Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sztuka  >  Kalendarium  >  Wystawa Pawła Opalińskiego "Requiem dla krajobrazu"


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Założenia standardu Cztery Trzecie nakładają konstruktorom szczególne ograniczenia na dowolność konstrukcji obiektywów systemowych, dzięki którym nawet obiektywy szerokokątne umożliwiają uzyskanie poprawnego obrazu w każdym miejscu matrycy?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa
Wystawa Pawła Opalińskiego "Requiem dla krajobrazu"
Dodał: Przemysław Imieliński
Miasto: Dębica
Lokalizacja: Galeria Sztuki Miejskiego Ośrodka Kultury
Ulica: ul. Akademicka 8
Termin: 17.11.2017 – 10.12.2017
Adres WWW: www.mokdebica.pl
Wernisaż: 17 listopada, godz. 19.00

Na ekspozycję złożą się prace z realizowanego przez autora w latach 2015/2016 na Słowacji cyklu "Krajobraz minimalny" oraz "Krajobraz minimalny II" zrealizowanego w bieżącym roku w Polsce – w sumie 45 prac wykonanych w autorskiej technice fotograficznej z wykorzystaniem wielokrotnej ekspozycji, z czego większość dotąd niepublikowanych.

Krajobraz minimalny II, fot. Paweł Opaliński


"Krajobraz minimalny" to wg. założeń autora zbiór obrazów będących pretekstem do uruchomienia w świadomości odbiorcy emocji związanych z percepcją krajobrazu. Krajobraz – jako istotny i nieodzowny element naszej rzeczywistości wyzwala w nas emocje: poczucie piękna, radość, zadumę, tęsknotę za utraconym rajem, itp. Jako element biologicznie ważny dla zachowania gatunku – krajobraz oddziałuje na naszą podświadomość nawet przez pojedyncze składowe. Widok podstawowych i utrwalanych w zbiorowej świadomości człowieka przez setki lat elementów jest wystarczającym sygnałem do uruchomienia szeregu odczuć, wspomnień i wyobrażeń. Minimalne fragmenty krajobrazu: pozioma linia horyzontu, pionowe linie drzew, sinusoidy czy parabole pofałdowania terenu – poprzez ich wielokrotność i rozgrywające się między nimi napięcia – stają się kodem. W kodzie tym zawarty jest też zapis mozolnych wysiłków człowieka nad przeorganizowaniem własnego otoczenia. Człowieka, który korzystając ze wspaniałego dziedzictwa ziemi, zagarnął wszystkie środowiska.

Krajobraz minimalny II, fot. Paweł Opaliński


W rzeczywistości, większość prac z cyklu "Krajobraz minimalny" to fotografowane z bliskiej odległości fragmenty kamieni lub ziemi. Czasem sypiący się i podrapany tynk na ścianie, pojedyncza gałąź, lub kępka trawy, które imitują np. rozległą panoramę lasu. Być może nasza przyszłość to takie właśnie imitacje – namiastka i pretekst do wspominania krajobrazu naturalnego, który zanika w zastraszającym tempie.

Krajobraz minimalny II, fot. Paweł Opaliński


Jak pisał prof. Waldemar Jama w recenzji prac z pierwszej części cyklu:
"Sztukę często obarcza się obowiązkiem komunikowania się, wyrażania czegoś, interpretowania świata itd. Niektórzy twórcy szukają >>wielkich obrazów<<, autor zadowolił się codziennością pejzażu – szeroko pojętego, gdzie nie ma upiększania rzeczywistości, gdyż jak pisał H. Stażewski:

>>Świat stworzony przez wyobraźnię, albo przez proces myślenia może być dla nas bardziej realny od świata postrzeganego jako rzeczywisty.<<

Aby uzyskać jednorodność formalną, autor szuka form najprostszych, nie mitycznej Arkadii. Dla oglądającego wystawę może być to zapis >>przemienności form roślinnych’<< jak zauważa autor. Odbiór jednostkowy może być jednak różny. A może obcujemy z imitacją rzeczywistości obserwując jej stwarzanie?."

Krajobraz minimalny II, fot. Paweł Opaliński


Do dokonań innego z polskich konstruktywistów odwoływał się w recenzji prac z serii "Krajobraz minimalny" Krzysztof Jurecki, pisząc:
"Cały cykl przeniknięty jest trudną do określenia atmosferą duchową, raczej destrukcyjną niż optymistyczną, choć mogącą być czystą imaginacją racjonalnego umysłu, jaki według mnie reprezentuje artysta. Tak, jak to działo się w realizacjach pejzażu młodopolskiego na przełomie XIX/XX wieku, czy jeszcze bardziej w studiach nad pejzażem Władysława Strzemińskiego, dla którego krajobraz był pretekstem do ujawniania swych najbardziej generalnych przemyśleń na temat fizjologii widzenia."


Paweł Opaliński – kielczanin, absolwent Wydziału Grafiki i Malarstwa ASP w Łodzi. Doktorat w łódzkiej ASP w 2011 roku, habilitacja w ASP w Warszawie w 2017 roku. Autor kampanii reklamowych i projektów graficznych – w tym: kilkunastu layoutów prasowych, wielu logotypów i okładek książkowych; ilustrator i fotografik. Członek ZPAF od 2008 roku, za twórczość fotograficzną otrzymał szereg nagród i wyróżnień, w tym: dziesięciokrotnie wyróżnienia honorowe International Photo Awards / The Best Photographer of the year / USA, wyróżnienia Monochrome Awards / Wielka Brytania i Paris Photography Prize / Francja, dwukrotnie Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Fotograficznego "Krajobraz Górski" / Polska, Grand Prix Biennale Fotografii Górskiej / Polska, Grand Prix Cyberfoto / Polska oraz Złotą Plakietę Ministra Kultury i Sztuki i dwukrotnie Nagrodę Tatrzańskiego Parku Narodowego za popularyzację piękna tatrzańskich krajobrazów.
Twórczość projektową i fotograficzną dzieli z pracą dydaktyczną. Adiunkt Europejskiego Wydziału Sztuk AFIB Vistula w Warszawie, wykładowca Instytutu Sztuk Pięknych UJK w Kielcach. W latach 2011–2014 pełnił funkcje wiceprezesa Zarządu Okręgu Świętokrzyskiego Związku Polskich Artystów Fotografików w Kielcach i członka Rady Artystycznej ZPAF w Warszawie.

Więcej informacji: www.zpaf.pl

Zobacz także:
Wystawa "Pół cieniem, pół serio" autorstwa Waldemara Siatki
Wystawa Leszka Żurka "Lutry. Dokument wyobrażony"
Wystawa "Mistyczne Indie"
National Geographic Photo Ark – największa wystawa zagrożonych gatunków
Wystawa ''Our World is Beautiful''
Wystawa fotografii ''RAW a blues''
Dwie wystawy w Galerii Bielskiej BWA
Stany skupienia wody w PAN Muzeum Ziemi w Warszawie
Bogdan Dziworski – f/5,6
Wystawa "Sportografia" Chrisa Niedenthala
Andreas Hürlimann "Skały i piaski – fotografie z siedmiu kontynentów"
Czarno-biały świat lat 60. w fotografii Ildefonsa Bańkowskiego
Wystawa "Akt" Andrzeja Kazimierza Wróblewskiego
Wystawa "Bonjour Paris" Ignacego Cembrzyńskiego
Wystawa "Złote Tarasy z cyklu Pasaże" Jowity Bogny Mormul



Powrót do listy
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.589s.