Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Praktyka  >  Techniki fotograficzne  >  Jasna optyka przydatna nie tylko zawodowcom


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Już w 1965 roku Canon zaprezentował lustrzankę małoobrazkową (model Pellix) ze stałym, półprzepuszczalnym lustrem?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Jasna optyka przydatna nie tylko zawodowcom
Autor: Stanisław Kuras


« poprzednia strona 1|2 następna strona »

Są sytuacje, w których użycie lampy lub statywu jest niewskazane lub nawet zabronione, wówczas jedyne rozwiązanie to użycie jasnego obiektywu i fotografowanie z ręki. Zdjęcie wykonane zostało aparatem Nikon D3S z obiektywem 14–24 mm f/2.8; parametry ekspozycji to: 1/80 s, f/4.5, 200 ISO.


Zdjęcia reportażowe ostre i niezaszumione
Przy realizacji ulicznego reportażu obiektywy o dużym otworze względnym są szczególnie przydatne z jeszcze jednego powodu. Możliwość stosowania małych wartości przysłony pozwala korzystać z krótszych czasów ekspozycji, a więc zamrażać akcję i rejestrować nieporuszone zdjęcia obiektów oraz osób będących w ruchu. Dodatkowo większa ilość światła, jaka dociera do sensora korpusu, pozwala na fotografowanie z mniejszymi wartościami czułości ISO, dzięki czemu rejestrowany obrazy będą miały mniej niepożądanego kolorowego cyfrowego ziarna. Jasna optyka pozwala więc przy zachowaniu poprawnej ekspozycji robić zdjęcia ostrzejsze i o wyższej jakości obrazu. Jeśli dodamy do tego swobodę jaką daje fotografowanie z ręki i możliwość fotografowania w słabym oświetleniu, to nasze szanse na zrobienie dynamicznych, oryginalnych, efektownych zdjęć znacznie wzrosną. Nie można zapomnieć i o tym, że jasne szkła znacznie ułatwiają pracę układowi autofokusu. Ostrość jest ustawiana szybciej i pewniej, co również nie pozostaje bez wpływu na wygląd fotografii.

Jasna optyka pozwala stosować krótkie czasy otwarcia migawki i zamrażać ruch na w słabym oświetleniu scenicznym. W tym wypadku, aby ostro odwzorować tancerkę flamenco konieczne było maksymalne otwarcie przysłony i znaczne podniesienie czułości matrycy. Zdjęcie wykonane zostało aparatem Nikon D3S z obiektywem 70–200 mm f/2.8; parametry ekspozycji to: 1/160 s, f/2.8, 12 800 ISO.


Tak, jak w kinie
Od kiedy lustrzanki cyfrowe pozwalają rejestrować krótkie nagrania wideo, stale rośnie liczba fotoamatorów, którzy chętnie korzystają z zalet obu mediów. W przypadku filmowania jasna optyka to podstawa. Nie chodzi jednak tylko o to, że duże otwory względne pozwalają uzyskiwać obraz o plastyce i miękkości, jaką charakteryzują się ruchome obrazy oglądane w kinie. Trzeba pamiętać, że na jedną sekundę klipu wideo składa się od 24 do 30 statycznych klatek. Zatem kręcąc słabo oświetloną scenę nie możemy bez ograniczeń wydłużać czasu ekspozycji – barierą jest tutaj klatkaż, który ogranicza czas otwarcia migawki do 1/30 s. W takiej sytuacji możemy zatem jedynie zwiększać czułość sensora lub zmniejszać wartość przysłony, oczywiście to drugie rozwiązanie jest lepsze, gdyż pozwala zarejestrować mniej zaszumiony obraz. Współczesne lustrzanki cyfrowe dysponują znacznie większymi sensorami od typowej kamer wideo, dlatego umożliwiają one filmowanie wydarzeń, które trudno zarejestrować innymi urządzeniami. Jaśniejszy obiektyw to także większa swoboda przy filmowaniu.

Jeśli chcecie się przekonać, że lustrzanki cyfrowe z jasną optyką potrafią filmować niemal bez światła, obejrzyjcie poniższe ujęcia nakręcone na koncercie muzyki fado oraz w trakcie hiszpańskiego karnawału, podczas którego strzela się petardami, a także pali kilkumetrowe rzeźby z kartonu i styropianu.


Jednak warto
Jasna obiektywy, choć przeważnie nie są tanie, pozwalają na znacznie większą swobodę fotografowania i filmowania. Warto rozważyć zakup choćby jednego takiego szkła, aby móc posmakować prawdziwie plastycznego obrazu fotograficznego i filmowego. Oto najważniejsze zalety jasnej optyki:
  • możliwość wykonywania zdjęć bez lampy błyskowej w warunkach zastanego oświetlenia, co pozwala zachować na zdjęciach autentyczną atmosferę miejsca i wydarzenia
  • brak konieczności używania statywu, co w połączeniu ze stabilizacją obrazu pozwala na robienie zdjęć w sposób bardziej spontaniczny
  • dużo większa swoboda w kształtowaniu głębi ostrości w kadrze, a tym samym łatwość uzyskiwania efektownej plastyki obrazu
  • możliwość uzyskiwania ostrych zdjęć przy fotografiach o charakterze reportażowym, dzięki szybszej pracy autofokusu
  • mniejsze zaszumienie obrazu z uwagi na możliwość stosowania niższych wartości czułości matrycy (ISO) z zachowaniem poprawnej ekspozycji
  • możliwość zamrażania ruchu np. przy fotografii dynamicznie poruszających się obiektów, dzięki wykorzystaniu krótkich czasów ekspozycji
  • lepsza konstrukcja optyczna (minimalizacja aberracji i zniekształceń geometrycznych)
  • wysoka jakość wykonania potwierdzona certyfikatami i bogactwem dodatkowego wyposażenia (silniki ultradźwiękowe, osłony przeciwsłoneczne, futerały itp.)
  • filmowy charakter nagrań wideo, tzw. film look


Zobacz także:
Szwajcaria w obiektywach Olympus Mikro 4/3
Obiektywy i akcesoria do aparatów Sony NEX-3 i NEX-5
Tajlandia w obiektywach Sony (bez front i back focus'a)
Wiem, co kupuję: obiektyw - część III
Wiem, co kupuję: obiektyw - część II
Oznaczenia obiektywów dla systemu Sony Alfa
Wiem, co kupuję: obiektyw - część I
Co do czego pasuje – przewodnik po bagnetach i oznaczeniach obiektywów firmy Pentax
Oznaczenia obiektywów Canona dla systemu EOS
Oznaczenia obiektywów Tamron
Oznaczenia obiektywów Sigma
Ile naprawdę widzi aparat, czyli kąt widzenia obiektywu
Kalkulator kątów i pola widzenia obiektywu
Oznaczenia obiektywów Tokina
Co znaczą magiczne symbole DX, VR, G, AI-S, czyli oznaczenia obiektywów Nikona?
Co widzi obiektyw, a co zobaczy matryca?


« poprzednia strona 1|2 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.495s.