Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Nikon D300 - aparat na miarę czasów


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Już w 1965 roku Canon zaprezentował lustrzankę małoobrazkową (model Pellix) ze stałym, półprzepuszczalnym lustrem?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Nikon D300 - aparat na miarę czasów
Autor: Marcin Pawlak



Picture Control – nowy system zarządzania parametrami przetwarzania obrazu.
Zupełnie przebudowany został system ustalania parametrów przetwarzania wykonywanych zdjęć (oczywiście dotyczy to formatów JPEG i TIFF, wywołując pliki RAW możemy później wybrać zupełnie inne ustawienia). Nowy system zwany Picture Control, zastosowany również w pełnoklatkowym D3, pozwala na bardzo precyzyjną regulację wszystkich parametrów rejestrowanego obrazu. Korzystając z zakładki Ustaw przetwarzanie obrazu cechy takie jak kontrast, nasycenie i odcień możemy regulować w skali siedmiostopniowej, wyostrzanie natomiast w aż dziesięciostopniowej.

Regulacja wyostrzania obrazu w D300 jest aż 10-stopniowa.

Co ciekawe, dla jasności obrazu przewidziano jedynie trzy możliwe ustawienia.
 
Z badań statystycznych wynika, iż zwiększając nasycenie barw obraz, zwykle podnosimy też kontrast oraz stopień wyostrzania – i vice versa. Z obserwacji tej skorzystali projektanci D300, i zaproponowali szybki sposób na zmianę tych parametrów. Otóż pierwszym suwakiem na zakładce ustawień jest Szybka korekta (Quick adjust), pozwalająca równocześnie regulować kontrast, nasycenie i wyostrzanie zdjęcia.

Szybka korekta pozwala na zmianę wyostrzania, kontrastu i nasycenia obrazu jednocześnie.

Oczywiście, w dalszym ciągu można każdy z tych parametrów regulować oddzielnie – wystarczy przejść do odpowiedniej pozycji. Tradycyjnie dla tej klasy aparatów, D300 pozbawiony został tematycznych trybów ekspozycji. Zamiast tego, parametry obrazu takie jak wyostrzanie, kontrast i nasycenie aparat potrafi dobierać samodzielnie. By włączyć automatykę dla danego parametru, należy suwak ustawień przesunąć na skrajnie lewą pozycję, oznaczoną literką A.
 
Wraz z aparatem otrzymujemy fabrycznie zdefiniowane cztery zestawy tych ustawień: Standardowe, Neutralne, Żywe i Monochromatyczne.

Zmodyfikowane profile standardowe są na liście oznaczane gwiazdką.

Trzy pierwsze różnią się stopniem nasycenia i wyostrzenia obrazu, ostatni zaś prezentuje odmianę przeznaczoną do rejestracji zdjęć monochromatycznych (niekoniecznie czarno-białych). Gdy go wybierzemy, na zakładce ustawień pozycje Nasycenie i Odcień zostaną zastąpione ustawieniami Efekty filtrów oraz Zabarwienie. To pierwsze pozwala do wykonanego zdjęcia zastosować filtr o działaniu analogicznym do jednego z klasycznie stosowanych w fotografii czarno-białej: żółty, pomarańczowy, zielony lub czerwony. Druga pozycja pozwala zaś tonować wykonane zdjęcie do jednego z dziewięciu kolorów, dla każdego z nich mamy przy tym siedem stopni nasycenia do wyboru.

Profil zdjęć monochromatycznych pozwala je tonować w bardzo szerokim zakresie.

Oprócz wspomnianych czterech predefiniowanych zestawów możemy w pamięci aparatu zapisać dziewięć własnych profili. Tworzymy je na podstawie profili fabrycznych, zostało to jednak naszym zdaniem rozwiązane mało intuicyjnie – trzeba w osobnej zakładce wprowadzić zmiany do profilu fabrycznego, i zapisać go pod własną nazwą. Naszym zdaniem, dużo prościej byłoby dodać tę możliwość do podstawowej zakładki regulacji parametrów przetwarzania obrazu.
 
Kolejną ciekawą funkcją jest możliwość zapisania własnych profili przetwarzania na karcie pamięci flash, i to aż stu, oraz oczywiście późniejszego ich załadowania. Szkoda jedynie, iż w danym momencie możemy zapisać lub odczytać jeden profil ustawień. Gdy chcemy zapisać lub odczytać z karty całą dziewiątkę, całą procedurę musimy powtórzyć dziewięciokrotnie.

Profile przetwarzania obrazu można zapisywać na karcie pamięci – do stu pozycji.

Jak już wspomnieliśmy, system Picture Control został zastosowany również w profesjonalnej lustrzance D3. Zalety takiego rozwiązania to nie tylko ujednolicenie obsługi różnych modeli. Profile przetwarzania obrazu w systemie Picture Control są zapisywane na karcie w ten sam sposób przez D3 i D300, co umożliwia ich wymianę pomiędzy tymi aparatami, a zapewne również z przyszłymi korpusami Nikona wyposażonymi w system Picture Control.
 
Zarządzanie setką profili Picture Control z poziomu aparatu z pewnością może być kłopotliwe, dlatego Nikon opracował specjalny program Picture Control Utility (wchodzi w skład pakietów Nikon View NX oraz Capture NX 1.3), który pozwala w łatwy sposób tworzyć i modyfikować profile, pokazując przy tym podgląd efektów ich działania na wybranym zdjęciu.

Program narzędziowy Picture Control Utility pozwala wygodnie modyfikować profile przetwarzania obrazu.

Dodatkowo oferuje modyfikację i zapisanie w profilu krzywej korekty tonalnej – a tego już z poziomu aparatu uczynić się nie da. Tak zmodyfikowane profile można załadować do dowolnego aparatu zgodnego z systemem Picture Control.
 
Przy korzystaniu z dużej liczby profili łatwo możemy stracić orientację, do czego właściwie który z nich będzie właściwy, zwłaszcza jeśli nie zachowaliśmy konsekwencji przy nadawaniu im nazw. Wówczas przyda się bardzo ciekawa funkcja D300, pozwalająca prezentować utworzone profile na dwuosiowym wykresie, gdzie jedna z osi oznacza kontrast, a druga nasycenie.

Diagram ilustrujący działanie poszczególnych profili przetwarzania obrazu.

Choć brzmi to nieco enigmatycznie, w praktyce pozwala się łatwo zorientować, jakie ustawienia oferują poszczególne profile. Duża w tym zasługa świetnego wyświetlacza o dużej rozdzielczości, dzięki któremu prezentowany diagram jest bardzo szczegółowy.
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.962s.