Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Teoria  >  Pojęcia fotograficzne  >  ABC fotografii – kompozycja


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz


Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwszy nowoczesny obiektyw zmiennoogniskowy powstał już w 1948 roku, najstarsza zaś tego typu konstrukcja pochodzi z przełomu XIX i XX wieku?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa
ABC fotografii – kompozycja
Autor: Jarosław Zachwieja, fot. Przemysław Imieliński



Jeżeli zgodnie z tą regułą podzielimy czterema liniami prostokąt wyznaczający kadr zdjęcia, otrzymamy tzw. siatkę złotego podziału wyznaczającą cztery mocne punkty kadru. Znajdują się one dość blisko centrum zdjęcia, jednak są też od niego wyraźnie odsunięte. Takie ułożenie obiektów w kadrze pozwala silnie zaakcentować związek między nimi, a jednocześnie czyni zdjęcie harmonijnym – jeżeli tylko zadbamy, aby obiekty te wzajemnie się uzupełniały.

W grupowych zdjęciach skomponowanych z zastosowaniem reguły złotego podziału fotografowane osoby zazwyczaj znajdują się bardzo blisko siebie.

Poziome linie złotego podziału kadru to również dobra lokalizacja dla umiejscowienia linii horyzontu. Efektem takiej kompozycji krajobrazu jest zdjęcie przypominające do złudzenia klatkę z filmu – zwłaszcza, jeżeli obraz ma proporcje typowe dla filmu kinowego (panoramiczne). Najlepsze efekty daje jednak wykorzystanie złotego podziału w kadrach o proporcjach boków wyznaczonych przez tę samą regułę – czyli zbliżonych do najczęściej spotykanego w cyfrowych lustrzankach standardu 3:2 (więcej na ten temat piszemy w dalszej części tekstu).

Ujęcie o bardzo filmowym charakterze. Położenie horyzontu wyznacza jedna z linii złotego podziału.


Można nieco uprościć
Pewnym przybliżeniem złotego podziału, łatwym do zastosowania praktycznie w każdych warunkach, jest tzw. trójpodział. Polega on na prostym podzieleniu kadru na trzy równe części pionowe i trzy poziome. W efekcie otrzymujemy układ dzielący kadr na dziewięć części, z czterema mocnymi liniami i czterema mocnymi punktami. Choć ich położenie odbiega od tego, co wynika z zasady złotego podziału, to reguła ta sprawdza się znakomicie praktycznie w każdym rodzaju fotografii.

Trojpodział jest regułą kompozycji podobną do złotego podziału, ale prostszą w użyciu.


Trójpodział jest najczęściej stosowaną z fotografii techniką kompozycyjną, zwłaszcza przez początkujących fotografów. Wiele aparatów cyfrowych – zarówno prostych, jak i zaawansowanych – umożliwia wyświetlenie pomocniczej siatki geometrycznej jeszcze podczas wykonywania zdjęcia i najczęściej jest to właśnie siatka trójpodziału. Wśród użytkowników lustrzanek cyfrowych popularne są z kolei wymienne matówki z naniesionymi liniami wyznaczającymi tego typu mocne punkty kadru. Oczywiście dotyczy to modeli, w których matówkę można wymienić w sposób w miarę bezproblemowy, choć w Internecie można znaleźć firmy, które oferują wymianę matówki również w modelach, w których nie przewidziano takiej możliwości (np. Katz Eye Optics).
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Biało-czarny, czarno-biały, czyli obraz doskonały

Fotografie w odcieniach szarości podkreślają kształty i faktury przedmiotów, skupiają uwagę na rysach twarzy i relacji osób. Czekamy na Wasze niebanalne czarno-białe zdjęcia, bo "szare" nie oznacza przecież "pozbawione wyrazu".
Biało-czarny, czarno-biały, czyli obraz doskonały
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[18.12.2014]
Autor:
Sławomir Skukowski
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 



AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.2s.