Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  PORADNIK KUPUJĄCEGO  >  Aparat na wakacje: kompakt, lustrzanka czy bezlusterkowiec?


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Znany film Tima Burtona, Gnijąca panna młoda (Corpse bride), nakręcony został cyfrową lustrzanką?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Aparat na wakacje: kompakt, lustrzanka czy bezlusterkowiec?
Autor: Dominik Herman, red. A. Plata
To dylemat, z którym spotyka się wiele osób planujących kupić aparat fotograficzny. Każda z grup sprzętu ma swoje wady i zalety. O ostatecznym wyborze powinna zdecydować analiza naszych potrzeb.

« poprzednia strona 1|2 następna strona »

Sezon letnich wyjazdów zwykle sprzyja fotograficznym zakupom. Wybierając aparat na wakacje wcześniej czy później kwestia wyboru konkretnego modelu może przyprawić nas o ból głowy. Zależy nam na udanych pamiątkowych zdjęciach z miejsca wypoczynku, ale nie mamy wiedzy pozwalającej rozeznać się w technologicznych niuansach poszczególnych cyfraków? Czasem warto zdać się na poradę doświadczonego sprzedawcy, jednak nie bądźmy zanadto ufni, by nie stać się posiadaczami sprzętu zalegającego w magazynie, z którego później nie będziemy zadowoleni.

Z punktu widzenia kupującego najkorzystniejsza taktyka wyboru aparatu polega na:
  • rozeznaniu się w ofercie umieszczonej na stronach WWW producentów aparatów
  • porównaniu kilku upatrzonych modeli
  • wizycie w supermarkecie elektronicznym, mającym w sprzedaży jak najszerszy asortyment aparatów, dzięki której sprawdzimy i porównamy, jak w rzeczywistości wyglądają i działają wybrane cyfraki,
  • zakupie konkretnego modelu w sklepie internetowym, znalezionym dzięki wyszukiwarkom z opcją porównywania cen danego urządzenia, np. Allegro.pl, Ceneo.pl czy Kupuj.pl. Zakup na odległość ma tę dodatkową zaletę, że przysługuje nam prawo zwrotu towaru bez podania przyczyn w ciągu 10 dni od daty zakupu. Więcej informacji na temat sposobów bezpiecznego dokonywania zakupów w Internecie i przysługującym na praw możecie znaleźć w artykule Jak tanio i bezpiecznie kupować przez Internet?
O ile czynności związane z zakupem raczej nie będą problemem, o tyle przeszkodą ciągle pozostaje kwestia podstawowa: który aparat wybrać? Przez lata rozwoju technologii związanych z cyfrową odmianą fotografii, intensywnie ewoluowały również podgrupy aparatów fotograficznych. Dzisiaj możemy mówić o trzech segmentach: aparaty kompaktowe małe, aparaty kompaktowe zaawansowane, lustrzanki cyfrowe i kompakty z wymienną optyką. Cyfrak z której grupy będzie więc dla nas najlepszy?

Kompakt kieszonkowy
To aparat najmniej zobowiązujący, wymagający jedynie podstawowej wiedzy (czyli jak wykadrować obraz na ekranie, użyć zooma i wcisnąć przycisk migawki), a przy tym mały, lekki i bardzo poręczny. Niewielkie rozmiary zostaną przez zawodowców uznane za wadę, ale nie powinniśmy się sugerować tego rodzaju opiniami, szczególnie kiedy planujemy wakacje spędzić aktywnie, np. dużo chodząc górskimi szlakami czy jeżdżąc na rowerze. Wówczas małe gabaryty aparatu kompaktowego okażą się zbawienne.


Olympus VR-370 to prosty w obsłudze kompaktowy aparat fotograficzny. Wyróżnia go 12.5-krotny optyczny zoom. Posiada 24mm obiektyw i możliwość kręcenia filmów HD. Podwójna stabilizacja obrazu eliminuje niepożądane poruszenie zdjęć.

Wybierając model z tej grupy zwróćmy uwagę na jego funkcjonalność:
  • Rodzaj obiektywu: krotność zooma – większa np. 10-12x zapewni duże zbliżenia obiektów pozostających w znacznej odległości od fotografującego; minimalna ogniskowa – standardem jest ok. 35 mm (mniejsze wartości wskazują na obiektyw szerokokątny) – przydatny wszędzie tam, gdzie brakuje miejsca na zrobienie kilku kroków do tyłu na udane uchwycenie danego motywu.
  • Rozdzielczość obrazu: 10 megapikseli w zupełności wystarczy do papierowych powiększeń formatu 20 x 30 cm; im więcej megapikseli, tym większa objętość pojedynczego pliku i tym szybciej zapełniać będzie się nasza karta pamięci.
  • Dostępność mechanizmu stabilizacji: ułatwia on wykonywanie nieporuszonej fotografii bez użycia lampy błyskowej wszędzie tam, gdzie brakuje światła.
  • Ekran LCD: powinien być pokryty warstwą przeciwodblaskową i poprawiającą kontrast obrazu, dzięki której wyświetlacz będzie użyteczny i czytelny w silnym oświetleniu słonecznym.
  • Polskie menu: obecnie dostępne właściwie we wszystkich markowych modelach.
  • Zasilanie: dedykowany akumulator jest z reguły bardziej wydajny od ogniw AA (tzw. paluszków), jednak w terenie, gdzie nie ma możliwości naładowania go, potrzebować będziemy akumulatora rezerwowego, zaś w wypadku modelu zasilanego ogniwami AA... wystarczy znaleźć kiosk, w którym kupimy zwykłe "paluszki".
  • Na plażę i pod wodę: jeśli planujemy wykorzystać aparat do wykonywania zdjęć podwodnych, kupujemy model uszczelniony (dostępne są w ofercie m.in. Olympusa) lub taki, do którego producent oferuje dedykowaną obudowę podwodną.
TG-630 to sprzęt wodoszczelny (do głębokości 5m) i odporny na upadek (z wysokości 1,5 metra)

Kompakt zaawansowany
To sprzęt wymagający nieco większej wiedzy o fotografowaniu, jednakże jeśli dopiero uczymy się robić zdjęcia to również będzie to dobry wybór. Aparaty z tej grupy z jednej strony zapewniają dużą kontrolę nad parametrami (czas ekspozycji, wartość przysłony, czułość ISO, korekty ekspozycji i siły błysku, różne opcje autofokusa i itp.), z drugiej mogą pracować w trybach automatycznych, z których z czasem, zdobywając doświadczenie, przejdziemy na ustawienia ręczne. Urządzenia tego typu są droższe, rozmiarami zwykle większe od małych kompaktów i z reguły przypominające wyglądem zewnętrznym lustrzankę, ewentualnie aparat dalmierzowy. Przykłady modeli z tej grupy to Canon PowerShot G15 i PowerShot SX50 HS, Nikon COOLPIX A , Panasonic Lumix LX7 , Sony DSC-RX1 czy Olympus SP-820UZ .

Model Sony Cybershot RX1 jest znacznie mniejszy i lżejszy niż którakolwiek z istniejących pełnoklatkowych lustrzanek cyfrowych.

Wybierając zwracamy uwagę na punkty wymienione wyżej oraz:
  • Rodzaj obiektywu: najbardziej zaawansowane modele będą miały osobny pierścień ostrości i pierścień mechanicznie nastawiający ogniskową, oba potrzebne i przydatne podczas precyzyjnego ustawiania kadru.
  • Regulacje parametrów bezpośrednio za pomocą pokręteł i przycisków: dzięki temu szybko nastawimy czas ekspozycji, przysłonę i inne parametry bez zagłębiania się w strukturę menu.
  • Ekran LCD: wysuwany i uchylny pozwoli kadrować obraz w nietypowy sposób - znad głowy bądź z tzw. żabiej perspektywy tuż przy ziemi. Dobrze jeżeli na ekranie możemy wyświetlić geometryczną siatkę z trójpodziałem kadru bądź szachownicą, ułatwiającą fotografowanie budynków i innych elementów krajobrazowych bądź architektonicznych.
  • Dopasowanie uchwytu do dłoni: w tej grupie możemy już wybierać aparat o konkretnych walorach ergonomicznych.

Canon PowerShot SX50 HS to przykład kompaktu dla wymagających fotografów. Większe rozmiary i odpowiednio wyprofilowanych uchwyt pozwalają robić zdjęcia niemal równie wygodnie, jak lustrzanką, zaś uchylny i obracany wyświetlacz daje sporą swobodę w rejestrowaniu ujęć z nietypowych pozycji.

« poprzednia strona 1|2 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.281s.