Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Panasonic LUMIX DMC-G1 – kompakt z wymienną optyką po raz pierwszy


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwszą jednoobiektywową lustrzanką małoobrazkową był wyprodukowany w 1948 roku Contax-S?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Panasonic LUMIX DMC-G1 – kompakt z wymienną optyką po raz pierwszy
Autor: Marcin Pawlak



Czy to się przyjmie?
Jak już wspomniałem, LUMIX DMC-G1 zaskoczył wiele osób swymi gabarytami, jednak w zamyśle konstruktorów raczej nie miał on startować w konkursie na najmniejszy aparat z wymienną optyką. System Micro 4/3 producent potraktował nie tyle jako szansę na miniaturyzację aparatu, co na uproszczenie jego konstrukcji. Co na tym zyskali użytkownicy? Otrzymali aparat prosty w obsłudze, ergonomiczny, z bardzo dobrze działającym podglądem na żywo – jest to szalenie istotne dla tych, którzy szukają alternatywy dla rozbudowanego aparatu kompaktowego. Co szczególnie ważne, w przeciwieństwie do większości lustrzanek podgląd na wyświetlaczu nie koliduje w żaden sposób z działaniem autofokus. Porównywalnie szybko ustawianie ostrości w trybie Live View działa jedynie w lustrzankach Sony A300/350. Ale tam możemy sobie jedynie pomarzyć o możliwości takiego powiększenia obrazu na wyświetlaczu, jaka oferuje DMC-G1.
 
Wydawać by się mogło zatem, iż to aparat idealny dla tych, którzy przyzwyczaili się do "kompaktowego” sposobu kadrowania, a podgląd na żywo oferowany przez dzisiejsze lustrzanki jest dla nich zbyt mało komfortowy, a równocześnie chcieliby dysponować właściwą lustrzankom swobodą wyboru optyki. Przyszłość tego aparatu jednak tylko częściowo zależy od jego zalet, gdyż na razie tkwi w nich dużo niewykorzystanego potencjału. Niestety, obecny wybór optyki pozwalającej w pełni wykorzystać możliwości nowego LUMIX-a jest na razie mocno ograniczony. Są to jedynie dwa wspomniane podstawowe zoomy, a współpraca z optyką "dużego" 4/3 wymaga w wielu przypadkach ręcznego ostrzenia. Powoduje to, iż obecnie modelowi DMC-G1 trudno konkurować zakresem dostępnych ogniskowych z zaawansowanymi kompaktowymi typu hiperzoom. Jest to zresztą problem, z którym zmierzyć się musi cały projekt Micro 4/3. Jeśli bowiem zasób dostępnej optyki nie zwiększy się znacząco, aparat Panasonica wraz z całym systemem Micro 4/3 pozostanie jedynie interesującą ciekawostką bez rynkowego znaczenia. Jeżeli jednak firmy zaangażowane w Micro 4/3, czyli Panasonic, Olympus i Sigma staną na wysokości zadania i zaproponują odpowiedni wybór optyki wykorzystującej zalety Micro 4/3, ten i przyszłe aparaty tego systemu mogą być bardzo ciekawą alternatywą zarówno dla tanich amatorskich lustrzanek jak i zaawansowanych kompaktowych hiperzoomów. Konstrukcyjne cechy systemu Micro 4/3 pozwalają bowiem na budowanie prostszych i tańszych obiektywów szerokokątnych niż ma to miejsce w wypadku lustrzanek. Na rozstrzygnięcie trzeba zatem jeszcze poczekać.
 
Plusy:
  • szybki autofokus ze sprawnie działającym śledzeniem oraz wykrywaniem twarzy,
  • możliwość wymiany obiektywów,
  • starannie przemyślana konstrukcja,
  • obrotowy, panoramiczny wyświetlacz LCD,
  • niewielka waga,
  • skuteczna stabilizacja obrazu,
  • możliwość korzystania z obiektywów systemu 4/3,
  • dobre wspomaganie ręcznego ostrzenia.
Minusy:
  • brak możliwości nagrywania filmów,
  • duże zaszumienie obrazu przy najwyższych czułościach ISO,
  • wycierające się pokrycie korpusu,
  • ograniczona zgodność z obiektywami systemu 4/3.

Z ostatniej chwili (targi PMA 2009 - aktualizacja)

Zaprezentowany na targach PMA 2009 ulepszony model LUMIX DMC-GH1

W drugim dniu targów PMA 2009 w Las Vegas firma Panasonic przedstawiła kilka nowych produktów, które rozwiewają wiele z przedstawionych powyżej wątpliwości.
 
Przede wszystkim, światło dzienne ujrzały dwa nowe obiektywy: ultraszerokokątny LUMIX G VARIO 7-14 mm f/4.0 ASPH. oraz uniewersalny hiperzoom LUMIX G VARIO HD 14-140mm/F4.0-5.8 ASPH./MEGA O.I.S. Oprócz tego zaprezentowane zostały plany premier kolejnych obiektywów – w 2009 roku system Micro 4/3 zostanie rozszerzony jeszcze dwa szkła stałoogniskowe. Pierwszą z nich będzie jasna portretówka o ogniskowej 20 mm i otworze względnym f/1.7. Drugie szkło o ogniskowej 45 mm przeznaczone będzie do makrofotografii. Obiektyw ma się charakteryzować otworem względnym f/2.8 oraz wbudowaną stabilizacją optyczną MEGA O.I.S. W planach jest też przejściówka umożliwiającą współpracę z optyką systemów Leica M i R, co jest zrozumiałe biorąc pod uwagę bliską współpracę obu firm. W związku z tym nasze obawy co do przyszłości systemu Micro 4/3 znacznie się zmniejszyły: najwyraźniej firma Panasonic ma zamiar dynamicznie go rozwijać nie oglądając się na Olympusa.
 
W trakcie targów zaprezentowano też następcę modelu DMC-G1, czyli LUMIX-a DMC-GH1. Zasadniczą modyfikacją jest wprowadzenie możliwości nagrywania sekwencji wideo w standardzie Full HD. Brak możliwości nagrywania klipów wideo był jednym z częściej wytykanych mankamentów modelu DMC-G1.

Na następnej stronie zamieszczamy przykładowe zdjęcia wykonane aparatem Panasonic LUMIX DMC-G1.

Cena: od 1750 zł z obiektywem G VARIO 1:3.5-5.6/14-45 ASPH
Strona producenta: www.panasonic.pl

Panasonic Lumix DMC-G1 – specyfikacja techniczna
Typ przetwornika Live MOS, 18x13,5 mm
Rzeczywista liczba punktów przetwornika CCD [tys.] 13100
Efektywna liczba punktów przetwornika CCD [tys.] 12100
Maksymalna rozdzielczość 4000x3000 pikseli
Propocje zdjęć 4/3, 3/2, 16/9
Przelicznik ogniskowej 2
Stabilizacja położenia matrycy nie
Automatyczne czyszczenie matrycy z kurzu tak
Sensor orientacji tak
Najkrótszy czas otwarcia migawki [s] 1/4000
Najdłuższy czas otwarcia migawki [s] 8, bulb
Dostępne czułości ISO 100, 200, 400, 800, 1600, 3200
Automatyczne ustawianie czułości tak
Mocowanie obiektywu micro 4/3, zgodny z 4/3 po zastosowaniu adaptera
Autofokus 23-polowy na bazie pomiaru kontrastu, 4 wielkości pola pomiarowego, wykrywanie twarzy
Pomiar ekspozycji Matrycowy, centralni ważony, punktowy
Tryby ekspozycji Program, Auto, Manual, priorytet czasu, priorytet przysłony, 26 programów tematycznych
Kompensacja ekspozycji +/- 3EV co 1/3 EV
Bracketing ekspozycji 3 klatki co 1 lub 1/3 EV
Balans bieli Automatyczny, 5 ustawień predefiniowanych, precyzyjne dostrajanie, 2 ustawienia manualne, podawanie wartości w Kelwinach, bracketing WB
Nazwa systemu pomiaru światła błyskowego i sterowania lampami Olympus TTL
Wbudowana lampa błyskowa GN 10,5@100 ISO
Gniazdo na wężyk zewnętrznej lampy nie
Minimalny czas synchronizacji zewnetrznej lampy 1/160 s
Typ wizjera optycznego EVF (elektroniczny)
Powiększenie 1,4x (odpowiada 0,74x dla lustrzanki 35 mm)
Pole widzenia wizjera 100%
Regulacja dioptryczna od -4 do +4
Siatka prostokątna w wizjerze/na wyświetlaczu LCD tak
Podgląd głębi ostrości tak
Wyświetlacz LCD 3'', 460 tys. punktów, obrotowy
Możliwość kadrowania na LCD tak, działa AF
Zdjęcia seryjne do 3 kl./s
Pojemność bufora dla RAW/JPEG 7/nieograniczona
Złącze PC USB 2.0 High Speed
Złącza telewizyjne Video/HDMI
Obsługiwane karty pamieci MMC/SD/SDHC
Wymiary 124x84x45 mm
Ciężar samego korpusu 380 g
Ciężar korpusu z bateriami i obiektywem 630 g


Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.792s.