszkodzenie obiektywu. Ponieważ niektóre szkła po podłączeniu telekonwertera mają ograniczoną funkcjonalność (głównie dotyczy to działania autofokusa), warto sprawdzić ich zgodność w odpowiedniej tabeli.
 

DF – (Dual Focus System) tym symbolem oznaczone są szkła wyposażone w system odłączania napędu autofokusa. Przesunięcie pierścienia ustalania ostrości w pozycję MF powoduje odłączenie go od mechanizmu AF, dzięki czemu ostrzenie może odbywać się szybciej, gdyż zmniejszają się masa i opory poruszających się części mechanizmu.
 

EX – oznaczenie to odnosi się do wysokiej jakości wykończenia obiektywu, które ma być symbolem profesjonalnej jakość optyki i wykonania. Nie oznacza jednak stosowania konkretnych rozwiązać mechanicznych (np. napęd HSM) i optycznych – jest to ogólny symbol obiektywów klasy profesjonalnej w wykonaniu Sigmy. W odniesieniu do aktualnie produkowanych obiektywów można przyjąć, że nie mija się to z prawdą.
 

Floating System – ta technologia jest szczególnie przydatna w wypadku obiektywów przeznaczonych do zdjęć z niewielkiej odległości. Dzięki wprowadzeniu drugiego ruchomego zespołu soczewek, pozwala zmninimalizować aberracje (zwłaszcza astygmatyzm) w całym zakresie odległości ostrzenia.
 

HSM – (Hyper-Sonic Motor) w ten sposób oznaczane są obiektywy wyposażone w bezrdzeniowy silnik ultradźwiękowy. Zapewnia on szybkie, bezgłosne ogniskowanie oraz możliwość ręcznego przeostrzenia w każdej chwili, bez konieczności korzystania z przełącznika AF/MF. Obiektywy wyposażone w napęd HSM można stosować również w korpusach pozbawionych mechanicznego napędu AF – jest to informacja istotna dla posiadaczy korpusów D40/D40x Nikona, a w przyszłości zapewne innych korpusów amatorskich tego producenta.
 

IF – (Inner Focus) system wewnętrznego ogniskowania zapewnia, że w trakcie ustawiania ostrości nie zmienia się długość obiektywu, co pozwala zachować jego dużą szczelność. W trakcie ogniskowania przemieszczana jest jedna z wewnętrznych grup soczewek.
 

MACRO – to oznaczenie (podobnie jak u innych producentów) jest bardzo mylące. W wypadku obiektywów zmiennoogniskowych tak oznaczane są zarówno szkła wyposażone w specjalny tryb pracy, zapewniający (poprzez odpowiednie zmniejszenie odległości fotografowania) lepszą skalę reprodukcji, jak i go pozbawione. Symbol ten nie określa również, jaka ma ona być - może wynosić od 1:2 (70-300mm F4-5.6 DG APO Macro) do 1:3,8 ( 24-70mm F2.8 EX DG Macro).
 
W wypadku obiektywów stałoogniskowych symbol ten oznacza "prawdziwe" macro, czyli skalę odwzorowania 1:1.
 

OS – (Optical Stabilizer) system optycznej stabilizacji obrazu zapewnia możliwość wykonywania nieporuszonych zdjęć nawet przy długich czasach ekspozycji – 2 do 3- krotnie dłuższych, niż bez jego zastosowania. Poruszenia aparatu są wykrywane dzięki czujnikom bezwładnościowym umieszczonym wewnątrz obiektywu, i kompensowane poprzez odpowiednie przemieszczanie jednej z grup soczewek. System stabilizujący może pracować w dwóch trybach, dopasowanych do różnych zastosowań. W trybie 1 kompensowane są poruszenia aparatu w obu płaszczyznach, pionowej i poziomej – ten tryb sprawdza się przy fotografowaniu obiektów nieruchomych. W trybie 2 korygowane są jedynie pionowe poruszenia obiektywu, dzięki czemu możliwe jest stosowanie techniki panoramowania, przydatnej podczas fotografowania poruszających się obiektów, np. samochodów.
 

RF – (Rear Focus) w systemie tylnego ogniskowania w trakcie ustalania ostrości przemieszczana jest tylna (najbliższa korpusu aparatu) grupa soczewek. Dzięki zmniejszeniu wagi i rozmiarów ruchomych elementów umożliwia to szybsze i precyzyjniejsze ustawianie ostrości. W przeciwieństwie do układu wewnętrznego ogniskowania, nie zapewnia to szczelności obiektywu.
 

symbolem DG oznaczone są pełnoklatkowe obiektywy dostosowane do współpracy z lustrzankami cyfrowymi. W wypadku adaptacji już istniejących konstrukcji (tak jak to mam miejsce w większości wypadków) polega to na dodaniu powłok antyodblaskowych zabezpieczających przed powstawaniem "duszków" na wskutek odbicia światła od powierzchni matrycy.
 

DC – w ten sposób Sigma oznacza obiektywy przystosowane do współpracy wyłącznie z niepełnoklatkowymi cyfrowymi lustrzankami amatorskimi o współczynniku wydłużenia ogniskowej rzędu 1,5-1,6x. Odznaczają się one niewielkimi wymiarami i niedużą masą, jednak nie nadają się do wykorzystania z klasycznymi, pełnoklatkowymi korpusami – na zdjęciach widoczne będzie silne winietowanie.

Zobacz także:
Oznaczenia obiektywów Canona dla systemu EOS
Co znaczą magiczne symbole DX, VR, G, AI-S, czyli oznaczenia obiektywów Nikona?
Oznaczenia obiektywów Tokina
Soczewki asferyczne – chwyt marketingowy czy rzeczywista innowacja?
Potrójne widzenie, czyli skąd się bierze aberracja chromatyczna?
Powłoki antyodblaskowe – jak wpływają na nasze zdjęcia?
Aparat w okularach, czyli ABC filtrów optycznych
Ile naprawdę widzi aparat, czyli kąt widzenia obiektywu
Kalkulator kątów i pola widzenia obiektywu
Współczynnik wydłużenia ogniskowej
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Wszystkie kolory wiosny

Poczujcie w sobie wiosnę, wykorzystajcie coraz dłuższe dni i pokażcie nam jak w Waszych obiektywach wygląda najbardziej radosna pora roku. Czekamy na zdjęcia!
Wszystkie kolory wiosny
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[18.04.2018]
Autor:
Katarzyna Kaleta
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.32s.