Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  PORADNIK KUPUJĄCEGO  >  Co do czego pasuje – przewodnik po bagnetach i oznaczeniach obiektywów firmy Pentax


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwsze cyfrowe zdjęcie powstało ponad 30 lat temu?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Co do czego pasuje – przewodnik po bagnetach i oznaczeniach obiektywów firmy Pentax
Autor: Marcin Pawlak



Jaka to seria?
W ostatnich latach Pentax zubożył mocowanie bagnetowe zarówno po stronie korpusu, jak i obiektywu. Powoduje to, że najstarsze obiektywy (serie K i M, a zatem te, które nie mają na pierścieniu pozycji A), mogą mieć problemy ze współpracą z korpusami, w których zabrakło małej dźwigni, pozwalającej korpusowi stwierdzić, w jakim położeniu znajduje się pierścień przysłony.
 
Poszczególne modele aparatów rozmaicie zachowują się w tej sytuacji. Analogowe MZ-60/ZX-60 w ogóle nie pozwolą na wykonanie zdjęcia (chyba, że… nakleimy kawałek taśmy klejącej na bagnecie obiektywu w miejscu, gdzie trafiają styki aparatu). Modele MZ-50/ZX-50 wykonają zdjęcie, jednak będzie ono niedoświetlone.
 
W wygodniejszej sytuacji są posiadacze korpusów serii *ist, ist D, cyfrowych K (oraz bliźniaczych Samsungów). Mogą oni wykonać poprawnie naświetlone zdjęcie posiłkując się funkcją blokady ekspozycji (przycisk AE-L). W tym celu należy w Custom settings aparatu pozycję Using aperture ring ustawić na ON, po czym wybrać manualny tryb ekspozycji [M. Teraz możemy po skadrowaniu zdjęcia ustawić odpowiednią wartość przysłony pierścieniem i dokonać pomiaru ekspozycji. Następnie zapamiętujemy go korzystając ze wspomnianego przycisku AE-L i wykonujemy zdjęcie.

Najbardziej uniwersalne obiektywy Pentaxa to serie zawierające literę A na pierścieniu przysłon.

Z kolei budżetowa seria obiektywów FA J pozbawiona została pierścienia przysłony, zatem najlepiej współpracować będzie jedynie z lustrzankami zapewniającymi sterowanie wartością przysłony z poziomu korpusu. W przeciwnym wypadku tracimy możliwość wykonywania zdjęć z priorytetem przysłony oraz w trybie manualnym. W wypadku korpusów pozbawionych priorytetu czasu (jak Program A/Program Plus, A3/A3000, seria P) do dyspozycji zostaje nam wyłącznie pełna automatyka ekspozycji. W jeszcze starszych korpusach (LX, serie K i M) obiektywy te są w zasadzie bezużyteczne. Poniżej przedstawiamy krótki przewodnik po poszczególnych seriach optyki Pentaxa oraz stosowanych odmianach bagnetu K:

SMC Pentax – Pierwsza seria obiektywów z bagnetem K, a zatem manualnych. Wszystkie informacje pomiędzy obiektywem, a korpusem (w tym ustawiona pierścieniem wartość przysłony) przekazywane są mechanicznie. Chociaż litery tej nie ma w nazwie serii, często nazywane są serią K. Ich użyteczność w korpusach (zwłaszcza analogowych) z "okrojonym" bagnetem KAF może być ograniczona. Ich przydatność należy sprawdzić w dokumentacji aparatu.
 
SMC Pentax-M – Druga seria obiektywów Pentaxa z bagnetem K, pojawiła się wraz z wprowadzeniem korpusów serii M. Użyteczność z najnowszymi korpusami jak serii K.
 
SMC Pentax-AF (1981) Do tej serii należy tylko jeden obiektyw: SMC Pentax-AF 35-70/2.8, korzystający z bagnetu KF, i współpracujący z korpusem ME-F. Był to nieudany eksperyment Pentaxa z wprowadzeniem napędu AF do obiektywu. Obiektyw ten z wszystkimi korpusami poza ME-F zachowuje się jak manualny obiektyw serii M.
 
SMC Pentax-A – (1983) Pierwsza seria obiektywów, które umożliwiają korpusowi pracę w trybie priorytetu czasu ekspozycji oraz pełnej automatyki. Na pierwszy rzut oka wyróżniają się jedynie dodatkową pozycją A na pierścieniu przysłony (należy go w tym położeniu ustawić by działały wspomniane automatyki ekspozycji). Zmiany objęły jednak również mocowanie bagnetowe (ta odmiana nazywa się KA) – od tej pory ruch dźwigni domykającej przysłonę jest proporcjonalny do ustawianego otworu względnego. Na bagnecie pojawiły się również styki elektryczne (w innym położeniu, niż w bagnecie KF!), które przekazują pomiędzy obiektywem i korpusem szereg informacji, niezbędnych do pracy w trybach P i Tv. Przy pierścieniu przysłony ustawionym w położeniu innym niż A zachowują się jak seria K lub M.
 
SMC Pentax-F – drugie, dużo bardziej udane, podejście Pentaxa do systemu autofokus. Obiektywy tej serii mają bagnet KAF i korzystają z napędu AF wbudowanego w korpus aparatu, przenoszonego mechanicznym sprzęgłem znajdującym się w obrębie bagnetu (rozwiązanie analogiczne jak w bagnecie AF Nikona). Pojawił się również siódmy styk elektryczny, którym obiektyw informuje korpus o swojej ogniskowej, ustawionej odległości ostrzenia, wartości ustawionej na pierścieniu przysłony oraz rozmiarach obiektywu. Ta ostatnia informacja pozwala korpusowi obliczyć, czy obiektyw nie będzie rzucał cienia przy korzystaniu z wbudowanej lampy błyskowej. Ponadto obiektywy tej serii zawierają układ elektroniczny, w którym zapisana jest optymalna dla danego obiektywu krzywa sterująca automatyki (kombinacje jasność/czas ekspozycji/przysłona).
 
SMC Pentax-FA – druga generacja obiektywów Pentaxa przystosowanych do napędu AF. Część z nich zawiera funkcje Power Zoom, dlatego wykorzystują bagnet KAF2, zawierający dwa dodatkowe styki sterujące działaniem tej funkcji. Ta seria obiektywów ma również zapisaną informację o charakterystyce MTF – pozwala to korpusowi dobierać taką wartość przysłony, przy jakiej obiektyw daje najostrzejszy obraz (ta informacja przesyłana jest przez siódmy styk bagnetu).
 
SMC Pentax-FA J – budżetowa seria obiektywów z autofokusem, pozbawionych pierścienia przysłon. Z najstarszymi korpusami wyposażonymi w „czysty” bagnet K pracują tylko przy pełnym otworze przysłony. W pozostałych przypadkach zachowują się jak obiektywy serii A, F lub FA z pierścieniem przysłony w pozycji A. Przeznaczone do współpracy przede wszystkim z korpusami wyposażonymi w „obcięte” wersje bagnetu KAF lub KAF2.

Pozbawiony pierścienia przysłon obiektyw smc P-FA J 18-35mm F4-F5.6 AL, nie będzie współpracował z najstarszymi, manualnymi korpusami, zaś z częścią nowszych modeli jedynie w ograniczonym zakresie.

SMC Pentax-DA – seria obiektywów Pentaxa przeznaczona wyłącznie do współpracy z niepełnoklatkowymi lustrzankami cyfrowymi. Ze względu na mniejsze pole obrazowe, w lustrzankach analogowych część z nich da obraz z bardzo silnym winietowaniem lub wręcz zaczernionymi narożnikami. W tej serii pojawiła się funkcja Quick Shift Focus (QSF), a więc ręcznego przeostrzania bez konieczności odłączania napędu AF przełącznikiem. Podobnie jak w serii FA J, brak pierścienia przysłon.
 
SMC Pentax-D FA – obiektywy pełnoklatkowe, jednak przystosowane do współpracy z lustrzankami cyfrowymi. Pod względem funkcjonalnym stanowią kompilację serii DA i FA: do dyspozycji mamy zarówno pierścień przysłon, jak i funkcję QSF.

Oprócz wymienionych zasadniczych serii optyki Pentaxa, spotkać można jeszcze obiektywy wyróżnione dodatkowo znakiem * lub dopiskiem Limited.
 
Ten pierwszy symbol to oznaczenie obiektywów profesjonalnych należących do serii M, A, F i FA. Podobnie jak w wypadku klasy L Canona czy EX Sigmy, nie ma dokładnej definicji, czym musi się charakteryzować obiektyw, by się do oznaczenia gwiazdką zakwalifikować. Zawsze jednak są to solidnie zbudowane obiektywy o bardzo wysokiej jakości optycznej, z wygodnymi i szerokimi pierścieniami ostrzenia, niekiedy posiadające uszczelnienia.
 
Oznaczeniem Limited są z kolei sygnowane unikatowe obiektywy stałoogniskowe o rewelacyjnych właściwościach optycznych i pancernej budowie. Ich cechą charakterystyczną są nietypowe ogniskowe i maksymalne otwory przysłony. Towar zdecydowanie przeznaczony dla koneserów.
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 2.732s.