Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Olympus E-3 – aparat dla podróżnika


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Zaprezentowany w 2003 roku Olympus E-1 był pierwszą lustrzanką należącą do systemu Cztery Trzecie – zaprojektowanego od podstaw w pełni cyfrowego standardu SLR?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Olympus E-3 – aparat dla podróżnika
Autor: Marcin Pawlak



Dla kogo ten aparat?
Olympus wyraźnie pozycjonuje ten aparat w klasie profesjonalnej co oznacza, iż konkurować miałby z takimi konstrukcjami, jak Canony EOS 1D i EOS 1Ds czy Nikon D3. Wydaje się jednak, iż takie porównanie byłoby dla E-3 krzywdzące – wystarczy spojrzeć w specyfikację aparatów, porównać ich szybkostrzelność, gabaryty i wagę by uznać, że rzeczywistymi konkurentami tego aparatu są konstrukcje takie jak Pentax K10D, Nikony D200 i D300, Sony A700 czy Canon 40D – a więc aparaty najczęściej szufladkowane jako półprofesjonalne (pytanie, czy słusznie – w końcu nie każdy zawodowiec potrzebuje zintegrowanego gripa i 10 kl./s). Jak wypada E-3 w tym towarzystwie?
 
Autofokus zaprojektowany przez inżynierów Olympusa jest świetny – 11 polowy układ podwójnych sensorów krzyżowych jest tak czuły, iż radzi sobie nawet w bardzo słabym oświetleniu. W trybie jednopolowym jest bardzo szybki, zwłaszcza w połączeniu z nowymi szkłami Olympusa oznaczonymi symbolem SWD. Szkoda, że na razie zawodzi jego oprogramowanie – ten mankament oraz zbyt wysokie szumy przy wyższych czułościach przetwornika (przy zapisie zdjęć w JPEG-ach) eliminują moim zdaniem E-3 z roli aparatu reporterskiego.
 
Dobrze natomiast powinien sprawdzić się w roli pancernego aparatu dla podróżnika. Bogate uszczelnienia pozwolą zabrać go do jaskini i w tropikalną dżunglę, a magnezowy szkielet pozwoli nie obawiać się, że pierwszy upadek pozbawi nas sprzętu w trakcie wyprawy. Dotyczy to również obiektywu sprzedawanego w zestawie z E-3, czyli ZUIKO DIGITAL ED 12-60 mm 1:2.8-4.0 SWD – pomimo, iż znacznie wydłuża się on w trakcie zmiany ogniskowej, jest doskonale uszczelniony, a bardzo niewielka minimalna odległość ogniskowania czyni z niego niemal prawdziwy obiektyw makro.
 
Szybkostrzelność 5 kl./s oferowana przez E-3 i skuteczna stabilizacja obrazu w połączeniu z bardzo szybkim zapisem zdjęć na kartę pamięci przydadzą się na afrykańskiej sawannie, a możliwość kadrowania na wyświetlaczu pozwoli wykonywać zdjęcia w nietypowych miejscach. Odwzorowanie kolorów jest bardzo dobre, a pomiar ekspozycji działa przewidywalnie. Zatem aparat ten przeznaczony jest raczej dla bardzo wymagającego (a przy jego wadze, również skłonnego do poświęceń), aktywnego fotoamatora-podróżnika. Zaletą E-3, podobnie jak każdego reprezentanta systemu E, będzie tu możliwość skorzystania z całej gamy świetnych obiektywów, które są przy tym mniejsze i jaśniejsze niż w wypadku konkurencji. Gdy przyjdzie nam często zmieniać obiektywy w warunkach polowych, docenimy natomiast skuteczny, ultradźwiękowy system usuwania zanieczyszczeń matrycy.
 

Za:
  • Bardzo dobra jakość obrazu,
  • szybki, precyzyjny i czuły autofokus w trybie jednopolowym,
  • sprawna stabilizacja obrazu działająca z każdym obiektywem,
  • znakomity, jasny wizjer optyczny,
  • cicha, ''kulturalna'' praca lustra i migawki,
  • przyjemne odwzorowanie kolorów,
  • pewnie działający, dający przewidywalne rezultaty pomiar ekspozycji,
  • zewnętrzny czujnik wspomagający pomiar balansu bieli,
  • tryb podglądu na żywo,
  • obrotowy, duży wyświetlacz LCD,
  • solidna, uszczelniona konstrukcja,
  • szybki zapis zdjęć na kartach CF,
  • punktowy pomiar ekspozycji z priorytetem świateł lub cieni (dla kadrów z wysokim lub niskim kluczem),
  • bezprzewodowe sterowanie zewnętrznymi lampami błyskowymi,
  • skuteczny system usuwania zanieczyszczeń matrycy.

Przeciw:
  • niepewne działanie autofokusa w trybie automatycznego wyboru pola AF,
  • utrudniony dostęp do definiowania balansu bieli na podstawie wzorca,
  • nieprecyzyjne sformułowania w polskiej wersji językowej interfejsu,
  • szumy w niedoświetlonych partiach zdjęcia,
  • zbyt silne wyostrzanie zdjęć zapisywanych w JPEG-ach,
  • w trybie podglądu LiveView aktywacja autofokusa wymaga podniesienia lustra.

Na następnej stronie zamieściliśmy przykładowe zdjęcia wykonane Olympusem E-3.


Ceny:
E-3 korpus: 5 999 zł
E-3 korpus + uchwyt pionowy HLD-4: 6 999 zł
E-3 Kit EZ-1454 (z obiektywem ZUIKO DIGITAL 14-54mm 1:2.8-3.5): 7 999 zł
E-3 Kit EZ-1260 (z obiektywem ZUIKO DIGITAL ED 12-60 mm 1:2.8-4.0 SWD): 9 699 zł
E-3 Kit EZ-1260 + HLD-4: 10 699 zł
Strona producenta: www.olympus.pl
Prezentacja produktu: www.olympusamerica.com

Olympus E-3 - specyfikacja techniczna
Materiał korpusuStopy magnezu
Mocowanie obiektywuSystem 4/3
Sensor obrazu4/3'' Hi-Speed Live MOS, 10,1 Megapiksela
Proporcje kadru i powierzchnia 4:3 / 17,3 x 13,0 mm
Procesor obrazuTruePic III
Filtr redukcji kurzuUltradźwiękowy układ usuwania zanieczyszczeń
Filtr promieniowania IRHybrydowy
Filtr dolnoprzepustowy (LPF)Stały
LCD Obrotowy o przekątnej 6,4cm/2,5'', 230 tys. pikseli, górny wyświetlacz pomocniczy
Funkcie dostepne w trybie LiveView100% pokrycie pola kadru, podgląd ustawień ekspozycji, podgląd regulacji balansu bieli, podgląd automatycznej gradacji, wyświetlanie siatki linii pomocniczych, możliwe 7x/5x/10x powiększenie, MF/S-AF, wyświetlanie ramki AF, wyświetlanie punktu AF, wyświetlanie informacji o fotografowaniu, histogram
WizjerPryzmat pentagonalny, 100% kadru, powiększenie 1,15x, podgląd głębi ostrości, wymienna matówka, punkt oczny 20 mm
Stabilizator obrazuPrzez zmianę położenia sensora w jednej lub dwóch osiach, zakres kompensacji do 5 EV
Autofokus11 podwójnych punktów krzyżowych, zakrespracy od -2 do 19EV (przy ISO 100), wybór manualny lub automatyczny, bracketing ostrości
Podświetlanie wspomagające AF Wbudowaną lampą błyskową
Pomiar światła49 strefowy matrycowy, centralnie ważony, punktowy, punktowy dla świateł lub cieni, zakres pracy od 1 do 20 EV (dla ISO 100)
Tryby ekspozycjiProgram (modyfikowalny), priorytet czasu, priorytet przysłony, manual
Korekcja ekspozycji+/- 5EV / w krokach co 1, 1/2, 1/3
Bracketing ekspozycji3 / 5 kadrów, zmiana w krokach 1/3, 2/3, 1EV
Czułość sensoraISO 100 - 3200 ze zmianą krokach 1/3 i 1 EV
MigawkaSzczelinowa, o pionowym przebiegu
Wstępne podnoszenie lustraZ opóźnieniem wyzwolenia migawki: 1 - 30s
Zakres czasów otwarcia migawki1/8000-60s(zmiana w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV)
Tryb BDo 4 godzin, domyślnie 8 minut
Manualny balans bieliMożliwość zarejestrowania 4 ustawień użytkownika
Ustawienia dostępne w KelvinachMożna zarejestrować jedno ustawienie temperatury barwowej określone w Kelvinach (2000K - 14000K)
Predefiniowane ustawienia balansu bieli7 ustawień
Precyzyjna regulacja balansu bieli+/- 7 na osi R-B / G-M (w trybie automatycznego balansu bieli oraz zaprogramowanych ustawień balansu bieli)
Bracketing balansu bieli3 kadry / zmiana w krokach co +/- 2, 4, 6 jednostek mired
Wbudowana lampa błyskowaLiczba przewodnia 13, podnoszona ręcznie
Korekcja dla błysku+/- 3EV /w krokach co 1/3EV
Tryby lampy błyskowejAUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania z redukcją czerwonych oczu, Bracketing
Czas otwarcia migawki dla synchronizacji z lampą błyskowądo 1/250 s, do 1/4000 s w trybie FP
Zdjęcia seryjne5 kadrów na sekundę, bufor 12 klatek
Przestrzeń barwowasRGB/AdobeRGB
Ostrość, kontrast, nasycenie5 poziomów
Filtr czarno-białyŻółty, Pomarańczowy, Czerwony, Zielony
Tryby zdjęćŻywe, Naturalne, Portret, Przygaszone, Monochromatyczne, Użytkownika (domyślne ustawienie: Naturalne)
Ustawienia gradacji4
Formaty zapisu12 bitowy RAW, JPEG, RAW + JPEG
Wersje językowe menu w aparacieAngielska, niemiecka, francuska, hiszpańska, włoska, rosyjska, czeska, holenderska, duńska, polska. Dodatkowo poprzez Internet można pobrać jedną spośród dalszych 15 wersji językowych.
Definiowalny przycisk funkcyjnyJeden: jednodotykowy balans bieli, zdjęcie testowe, podgląd, Live View, ustawienie domyślne AF, MF, format zapisu, tryb ekspozycji, Mój tryb, tryby do fotografii podwodnej
Opcje zaprogramowanych ustawień użytkownikaMożliwość zapisania 2 ustawień
ZasilanieBateria litowo jonowa BLM-1 (w komplecie)
Tryb uśpieniaDostępny ( 1, 3, 5, 10 min., wyłączony)
InterfejsUSB 2.0 Hi-speed
Nośniki danychPodwójne gniazdo kart pamięci - dla kart CompactFlash (Typ I oraz II), Microdrive oraz xD picture card
Wymiary (szer. x wys. x gł.)142 x 116 x 74.5mm (bez elementów wystających)
Waga800g (sam korpus)


Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.455s.