Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR - pełnoklatkowy hiperzoom Nikona


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwszy aparat wykonujący zdjęcia barwne dzięki separacji światła na składowe RGB powstał już w 1904 roku?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR - pełnoklatkowy hiperzoom Nikona
Autor: Marcin Pawlak



Winietowanie
Jak się można było spodziewać, z najsilniejszym spadkiem jasności obrazu w narożnikach mamy do czynienia dla najmniejszych wartości przysłony, czyli f/5.6 (lub jaśniej, dla ogniskowych, gdzie są dostępne).


Pod względem winietowania optimum zakresu ogniskowych to 50-70 mm. Dla najkrótszych ogniskowych i wartości przysłony poniżej f/4.5 wynosi ono grubo ponad 1 EV. Przy przysłonie f/5.6 wydłużanie ogniskowej powoduje systematyczny wzrost winietowania, i od 200 mm przekracza już ono 0,9 EV.
 
Przy długich ogniskowych przymykanie przysłony wyraźnie poprawia sytuację, natomiast dla 28 mm i 35 mm odpowiednio 0,6 EV i 0,5 EV jest granicą nie do przeskoczenia dla nowego Nikkora.
 
Nowe szkło Nikona trudno tu za coś pochwalić – przy otwartej przysłonie jest źle, a na najkrótszych ogniskowych fatalnie. Domknięcie przysłony do co najmniej f/8 poprawia sytuację, ale tylko do 50 mm w górę.

Aberracja chromatyczna
Mocnym punktem nowego Nikkora jest kontrola nad aberracją chromatyczną. Typowo dla skomplikowanych konstrukcji optycznych największe wartości osiąga ona na krańcach zakresu ogniskowych, natomiast minimum – już nieco mnie j typowo – dla 150-200 mm. Co ważniejsze, tylko dla ogniskowej 35 mm sięga ona zauważalnych wartości. Mowa przy tym o wartościach zmierzonych na RAW-ach wywołanych bez żadnej korekcji tej wady. Wartości zmierzone dla JPEG-ów zarejestrowanych przez Nikona D3S są dwu-trzykrotnie mniejsze – tu wyraźnie widać pracę procesora EXPEED.



Praca pod światło i plastyka obrazu.
Skomplikowane konstrukcje optyczne, do jakich należą niewątpliwie hiperzoomy, mają często problemy z praca pod światło. Duża liczba powierzchni styku szkło/powietrze powoduje, że trudno uniknąć zjawisk takich jak flara i bliki. Tymczasem nowy obiektyw Nikona radzi sobie pod tym względem całkiem nieźle, w czym niewątpliwie pomaga mu dołączona osłona przeciwsłoneczna o tulipanowym kształcie. Spadek kontrastu przy źródle światła poza krawędzią kadru jest niewielki, dopiero słońce bezpośrednio w kadrze spowodowało powstanie flary i nielicznych blików:


Innym problem, z którym borykają się skomplikowane obiektywy, jest plastyka obszarów nieostrych, czyli tzw. bok eh. Na jej charakter wpływa wiele wad optycznych jak astygmatyzm i koma oraz sposób ich skorygowania. W wypadku nowego Nikkora w centrum kadru bok eh wygląda nieźle, chociaż krawędzie krążków rozproszenia są nieco zbyt mocno zarysowane. Ich kształt jest kolisty, w czym zasługa 9 listkowej, zaokrąglonej przysłony.


W narożnikach nie jest już tak dobrze – krążki rozproszenia zamieniły się w trójkątne „zajączki” o wyraźnie przerysowanych krawędziach:


Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 2.059s.