Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sztuka  >  Kalendarium  >  Wystawa "American Landccapes" Tomasza Ferenca


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Olympus E-3 potrafi sterować bezprzewodowo aż dziewięcioma lampami błyskowymi jednocześnie?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa
Wystawa "American Landccapes" Tomasza Ferenca
Dodał: Przemysław Imieliński
Miasto: Łódź
Lokalizacja: Galeria FF, Łódzki Dom Kultury
Ulica: Traugutta 18
Termin: 07.03.2015 – 04.04.2015
Godziny otwarcia: od wtorku do soboty w godz. 14.00–18.00
Adres WWW: www.galeriaff.eu
Wernisaż: 7 marca 2015 r., godz. 18.00

Ansel Adams wielkim fotografem był i wypada przywołać nazwisko mistrza w kontekście wystawy Tomasza Ferenca, który pokazuje fotografie wykonane w Ameryce. Otóż Adams mówiąc o fotografach pracujących dla FSA (przypomnijmy: Artur Rothstein, Dorotea Lange, Walker Evans i inni) stwierdził, że byli "nie fotografami" lecz "bandą socjologów z aparatami" (cyt. za: S. Edvards, Fotografia. Bardzo krótkie wprowadzenie, Nomos 2014, s. 46).

Zdjęcie z wystawy ''American Landccapes'', fot. Tomasz Ferenc


Kiedy przekazałem powyżej zacytowaną myśl mistrza Tomaszowi Ferencowi, powiedział: miał rację. Miał rację, jeśli weźmie się pod uwagę, że większość z jego zdjęć wartościuje rzeczywistość estetycznie. Adams tworzył fotografię artystyczną, rozumianą jako formę samoekspresji. Piękno, a nie wartości dokumentalne było dla niego istotne. Pamiętamy, że wyrazy "jakimi starożytni Grecy oznaczali piękno, znaczyły etymologicznie tyle, co dobór, układ czy proporcje części" (W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, PWN 1988, s. 260).

Zdjęcie z wystawy ''American Landccapes'', fot. Tomasz Ferenc


Pewnie mistrz miałby problem ze zdjęciami Ferenca, który jest socjologiem i fotografem jednocześnie. Wiele z tych fotografii dostarcza nam wrażeń estetycznych, w oparciu o które możemy stwierdzić, że obcujemy z pięknymi obrazami. Autor łączy w nich wartości informacyjne i dokumentalne z osobistą refleksją i dbałością o formę. Oglądamy na nich fragmenty wielkiego kraju, do którego przez lata moje pokolenie miało dostęp tylko za pośrednictwem produktów popkultury lub propagandy. Kilka lat wcześniej Tomasz Ferenc pisał: "Są takie miasta, których wyobrażenie funkcjonuje w zbiorowym pojęciu zupełnie niezależnie od nich samych. Miasta, w których jeśli nawet nie byliśmy, to jednak w jakimś sensie ich doświadczamy, absorbują naszą uwagę, intrygują i przyciągają" (Tomasz Ferenc, Miasto nie moje. Kilka uwag w sprawie fotografii miejskiej, Łódź 2007, s. 31).

Zdjęcie z wystawy ''American Landccapes'', fot. Tomasz Ferenc


Dziś możemy doświadczyć na własnej skórze USA. Stanąć na chodniku, po którym chodziła Vivian Maier i przekonać się, że Nowy Jork naprawdę istnieje! Dziś prawie każdy może sam zobaczyć jak wygląda to miasto. A jak wygląda na zdjęciach Ferenca? Intymnie i epicko zarazem. Skupienie na detalu, świetle, kolorze, kompozycji oraz świadomość znaczeń i historii, pozwala autorowi budować wielowątkowe i niejednoznaczne narracje. Trudno jest obejrzeć całą wystawę za jednym razem. Przy każdym kolejnym oglądaniu dostrzega się nowe wątki i znaczenia. Autor, opowiadając swoje historie, skorzystał z możliwości jakie daje fotografia i film, ale możemy również przeczytać jego książkę – Dennis. Biographical Story of an American, czyli wywiad-rzekę z prawdziwym Amerykaninem. "Może krytyk sztuki jest w stanie hurtowo oglądać wystawy, filmy, poradzić sobie z hałdą treści... Młody artysta też sobie poradzi, bo on i tak to wszystko skontestuje. A starszy artysta może nie chce być o wszystkim już informowany" (M. Maciejewski w wywiadzie przeprowadzonym przez P. Jeziorek, „Notes-na-6-tygodni”, 9-10-14, Bęc zmiana 2014).

Zdjęcie z wystawy ''American Landccapes'', fot. Tomasz Ferenc


Powyższy cytat odnosi się do sytuacji widza, ale tłumaczy też skupienie Ferenca na detalach, fragmentach i pojedynczych osobach. Warto wspomnieć, że artysta zrezygnował z fotografii cyfrowej i pojechał do Ameryki z dwuobiektywową lustrzanką marki Mamiya. Z takim samym aparatem w rękach Diane Arbus stoi na jednym ze zdjęć, wykonanych w Central Parku. Ferenc pojechał do Nowego Jorku z wielkim bagażem, jakim jest świadomość tradycji i znajomość historii fotografii. Noszenie w głowie zdjęć fotografów takich jak: Robert Frank, Garry Winogrand, Berenice Abbott, Lisette Model, Arthur Fellig, Lee Friedlander, Alvin Langdon Coburn, Joel Meyerowitz... i mniej lub bardziej nieświadome konfrontowanie z nimi obrazu na matówce nie jest łatwe. Ferencowi udało się przywieźć obrazy świeże i nieoczywiste. Jego zdjęcia wymykają się próbom zaszufladkowania. "Utrata oczywistości nierzadko otwiera oczy." (G. Boehm, O obrazach i widzeniu, Universitas 2014, s. 124). Na co otwierają oczy zdjęcia Tomasza Ferenca jest już osobistą sprawą każdego z nas.
Marek Domański


Zdjęcie z wystawy ''American Landccapes'', fot. Tomasz Ferenc


Tomasz Ferenc pracuje w Katedrze Socjologii Sztuki UŁ, prowadzi zajęcia w PWSFTviT. Jest autorem i redaktorem licznych publikacji z zakresu socjologii wizualnej. Jego zainteresowania skupiają się wokół tematyki związanej z socjologią sztuki, społecznym zastosowaniem fotografii oraz na problematyce emigracyjnej. Ostatnie publikacje tego autora to: Artysta jako obcy. Fotografie oraz Dennis. Biographical story of an American. Druga z wymienionych książek jest częścią multimedialnego projektu, którego źródła tkwią głęboko w antropologicznej koncepcji spotkania. Spotkania dwojga ludzi, dwóch kultur, odmiennych doświadczeń. Tomasz Ferenc jest również autorem książki Artysta jako Obcy. Socjologiczne studium artystów polskich na emigracji, w której śledzi procesy asymilacyjne i strategie artystyczne polskich twórców w wielkich metropoliach "świata zachodniego".

Więcej informacji: www.galeriaff.eu

Zobacz także:
Wystawa "Nailing Love" Wojtka Wieteski
Wystawa "Automotive Stills" Ady Zielińskiej
Wystawa fotografii "Woda i Kamień" Sławomira Lorenca
Oblicza Islandii – wystawa fotografii Iwony i Adama Balcy
Niewidzia(l)ne. Fotografie aktów z archiwów FAF
Wystawa "Pocztówki z Polski" Anny Wolskiej
Wystawa "Twarze" Tadeusza Kowalskiego
Wystawa "Aspekty widzenia" – Linda Parys, Ewa Martyniszyn, Agata Szuba
Wystawa "Kościoły pokoju na Dolnym Śląsku"
Wystawa fotografii tańca w Koninie
"Pejzaż Duczyński" – wystawa fotografii Macieja Duczyńskiego
Poplenerowa wystawa "Albania 2014"
Wystawa "Brutal" Michała Łuczaka
Wystawa fotografii "TOSCANA – Siena Palona" Piotra Krahla
Wystawa Tadeusza Rolke i Michała Gonickiego pt. "Plon"
Wystawa ''Metafory realności 2014''



Powrót do listy
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 2.673s.