Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Nikon D5000 – świetna propozycja dla fotoamatora


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Do pierwszych aparatów dalmierzowych Canona (o nazwie Hansa Kwanon) w latach 1934–46 obiektywy produkował Nippon Kōgaku Kōgyō K.K. – czyli dzisiejszy Nikon?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Nikon D5000 – świetna propozycja dla fotoamatora
Autor: Marcin Pawlak



Przetwarzanie obrazu
Ze wspomnianym już procesorem Expeed związana jest kolejna cecha D5000 znana doskonale z pozostałych aparatów Nikona, czyli system parametrów przetwarzania obrazu Picture Control. Pozwala on na bardzo precyzyjną regulację wszystkich parametrów rejestrowanego obrazu (oczywiście dotyczy to zdjęć zapisywanych w formacie JPEG, chociaż ustawienia aparatu zapisywane są jako sugestia parametrów wywołania w plikach RAW). Korzystając z zakładki Ustaw przetwarzanie obrazu cechy takie jak kontrast, nasycenie i odcień możemy regulować w skali siedmiostopniowej, wyostrzanie natomiast, aż w dziesięciostopniowej.

Regulacja wyostrzania obrazu w D90 podobnie jak w D300 jest aż 10-stopniowa.

Taki sam jak w D90 jest zestaw predefiniowanych profili przetwarzania. Gdy wybierzemy zestaw Monochromatyczne, na zakładce ustawień pozycje Nasycenie i Odcień zostaną zastąpione ustawieniami Efekty filtrów oraz Zabarwienie. To pierwsze pozwala do wykonanego zdjęcia zastosować filtr o działaniu analogicznym do jednego z klasycznie stosowanych w fotografii czarno-białej: żółty, pomarańczowy, zielony lub czerwony. Druga pozycja pozwala zaś tonować wykonane zdjęcie do jednego z dziewięciu kolorów, dla każdego z nich mamy przy tym siedem stopni nasycenia do wyboru.

Profil zdjęć monochromatycznych pozwala tonować fotografie w bardzo szerokim zakresie.

Oprócz wspomnianych sześciu predefiniowanych zestawów możemy w pamięci aparatu zapisać dziewięć własnych profili. Tak samo jak w D90 istnieje możliwość zapisania aż setki własnych profili przetwarzania na karcie pamięci flash oraz oczywiście późniejszego ich załadowania. Szkoda jedynie, iż w danym momencie możemy zapisać lub odczytać jeden profil ustawień. Gdy chcemy zapisać lub odczytać z karty całą dziewiątkę, pełną procedurę musimy powtórzyć dziewięciokrotnie.

Profile przetwarzania obrazu można zapisywać na karcie pamięci – do stu pozycji.

Jak już wspomnieliśmy system Picture Control został zastosowany również w profesjonalnych lustrzankach D3/D300/D700. Zalety takiego rozwiązania to nie tylko ujednolicenie obsługi różnych modeli. Profile przetwarzania obrazu w systemie Picture Control są przez D5000 zapisywane na karcie w ten sam sposób co przez modele profesjonalne, co umożliwia ich wymianę pomiędzy tymi aparatami. Jeśli operujemy dużą liczbą profili przetwarzania, zarządzanie nimi ułatwi nam specjalny program Picture Control Utility, który pozwala w łatwy sposób tworzyć i modyfikować profile, pokazując przy tym podgląd efektów ich działania na wybranym zdjęciu. Aplikacja wchodzi w skład pakietów Nikon View NX oraz Capture NX 1.3.

LiveView – teraz ze śledzeniem obiektów
Mechanizm kadrowania zdjęć na wyświetlaczu zwany LiveView jedynie nieznacznie różni się od znanego już z D90. Do dyspozycji mamy zatem jedynie sposób ustawiania ostrości na podstawie pomiaru kontrastu (w profesjonalnych lustrzankach Nikona znany pod nazwą trybu statywowego), brak natomiast możliwości skorzystania z klasycznego, lustrzankowego autofokusa. Podobnie jak w D90 do dyspozycji mamy dwie wielkości pola pomiarowego: standardowe mniejsze pole odpowiada temu znanemu z D300, większe przeznaczone jest do fotografowania np. krajobrazów. Dysponujemy również trybem rozpoznawania twarzy, w którym aparat ustawia na nich ostrość. Owo rozpoznawanie działa całkiem sprawnie, i nie mylą go np. okulary. Zupełną nowością jest natomiast tryb śledzenia obiektu (analogiczny do tego, który zapewnia "normalny" autofokus).
 
Nie zmieniła się natomiast szybkość ustawiania ostrości w trybie Live View. Działa co prawda znacznie szybciej niż w D300, ale i tak znacznie wolniej niż przy wykorzystaniu tradycyjnego układu autofokusa.

Nagrywanie sekwencji wideo
Podobnie jak Nikon D90, D5000 zapewnia możliwość rejestrowania sekwencji wideo. Ustawienia dotyczące tej funkcji (znajdziemy je a końcu Menu fotografowania) są jednak bardzo skromne: możemy wybrać jedną z 3 rozdzielczości obrazu:1280x720, 640x424, 320x216 oraz wyłączyć rejestrowanie dźwięku.

Nikon D5000 – Do dyspozycji mamy 3 rozdzielczości rejestrowania sekwencji wideo.

Z nagrywaniem filmów w D5000 wiąże się kilka niedogodności. Pierwszą, i chyba największą, jest brak autofokusa – skazani jesteśmy wyłącznie na ręczne ustawianie ostrości. To zaś wymaga pewnej wprawy, tym bardziej, iż większość tanich obiektywów nie ma opisanego pierścienia ostrości, a zatem kierunek obrotu można ustalić jedynie "eksperymentalnie".
 
Drugą niedogodnością jest niemożność wpływania na parametry ekspozycji w trakcie filmowania: nie możemy regulować otworu przysłony. Owszem, możemy ustawić otwór przysłony, ale trzeba to zrobić przed rozpoczęciem włączeniem trybu Live View (nie wystarczy jej zmiana po włączeniu podglądu, a przed rozpoczęciem rejestracji), zatem całą pojedyncza sekwencję musimy nakręcić przy zadanej wcześniej głębi ostrości. Związane jest to z tym, iż podgląd Live View pokazywany jest zawsze przy przysłonie, która została ustawiona przed jego włączeniem. Skądinąd jest to (nieopisana w instrukcji) jedyna możliwość uzyskania podglądu głębi ostrości w D5000.
 
Podobnie jak w D90 istnieje możliwość aplikowania do kręconych filmów profili przetwarzania obrazu (zatem można go rejestrować np. w sepii), zarówno firmowych, jak samodzielnie zdefiniowanych w Picture Control Utility. Można również włączyć Aktywny D-Lighting, co pozwoli skompensować nadmierną rozpiętość tonalną zbyt kontrastowych scen.
 
Tak samo jak w D90 nie mamy możliwości wpływania na czułość przetwornika ani czas ekspozycji, tu skazani jesteśmy na kombinację, którą dobierze automatyka aparatu. Mamy natomiast możliwości, których nie zaoferuje nam żadna, nawet półprofesjonalna kamera. Chodzi oczywiście o stosowanie wymiennych obiektywów. Zastosowanie jasnych obiektywów pozwoli rejestrować filmy o głębi ostrości dostępnej jedynie drogim kamerom profesjonalnym, "rybie oko" zarejestrować obraz z zupełnie nietypowej perspektywy.
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.204s.