"No Such Thing As Society" / "Nie ma czegoś takiego jak społeczeństwo". Fotografia Wielkiej Brytanii w latach 1967-1987 tak w pełni brzmi tytuł zbiorowej wystawy zdjęć pochodzących z kolekcji Arts Council i British Council. Ekspozycja przygotowana przez CSW Zamek Ujazdowski pomyślana została jako dokument poświęcony fotografii brytyjskiej z okresu od późnych lat 60. do późnych lat 80. w celu skonstruowania nowego obrazu dwóch burzliwych dekad brytyjskiej historii. W okresie tym społeczeństwo brytyjskie przechodziło okres niepokojów i przemian, doświadczając efektów deindustrializacji i powstania thatcheryzmu, stojąc w obliczu strajków górników i konfliktu w Irlandii Północnej, a także radykalnych zmian struktury społecznej.
|
John Payne, aged 12,with two friends and his pigeon, Portsmouth, 1974 fot. Daniel Meadows |
Wystawa "No Such Thing as Society" daje świadectwo tym czasom, zestawiając 150 fotografii autorstwa trzydziestu trzech wybitnych fotografów dokumentalistów. Bierze ona swój tytuł od słynnego stwierdzenia Margaret Thatcher: "...społeczeństwo? Nie ma czegoś takiego. Są tylko indywidualni mężczyźni i kobiety, są też rodziny". Przegląd rozpoczyna się u schyłku lat 60., kiedy Pop Art ugruntował miejsce fotografii we współczesnej kulturze. Wystawa ułożona jest chronologicznie według sześciu tematów odzwierciedlających kontrastujące ze sobą aspekty społeczeństwa brytyjskiego tamtego okresu.
|
DHSS Emergency Centre, Elephant and Castle, South London, 1984 fot. Paul Graham |
Wczesne lata 70 były okresem wyłaniania się nowych niezależnych postaw w fotografii dokumentalnej skupiającej się na obrazowaniu rzeczywistości społecznej. Wiodący przedstawiciel tego nurtu, Tony Ray-Jones, skupiał się na obrazowaniu komicznych aspektów hierarchii klasowej i absurdów ludzkiego zachowania wynikających z ograniczeń brytyjskiej tradycji. Społeczne koszty deindustrializacji i globalizacji były głównymi tematami podejmowanymi przez fotografów dokumentalnych aktywnych na północy Anglii w późnych latach 70. i w latach 80. Społeczne katastrofy obrazowane w pracach Chrisa Killipa znalazły swoją kontynuację w utrzymanych w ciemnej tonacji, klaustrofobicznych wnętrzach biur fotografowanych przez Paula Grahama, oraz w utrzymanych w jaskrawych barwach pracach Martina Parra.
|
DHSS Emergency Centre, Elephant and Castle, South London, 1984 fot. Paul Graham |
Przed końcem lat 80. ugruntowany został status fotografii w brytyjskim życiu artystycznym. Motywy rozczarowania polityką nasiliły swoją obecność się w pejzażach miejskich Iana Dobbie, podczas gdy bardziej konwencjonalne formy fotografii prasowej dotyczące konfliktów miejskich na północy Irlandii oraz na ulicach południowego Londynu pojawiały się w twórczości Philipa Jones-Griffith'a oraz Paula Grahama.
Kuratorem wystawy jest David Alan Mellor, profesor historii sztuki na University of Sussex, autor wielu tekstów i kurator wystaw na temat różnorodnych aspektów powojennej fotografii brytyjskiej,
Miasto: Warszawa
Lokalizacja: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Ulica: Jazdów 2
Termin: 24.11.2008 – 11.01.200900
Godziny otwarcia: wtorek-czwartek, sobota-niedziela 11:00–19:00, piątek 11:00–21:00
Wernisaż: 24.11.2008, godz. 18:00
Adres WWW: www.csw.art.pl
Zobacz także:Trwa konkurs Nikon Photo Contest International"Niemieccy fotoreporterzy w okupowanej Warszawie"Nowy numer Magazynu Fotografii FotoIndexNagrody Wildlife Photographer of the Year 2008Wystawa aktów autorstwa Katarzyny WidmańskiejJak przygotować fotoreportaż?Wyniki Konkursu Fotografii Industrialnej "FOTO-PEIN"Konkursu "Kultury na mojej ulicy" rozstrzygnięty