Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Aktualności  >  Wydarzenia  >  Chodząc po ziemi - 50 lat fotografii prasowej


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Znany film Tima Burtona, Gnijąca panna młoda (Corpse bride), nakręcony został cyfrową lustrzanką?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Chodząc po ziemi - 50 lat fotografii prasowej
Dodał: Katarzyna Stodolska 23.01.2012
Dom Spotkań z Historią i Polska Agencja Fotografów FORUM zapraszają na wernisaż i spotkanie z Autorem wystawy ''Chodząc po ziemi'' - 50 lat fotografii prasowej Aleksandra Jałosińskiego 25 stycznia (środa) 2012, o godz. 18.00 w Warszawie.


Na wystawie prezentowanych jest blisko 150 fotografii Aleksandra Jałosińskiego, znakomitego fotografa i fotoreportera. Pracując od 1957 roku jako fotograf prasowy (m.in. dla „Expressu Wieczornego”, „Sztandaru Młodych”, „Polski”, „Kobiety i Życia”, „Kultury”, „Szpilek”, „Polityki”, „Rzeczpospolitej”, „Teatru”), zgromadził olbrzymi, liczący kilkaset tysięcy zbiór zdjęć. Ekspozycja, prezentowana w Domu Spotkań z Historią, pokazuje tajniki pracy fotoreportera w PRL-u; stanowi nie tylko wyjątkowy portret minionej epoki, to również osobiste spojrzenie fotografa na kraj i ludzi poprzez kolejne dziesięciolecia Polski Ludowej.

Bogdanka, 04.1978. Lubelskie Zagłębie Węglowe, kopalnia Bogdanka w budowie. Fot. Aleksander Jałosiński, FORUM, Źródło: dsh.waw.pl

Ekspozycja, prezentowana w Domu Spotkań z Historią, pokazuje tajniki pracy fotoreportera w PRL-u; stanowi nie tylko wyjątkowy portret minionej epoki, to również osobiste spojrzenie fotografa na kraj i ludzi poprzez kolejne dziesięciolecia Polski Ludowej. Pokazujemy wielkie budowy socjalizmu, zakłady przemysłowe, kopalnie, prowincjonalne miasteczka i wsie, portrety wybitnych artystów, pisarzy i polityków (m.in. Ida Kamińska, Stanisław Grochowiak, Jerzy Andrzejewski, Ryszard Kapuściński, Melchior Wańkowicz, Witold Małcużyński, Wanda Wiłkomirska, Lech Wałęsa) i „zwykłych” ludzi. Fotografiom towarzyszą barwne opowieści Autora, relacjonującego okoliczności wykonania zdjęć, metody realizacji tematów fotograficznych, czy kulisy wykonywania zawodu fotografa.

Warszawa, 07.1977. Zdun czyta Lukrecjusza. Fot. Aleksander Jałosiński, FORUM, Źródło: dsh.waw.pl

Aleksander Jałosiński: „Pierwsze spojrzenie, pierwszy błysk były najważniejsze. Wchodziłem do zakładu pracy, przebiegałem hale czy inne pomieszczenia i albo miałem temat, albo nie było go w ogóle. Najlepsze były te fotografie, kiedy wszyscy byli tak zajęci, że nikt mnie nie zauważył. Gdybym usiadł, długo rozmawiał, wypytywał – to temat zacząłby się rozmywać. Interesowali mnie ludzie. Wdrapywałem się pod sufit, żeby zrobić ogólny widok hali, a potem już skupiałem się na twarzach, pracy, relacji między ludźmi”.

Warszawa, 09.1982. Hipoteka warszawska - archiwum. Fot. Aleksander Jałosiński, FORUM, Źródło: dsh.waw.pl

Joanna Paszkiewicz-Jagers, krytyk sztuki: „Zdjęcia Jałosińskiego łączą odnotowanie faktu i jego interpretację, kondensują je. To działanie odbywa się w sposób wyważony – autor nie przeciąga go ani na ciepłą stronę emocji, ani chłodną – intelektu. Jałosiński mówi: Istotą fotografowania w prasie jest wielki realizm. Sam starał się ukształtować to realistyczne widzenie. Podróże po kraju nazywa >> wielką szkołą realizmu<<. Nagromadził, przez długie lata, pewien kapitał wiedzy o Polsce i być może wykształcił sposób jej widzenia, w którym trzeźwe myślenie i refleksja, czasem humor, stapiają się ze sobą, mieszają. Cechy te w najwyższym stopniu występują w zdjęciach pojedynczych. W tym trudnym gatunku ujawniają się największe, najcenniejsze cechy fotografii Jałosińskiego – umiejętność kondensowania znaczeń, skrótowego wyrażania uczuć i myśli, tworzenie eseju wizualnego”.(Źródło: aleksanderjalosinski.pl)

Okolice Siemiatycz, 08.1975. Wesele na wsi. Fot. Aleksander Jałosiński, FORUM, Źródło: dsh.waw.pl

Aleksander Jałosiński: „Fotografią zacząłem się poważniej interesować w gimnazjum, kiedy ojciec ofiarował mi aparat – Exaktę ze wspaniałym obiektywem Biotar. W Bibliotece Narodowej, w której pracowałem od 1954 roku, zetknąłem się po raz pierwszy z ciemnią i laboratorium fotograficznym, gdzie mikrofilmowano starodruki. W końcu musiałem wybrać między fotografią a pracą naukową. Pomyślałem, że jako fotoreporter zachowam margines wolności, niezależności. Będę żył w tym zniewolonym, zamkniętym kraju, nie będąc elementem ustroju. Poza tym szybko się zorientowałem, że fotografii prasowych nie cenzuruje się. Z czysto technicznych powodów do cenzury szły "szczotki" gazet z pustymi miejscami na zdjęcia. Zostałem więc fotoreporterem. To była ciężka praca, ale i wielka frajda, i przygoda. Wyjeżdżając z Warszawy nigdy nie wiedziałem, kogo poznam, na co trafię i co mnie spotka. I to było clou tego zawodu, ta wieczna przygoda”.

Wrocław, 10.1972. Urząd Miejski, interesantka przed okienkiem z napisem: Proszę pukać i czekać. Fot. Aleksander Jałosiński, FORUM, Źródło: dsh.waw.pl

Aleksander Jałosiński urodził się w 1931 roku w Płocku. Ukończył filologię polską na Uniwersytecie Warszawskim, pracował naukowo w Bibliotece Narodowej. Uczestnicząc w badaniach poziomu czytelnictwa sporo podróżował po kraju, jednocześnie pisał reportaże i coraz więcej fotografował. Fotografią prasową zajął się zawodowo w 1957 roku. Pracował w redakcjach m.in. pism: „Express Wieczorny”, miesięcznik „Polska” (1961–1964), „Sztandar Młodych (1964–1969), tygodnik „Kultura” (1961–1978), tygodnik „Perspektywy” (1978–1981), „Rzeczpospolita” (1981–1989), Przegląd Tygodniowy (1989–1991), tygodnik „Kobieta i Życie” (1992–1993), dziennik „Nowa Europa – Prawo i Gospodarka” (1997–2003).
Na dorobek twórczości Aleksandra Jałosińskiego składa się ponad 20 tysięcy klisz, stanowiących jedno z najobszerniejszych i najlepiej uporządkowanych kolekcji fotoreporterskich w Polsce. Od lat jest sukcesywnie digitalizowane przez autora, który jako jeden z pierwszych fotografów swojego pokolenia docenił i wdrożył cyfrowe techniki obróbki i archiwizacji zdjęć.

Łódź, 08.1974. Zakłady Przemysłu Pończoszniczego Feniks. Fot. Aleksander Jałosiński, FORUM, Źródło: dsh.waw.pl

Fotografiom towarzyszą barwne opowieści Autora, relacjonującego okoliczności wykonania zdjęć, metody realizacji tematów fotograficznych, czy kulisy wykonywania zawodu fotografa.

Wystawa fotograficzna: ''Chodząc po ziemi'' - 50 lat fotografii prasowej Aleksandra Jałosińskiego, DSH, ul. Karowa a 20 w Warszawie
Termin: 25 stycznia – 20 maja 2012. WSTĘP WOLNY
Więcej zdjęć: dsh.waw.pl

Zobacz także:
Spotkanie z Davidem Goldblattem
Nikon radzi w razie problemów z kartą pamięci
Nowe modele statywów Slik
BenQ Joybee GP2 - mini projektor LED
Spotkanie ze współczesną fotografią białoruską
Kodak o krok od bankructwa
"Ballady kolejowe" w Suwalskiej PAcamerze
Corel Painter 12.1 - aktualizacja
Metabones Smart Adapter – inteligentny adapter obiektywów Canon EF dla systemu Sony NEX
Oscar Barnack Award 2012 otwarty
Mamiya i Leaf od dziś razem
Sandisk i Lexar nie wchodzą w XQD
Wystawa laureatów BZ WBK Press Foto 2011
4 nowe konwertery do Panasonic LUMIX G
Moskwa, Jekaterynburg i Krasnojarsk w obiektywie Rafała Milacha
Firmware 1.21 dla Ricoha CX6
Firmware 1.12 dla Pentaxa K-5 – poprawka dla astrofotografów
Nikon NPS partnerem biura prasowego podczas Pucharu Świata w Skokach Narciarskich
Proste, stylowe i pomysłowe aparaty Panasonic LUMIX S
Pojemna karta pamięci do urządzeń mobilnych od TRANSCEND
Podlaska Akademia Fotografii zaprasza na Warsztaty Portretu Kobiecego
W7000 - pierwszy projektor BenQ 3D Full HD dla kina domowego
Polaroid SC1630 – pierwszy aparat z Androidem
Nikon z atrakcjami na ferie zimowe
Festiwal Warsztaty Sztuki Fotografii w Krakowie
Zdjęcia panoramiczne – aparaty Sony zrobią je za Ciebie
Fotografia podróżnicza - porady na dobry początek

Powrót do listy aktualności
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 3.823s.