Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  Sony Handycam NEX-VG20, czyli jak z aparatu zrobić kamerę


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Film małoobrazkowy 36 x 24 mm ma wymiary identyczne z taśmą filmową 35 mm?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Sony Handycam NEX-VG20, czyli jak z aparatu zrobić kamerę
Autor: Marcin Pawlak



Obiektyw jakiego tylko zapragniesz
Ponieważ VG20 wykorzystuje typowe obiektywy fotograficzne systemu NEX z bagnetem E, sposób ustawiania ogniskowej jest dość nietypowy dla kamer wideo, brak mianowicie typowej dźwigni transfokatora umożliwiającej zmianę ogniskowej. Zoomem sterujemy pierścieniem znajdującym się na obiektywie, co jest wprawdzie spotykane w kamerach wyższej klasy, natomiast w tym wypadku jest to jedyna możliwość. Dla osób przyzwyczajonych do pracy z typowym kamkorderem może to być początkowo dyskomfort, ale to koszt, jaki ponosimy za możliwość skorzystania nie tylko z obiektywów NEX z bagnetem E, ale i z setki fotograficznych obiektywów z bagnetem A, przeznaczonych dla lustrzanek i aparatów SLT Sony, a niegdyś lustrzanek Konica/Minolta.

Trzy wcielenia VG20, od góry z obiektywami: 18-200 mm, 18-55 mm oraz 17 mm.

W zależności od zastosowanej przejściówki do dyspozycji będziemy mieli różny rodzaj autofokusa. Starsza LA-EA1 zapewnia ustawianie ostrości (bazujące na pomiarze kontrastu przez kamerę) tylko z obiektywami typu SAM/SSM. LA-EA2 jest natomiast wyposażona we własny "lustrzankowy" układ pomiaru AF i zapewnia ostrzenie z każdym obiektywem z bagnetem A. Należy jednak pamiętać, że obiektywy lustrzankowe nie mają specjalnie wyciszanych mechanizmów AF, i dźwięk pracującego napędu może zostać zarejestrowany na filmie.

Decydując się na korzystanie z firmowego zoomu 18–200 mm należy pamiętać, że znacznie się on wysuwa, co zmienia środek ciężkości kamery. Z tego powodu warto korzystać ze statywu wyposażonego w ruchomą płytkę mocującą.

Producent oparł się przy tym pokusie ograniczenia dostępu do obiektywów "obcych" systemów i pozostawił możliwość pracy kamery bez systemowego obiektywu. Oznacza to tyle, że do kamery VG20 możemy podłączyć praktycznie każdy dostępny na rynku obiektyw, pod warunkiem że dostępna będzie dla niego odpowiednia przejściówka (jest ich szeroki wybór).
 
Pierścień ustawiania ostrości w obiektywach systemu NEX w sposób elektryczny steruje napędem wewnątrz obiektywu, dzięki czemu manualne ostrzenie jest bardzo komfortowe. Zdecydowany ruch pierścieniem skutkuje szybka zmianą ogniskowej, gdy natomiast przekręcamy go powoli, ogniskowa zmieniana jest bardzo łagodnie, dzięki czemu możliwe jest bardzo precyzyjne ustawienie ostrości. Model VG10 dość powszechnie krytykowany był za to, iż zupełnie nie oferował wsparcia dla ręcznego ustawiania ostrości. VG20 pod tym względem prezentuje się dużo korzystniej. W przedniej części uchwytu znalazło się miejsce dla przycisku Expand focus, którego użycie skutkuje powiększeniem centralnej części kadru. Kolejnym ułatwieniem ostrzenia jest mechanizm o dość nieszczęśliwie przetłumaczonej nazwie Maksimum (ang. Peak, i tak zresztą jest opisywany na wyświetlaczu). Zaznacza on kolorem krawędzie obiektów, na które ustawiona jest ostrość, przy czym regulować można zarówno jego czułość, jak i kolor owego zaznaczenia. Mechanizm ten funkcjonuje również podczas korzystania z autofokusa, co ułatwia kontrolowanie prawidłowego ustawienia ostrości. Na wyświetlaczu kamery pokazywana jest dodatkowo odległość (z dokładnością do 10 cm), na którą jest ustawiona ostrość, co bardzo ułatwia powtarzalną zmianę odległości
ostrzenia przy kilkakrotnym kręceniu tej samej sceny.



Jak widać na filmie, wprowadzone w VG20 mechanizmy kontrolne pozwalają na precyzyjne przeniesienie ostrości z pierwszego na dalszy plan.
 
W stosunku do VG10 zwiększono też możliwość kontrolowania pracy autofokusa. Dodana została możliwość wskazania punktu kadru, dla którego chcemy ustawić ostrość, przy czym wskazujemy go w sposób najbardziej intuicyjny z możliwych – palcem na wyświetlaczu. W ten sam sposób możemy wskazać punkt pomiaru ekspozycji, przy czym punkty obu pomiarów można wskazać osobno, bądź razem.


Jak widać na powyższym filmie, układ AF nie miał problemu ze śledzeniem poruszającego się obiektu, a ponowne przeniesienie ostrości na dalszy plan odbyło się bardzo płynnie.
 
Z kontrolą ekspozycji związane jest kolejne usprawnienie wprowadzone w modelu VG20. Filmując kamerą VG10 mieliśmy do dyspozycji jedynie histogram. W VG20 dodano możliwość wyświetlenia typowej dla lepszych kamer "zebry" sygnalizującej obszary prześwietlone, przy czym jej czułość ustawić można na 70 lub 100%, próg ten zostaje też zaznaczony na histogramie.

Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.548s.