Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Edycja obrazu  >  Narzędzia do edycji  >  Adobe Photoshop CS6 - co nowego dla fotografa?


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwsze zdjęcie zostało naświetlone nie na celuloidowym, ani nawet szklanym negatywie, lecz na płytce cynkowej pokrytej… asfaltem syryjskim?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Adobe Photoshop CS6 - co nowego dla fotografa?
Autor: Marcin Pawlak


« poprzednia strona 1|2 następna strona »

Zamiast obiektywu
Tilt-shift blur to filtr mający za zadanie symulować działanie obiektywu typu tilt (z pokłonem, wbrew nazwie nie ma on nic wspólnego z korektą perspektywy, czyli funkcją shift). Tego rodzaju symulacja stała się ostatnio bardzo popularna za sprawą filtrów wbudowanych w aparaty Sony i Olympus, jednak w tamtym wypadku jest to raczej gadżet o niewielkich możliwościach wpływania na efekt końcowy.

Filtr Tilt-shift blur pozwala symulować działanie obiektywów z funkcją pokłonu.

W wypadku filtra wbudowanego w Photoshopa CS6 sprawa ma się inaczej. Natężenie i zakres rozmycia możemy precyzyjnie regulować, możemy też skorzystać z całkiem sprawnie działającej symulacji bokeh. Zawodowcy niewątpliwie i tak długo pozostaną przy obiektywach typu tilt-shift, jednak nowy mechanizm Photoshopa niewątpliwie daje szerokie pole do eksperymentów. Podobny sposób działania i zakres regulacji mają nowe filtry Iris blur oraz Field blur. Pierwszy z nich rozmywa obszar wokół owalnych masek, drugi zaś pozwala je zastosować do dowolnie zdefiniowanej selekcji.
 
Zakres koloru – funkcjonalność tego przydatnego narzędzia została poszerzona o rozpoznawanie odcieni ludzkiej skóry, które dodatkowo można wspomóc wykrywaniem twarzy. W przypadku klasycznych portretów na jednolitym tle pozwala to łatwo wyodrębnić twarz fotografowanej osoby, w wypadku zdjęć plenerowych wykonaną maskę trzeba będzie wyretuszować z przypadkowych "śmieci".

Mechanizm Color range wzbogacono o wykrywanie twarzy i odcieni ludzkiej skóry.

ACR 7.0, czyli Adobe Camera RAW – moduł odpowiedzialny za wywoływanie zdjęć zapisanych w formacie RAW. Zastosowano ten sam moduł, co w zaprezentowanej nieco wcześniej aplikacji Photoshop Lightroom. Wsród wielu zmian należy wymienić nowy silnik odpowiadający za wywoływanie RAW-ów, co ma skutkować znacznie większą zgodnością kolorystyczną i tonalną zdjęć wywołanych przy domyślnych ustawieniach z JPEG-ami pochodzącymi z aparatu. Całkowicie przebudowana została też sekcja odpowiedzialna za korektę tonalną, dzięki czemu operowanie poszczególnymi zakresami tonalnymi jest precyzyjniejsze i bardziej intuicyjne.
Pozostałe zmiany
Kolejne zmiany w większości istotniejsze są dla zawodowych grafików i cyfrowych artystów. Dużo zmian zaszło w obrębie narzędzi do tworzenia obiektów wektorowych. We wcześniejszych wersjach Photoshopa przydatność narysowanych obiektów sprowadzała się do przekształcenia ich na zaznaczenia bądź utworzenia wektorowych masek. W edycji CS6 mamy już pełnoprawne warstwy wektorowe. Co to daje? Otóż możemy utworzone kształty wypełniać kolorem bądź gradientem, czy też nadawać im różne obrysy.
Artyści i graficy pracujący na projektach składających się nierzadko z setek warstw wiedzą doskonale, jak trudno było niekiedy "namierzyć" tę właściwą, zwłaszcza gdy zaniedbaliśmy ich hierarchię i systematykę nadawania warstw. Z tego powodu ucieszy ich wprowadzona funkcja filtrowania warstw wedle kilku kryteriów: rodzaju, nazwy, zastosowanego efektu, trybu mieszania, atrybutu i koloru. To zwykle wystarczy, by w ramach kilku prób wytypować poszukiwaną warstwę. Filtrowanie można szybko wyłączyć przełącznikiem na modłę znaną z Lightrooma.
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wiele możliwości typograficznych wiąże się ze stosowaniem krojów pism typu OpenType. Dzieje się tak, gdyż większość programów nie wspiera znacząco ich stosowania. Tak było do tej pory z Photoshopem, który różnego ligatury, znaki alternatywne czy cyfry nautyczne krył w menu panelu. Obecnie doczekały się one swoich ikonek. Z ciekawostek wspomnieć można zawarty w CS6 generator Lorem ipsum.

Solidna ewolucja
Photoshopa CS6 wyposażono w nowy silnik odpowiadający za przetwarzanie danych Adobe Mercury Graphics Engine, który może posiłkować się mocą obliczeniową procesora GPU nowoczesnych kart graficznych. Mechanizm ten wykorzystywany jest przez następujące funkcje: Liquify, Puppet Warp, Transform i Lighting Effects. Z naszych prób wynika, że nie jest aż tak różowo: zastosowanie filtra Liquify do 24-megapikselowego zdjęcia przy włączonym wspomaganiu trwało rzeczywiście 2-3 krotnie krócej, jednak udało się dopiero za 3 razem, wcześniejsze próby skończyły się komunikatem o braku wolnych zasobów. Przy wyłączonym "dopalaczu" cały proces udało się doprowadzić do szczęśliwego finału za pierwszym razem, chociaż trwał on znacząco dłużej. Należy zatem mieć świadomość, że skorzystanie z dobrodziejstw akceleracji sprzętowej będzie wymagało odpowiednio wydajnego komputera.
 
Wprowadzone zmiany w dużej mierze będą bardzo przydatne dla osób parających się fotografią. Patrząc wstecz można śmiało stwierdzić, że narzędzie do kadrowania z prawdziwego zdarzenia pojawiło się dopiero w tej wersji Photoshopa. Narzędzie do korekcji zdjęć z obiektywów szerokokątnych przyda się z pewnością, gdyż współczesne zoomy wprowadzają zniekształcenia geometrii o przedziwnym nieraz charakterze. Nowe filtry z pewnością nie zastąpią obiektywów typu tilt-shift, ale efektów ich pracy nie sposób nazwać topornymi – umiejętnie wykorzystane będą z pewnością przydatnym narzędziem.
 
Pewien niedosyt budzi sposób, w jaki wprowadzono nową szatę graficzną. Ciemno/jasnoszary interfejs użytkownika nie budzi zastrzeżeń – tam gdzie jest. Zbyt często jednak spod niego „wyziera” Photoshop w starej szacie. Ponieważ dysponowaliśmy wersją Release Candidate, a zatem maksymalnie zbliżoną do wersji handlowej, nie należy się raczej spodziewać by w wersji ostatecznej miało to ulec zmianie. Nie wpływa to na użyteczność programu, ale powoduje dysonans estetyczny.
 
Czy warto się przesiadać ze starszych wersji? To w dużej mierze zależy od sposobu, w jaki korzystamy z Photoshopa. Są tacy, dla których wprowadzone zmiany będą strzałem w 10, znajdzie się też grono tych, dla których wprowadzone zmiany są nieistotne, gdyż dotyczą funkcji rzadko wykorzystywanych. Nowy photo szop nie przynosi rewolucyjnych zmian w stosunku do wersji CS5, ale stanowi solidny, ewolucyjny krok naprzód.

Zobacz także:
Polska na weekend: PODLASIE - gdzieś tam za Bugiem
Zwycięzcy konkursu fotografii prasowej BZ WBK Press Foto 2012
Zorza polarna – jak i kiedy fotografować światło północy?
Jak fotografować w deszczu i mgle
5 wskazówek dla fotografów na 2016 rok
Panoramy w fotografii podróżniczej
Fotografia podróżnicza - porady na dobry początek
Neutralne filtry szare połówkowe w fotografii krajobrazowej
MAKRO – kilka porad na dobry i... tani początek
Wiem, co kupuję: monitor dla fotografa


« poprzednia strona 1|2 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 4.31s.