Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Edycja obrazu  >  Narzędzia do edycji  >  Photoshop CS3 – co nowego dla fotografa?


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Założenia standardu Cztery Trzecie nakładają konstruktorom szczególne ograniczenia na dowolność konstrukcji obiektywów systemowych, dzięki którym nawet obiektywy szerokokątne umożliwiają uzyskanie poprawnego obrazu w każdym miejscu matrycy?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Photoshop CS3 – co nowego dla fotografa?
Autor: Robert Wyłupek


« poprzednia strona 1|2 następna strona »

Korekcja obrazu
W najważniejszym dla fotografa menu (Image | Adjustments) w nowej wersji Photoshopa przybyła jedynie funkcja konwersji kolorowych zdjęć do czerni i bieli – Black & White. Mechanizm jej działania podobny jest do opcji Channel Mixer z tą różnicą, że w tym wypadku mamy do dyspozycji sześć – a nie tylko trzy – kanałów barwnych (R,G,B,C,M,Y). Ponadto w funkcji Black & White znajdziemy także zestaw dziesięciu gotowych ustawień, symulujących np. działanie filtrów barwnych, czy też przeznaczonych do wykonywania zdjęć w podczerwieni oraz opcję zabarwiania (np. sepii) monochromatycznych obrazów. Myślę, że każdy użytkownik nowego Photoshopa doceni to narzędzie, gdyż dzięki niemu konwersja zdjęć do czerni i bieli jest prosta, szybka oraz daje bardzo duże możliwości.
 

Narzędzie takie, jak na animacji powyżej powinno być w Photoshopie od zawsze. Dzięki opcji Black and White można bowiem bez żadnych ograniczeń tworzyć monochromatyczne obrazy.

Mimo, iż poza opisaną wyżej opcją Black & White, w Photoshopie CS3 nie znajdziemy innych nowych narzędzi do korekcji zdjęć, to jednak na tym nie koniec nowości. Firma Adobe wprowadziła bowiem modyfikacje do dwóch opcji: Curves i Channel Mixer, zwiększając ich funkcjonalność. Zarówno w Krzywych, jak i w Mikserze kanałów dodano zestawy gotowych ustawień (Presets), dzięki którym szybciej uzyskamy żądany efekt.
 
I tak w opcji Curves znajdziemy gotowe charakterystyki krzywych powodujących modyfikację kontrastu i jasności lub kolorystyki zdjęcia – wśród tych ostatnich bardzo przydatne okazać się mogą krzywe symulujące efekt negatywu barwnego oraz cross procesu, które ciężko jest uzyskać samodzielnie. W opcji Chanel Mixer mamy natomiast zestaw predefiniowanych ustawień symulujących działanie filtrów barwnych w fotografii czarno-białej, w tym także – co ucieszy zapewne miłośników wykonywania zdjęć w podczerwieni – Infrared.
 

Dzięki zwiększonej funkcjonalności narzędzia Curves w Photoshopie CS3, w łatwy sposób uzyskamy np. efekt cross procesu – wystarczy wybrać odpowiednią opcję z listy gotowych krzywych.

Warstwy i selekcje
Wśród nowych funkcji Photoshopa wymienić należy też z pewnością narzędzie Quick Selection (Szybkie zaznaczenie), które od strony funkcjonalnej wpasowało się między Magic Wand (Różdżka) i Quick Mask (Szybka maska). Funkcja szybkiego zaznaczania pozwala – rzeczywiście szybko – wyselekcjonować obszary o podobnym wyglądzie, dzięki czemu można na przykład sprawnie wyizolować obiekt z tła. Narzędzie działa wprawdzie podobnie do Różdżki, ale jest od niej znacznie skuteczniejsze i pozwala na dynamiczne zaznaczanie poprzez przesuwanie myszą z wciśniętym przyciskiem. Quick Selection z pewnością zyska sobie popularność jako narzędzie do wstępnego tworzenia konturu maski.
 

Quick Selection Tool działa naprawdę szybko – jedno przeciągnięcie myszką po obrazie i selekcja (dla większej czytelności zaznaczona przez nas na czerwono) gotowa.

Osoby korzystające z warstw oraz wykonujące kolaże docenią natomiast nowe funkcje do zaawansowanego montażu, dzięki którym automatycznie dopasują do siebie wiele warstw lub obrazów na podstawie podobieństwa zawartości – Auto-align Layers szybko bowiem analizuje szczegóły oraz przesuwa, obraca lub zniekształca warstwy, aby jak najlepiej je dopasować. Z kolei funkcja automatycznego łączenia warstw (Auto-blend Layers) nakłada kolory i cienie, tworząc gładki i nadający się do dalszej obróbki obraz.
 

Kilka słów na koniec
Przedstawione wyżej opcje, to w zasadzie wszystkie z najważniejszych narzędzi, które pojawiły się w Photoshopie CS3. Nie można jednak nie wspomnieć o kilku drobniejszych, ale jednocześnie istotnych zmianach. W nowym produkcie firmy Adobe poprawiono bowiem także działanie funkcji Brightness/Contrast, usprawniono pracę z Vanishing Point oraz udostępniono kilka funkcji podczas pracy z obrazem w trybie 32-bitowym. W CS3 możemy też lepiej sterować wykorzystaniem przez program pamięci operacyjnej oraz mamy więcej możliwości podczas tworzenia wydruków i prezentacji. Zwiększono też przejrzystość i funkcjonalność Adobe Bridge, który w swoim wyglądzie upodobnił się w znacznym stopniu do Lightrooma. Ponadto wymieniono funkcję eksportu do przestarzałego już ZoomView na nowszy Zoomify, pozwalający na prezentację w Internecie zdjęć o dużej rozdzielczości.
 
Podsumowując, nowości w Photoshopie CS3 nie ma zbyt wiele, ale są one bardzo funkcjonalne. Wprowadzone zmiany znacznie wpływają też na wydajność pracy z programem, który jest szybszy i bardziej przejrzysty od swojego poprzednika. Myślę, że każdy fotografujący doceni nowe możliwości trzeciego wcielenia CS-a, który bardzo dobrze współpracuje też z innym produktem firmy Adobe – Lightroom'em.

Cena: Adobe Photoshop CS3 – 899 euro
Więcej informacji: www.adobe.com

Zobacz także:
Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. I
Programy do tworzenia zdjęć panoramicznych
Adobe Photoshop Elements 5.0 – uporządkuj, popraw i zaprezentuj swoje zdjęcia
Adobe wprowadza zestaw narzędzi Creative Suite 3
Darmowy Photoshop w Sieci
Camera Raw 3.7 – kolejna aktualizacja
« poprzednia strona 1|2 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.381s.