Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Edycja obrazu  >  Narzędzia do edycji  >  Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. III


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Olympus, jako pierwszy na świecie producent lustrzanek cyfrowych, zastosował profilaktykę w zakresie ochrony zdjęć przed brzydkimi plamami, będącymi śladem obecności kurzu na matrycy?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. III
Autor: Jarosław Zachwieja



Loupe View – gdy musimy przyjrzeć się jednej fotografii
Chcąc obejrzeć dokładniej pojedyncze fotografie powinniśmy przejść do trybu Loupe View (klawisz [E]). Zobaczymy w nim wybrane zdjęcie powiększone na cały obszar roboczy. W trybie tym domyślnymi opcjami na pasku narzędzi są oceny oraz flagi. Brakujący panel z etykietami barwnymi dodamy we wcześniej już opisany sposób – z menu podręcznego dostępnego pod trójkątną ikoną z prawej strony paska narzędzi.

Również fotografiom wyświetlanym w trybie Loupe mogą towarzyszyć dwa komplety informacji. Ich treść ustalamy podobnie, jak w trybie Grid – za pomocą odpowiedniej zakładki w oknie Library View Options.

Podobnie jak w trybie Grid, tutaj również możemy wyświetlić sobie pewne informacje na temat zdjęcia, choć opcja ta jest domyślnie wyłączona. Do dyspozycji mamy dwa komplety informacji wybierane w menu View | Loupe Info. Możemy je szybko zmieniać klawiszem [I]. Również podobnie jak w poprzednim trybie możemy samodzielnie określić treść tych informacji w otwieranym kombinacją [Ctrl]+[J] oknie Library View Options (zakładka Loupe View).
 
Pierwszy zestaw informacji (Info 1) zawiera domyślnie datę i godzinę wykonania zdjęcia oraz wielkość wykadrowanego obszaru. Drugi (Info 2) przedstawia informacje o ekspozycji (czas naświetlania, stopień otwarcia przysłony i czułość ISO) oraz typie użytego obiektywu.

Compare View – która fotka lepsza?
Często – a w fotografii cyfrowej wręcz nagminnie – mamy do czynienia z sytuacją, w której z kilku bardzo podobnych do siebie zdjęć musimy wybrać najlepsze. Służy do tego tryb Compare View, uruchamiany klawiszem [C]. Obszar roboczy jest w nim podzielony na dwie części: z lewej strony wyświetlane jest wskazane myszką na pasku taśmy filmowej zdjęcie (Select), z prawej zaś drugie, które wybieramy klawiszami kursora (Candidate). W ten sposób porównując np. pierwsze zdjęcie w serii z kolejnymi możemy łatwo stwierdzić, które nam najbardziej odpowiada.

Porównując na jednoczesnym zbliżeniu dwa bardzo podobne do siebie zdjęcia często zauważymy występujące pomiędzy nimi drobne różnice. W tym wypadku sfotografowana osoba na jednym z ujęć mruży oczy, co nie wygląda zbyt dobrze.

Porównywanie zdjęć ułatwia nam możliwość jednoczesnego zbliżenia fragmentu obydwu zdjęć. W tym celu należy kliknąć ikonę kłódki tak, aby była ona zamknięta a następnie wykonać najazd (czy to klikając interesujący nas fragment obrazu, czy też za pomocą suwaka Zoom). Ikony po prawej stronie umożliwiają z kolei rozmaite manipulacje pomiędzy porównywanymi zdjęciami (np. zamianę fotografii w oknie Select i Candidate miejscami). Kliknięcie przycisku Done powoduje przejście do trybu Loupe do zdjęcia, które znajdowało się w polu Select.
 
Pracując w trybie Compare możemy też nadawać i zmieniać parametry ocen, flag i etykiet zdjęć w obydwu oknach. Umożliwia to łatwe dokonanie poprawek, jeżeli uznamy że np. któreś ze zdjęć w serii zasługuje na szczególne wyróżnienie.

Survey View – cyfrowy stolik świetlny
Ostatni tryb pracy umożliwia sortowanie grup zdjęć w celu eliminacji tych, które nas nie interesują. W odróżnieniu od trybu Grid nie wyświetlane są tu wszystkie zdjęcia znajdujące się na taśmie filmowej, a jedynie wybrane. Selekcji dokonujemy podobnie, jak podczas pracy z dowolnym edytorem teksu: klikając interesujące nas fotografie z wciśniętym klawiszem [Ctrl] lub zaznaczając pierwsze i ostanie zdjęcie w grupie z wciśniętym klawiszem [Shift]. Dodatkowo w menu Edit znajdują się rozmaite opcje ułatwiające selekcję, takie jak wybór wszystkich zdjęć, odwrócenie selekcji, czy wybranie wyłącznie fotografii z ustawioną flagą Pick.

Umieszczanie w trybie Survey zbyt wielu zdjęć nie ma sensu. Ze względu na mikroskopijne rozmiary nie będziemy w stanie ich od siebie odróżnić.

Najważniejszą cechą trybu Survey jest to, że wszystkie wybrane zdjęcia są wyświetlane na ekranie jednocześnie (może być ich maksymalnie 99, a ich wielkość i położenie są na bieżąco dopasowywane). W prawym dolnym rogu każdego z nich znajduje się ikona w kształcie krzyżyka, której kliknięcie powoduje usunięcie wskazanej fotografii z selekcji. Poniżej zdjęć znajdują się zaś znane nam już ikony pozwalające na zmianę trzech atrybutów zdjęcia: ocen, flag i etykiet.
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.381s.