Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  PORADNIK KUPUJĄCEGO  >  Oznaczenia obiektywów dla systemu Sony Alfa


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Założenia standardu Cztery Trzecie nakładają konstruktorom szczególne ograniczenia na dowolność konstrukcji obiektywów systemowych, dzięki którym nawet obiektywy szerokokątne umożliwiają uzyskanie poprawnego obrazu w każdym miejscu matrycy?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Oznaczenia obiektywów dla systemu Sony Alfa
Autor: Marcin Pawlak



Znaczki pod kontrolą
Minolta pod względem oznaczeń obiektywów była oszczędna, i – mnie ma co ukrywać - nieco chaotyczna. Różne nowinki techniczne pojawiały się (lub nie) w nazwach kolejnych modeli, podobnie jak oznaczenia kolejnych ich odmian. Powodowało to, iż dysponując samą nazwą obiektywu trudno niekiedy dociec, z którym konkretnie modelem mamy do dyspozycji.
 
Nic więc dziwnego, iż Sony, przejmując całą linię obiektywów Minolty, uporządkowało ich nazewnictwo (a przy okazji wzornictwo). Większość obiektywów, pomijając profesjonalne teleobiektywy, zostało sprowadzonych do jednolitego, surowego wyglądu pasującego do nowych szkieł opracowanych przez Zeissa. Zniknął złoty pasek symbolizujący profesjonalną serię G, jej symbol za to (wreszcie…) pojawił się w nazwie obiektywu wygrawerowanej na obudowie.

Dopiero Sony, w ramach porządkowania oznaczeń, umieściło symbol serii G na obudowie obiektywu.

Informację o większości zastosowanych rozwiązań technicznych znajdziemy jedynie w dokumentacji obiektywu bądź na jego pudełku. Z tego powodu, w zamieszczonym poniżej przeglądzie oznaczeń prezentujemy nie tylko te symbole, które Sony (a niegdyś Minolta) zwykły umieszczać na obiektywie, ale i te, do których dotrzemy dopiero po wnikliwym poszukiwaniu, a które objaśnią nam dokładniej, jakimi możliwościami dysponuje upatrzone przez nas "szkło".
AD – (Anomalous Dispersion) oznaczenie to wyróżnia soczewki wykonane ze specjalnego rodzaju szkła niskodyspersyjnego o nietypowej charakterystyce rozszczepienia światła. W przeciwieństwie do zwykłego szkła optycznego, współczynnik rozszczepienia dla środkowej części widma (żółto-zielonej) jest znacznie większy, niż dla obszarów krańcowych (czerwono-pomarańczowego oraz niebiesko-fioletowego). Łącząc elementy ze szkła AD z innymi rodzajami szkła można kontrolować stopień rozszczepiania światła w układach optycznych, a co za tym idzie, unikać aberracji chromatycznej.
 
AF – (Autofocus) Oznaczenie obiektywów Minolty dla systemu Dynax/Maxxum/Alpha. Sony odeszło od tego przedrostka, chociaż ma w swojej ofercie obiektywy z manualnym ustawianiem ostrości (135 mm F2.8 [T4.5] STF).
 
APO – (Apochromatic) Symbolem tym oznaczane są obiektywy o konstrukcji apochromatycznej zawierające elementy ze szkła o niskiej dyspersji. Budowa taka pozwala zminimalizować występowanie aberracji chromatycznej, czyli defektu obrazu objawiającego się powstawaniem barwnych obwódek wokół kontrastowych krawędzi obrazu.
 
Auto Clutch Mechanism – Obecny w niektórych obiektywach Minolty (AF 100 F2.8 Macro D, mechanizm odłączający pierścień ręcznego ostrzenia w trakcie działania mechanizmu autofokusa. Z jednej strony umożliwia to pewne trzymanie obiektywu, z drugiej zmniejsza masę poruszanych przy automatycznym ogniskowaniu elementów, co zwiększa szybkość mechanizmu AF.
 
ED – (Extra-low Dispersion) Oznaczenie szkła optycznego niskiej dyspersji, stosowane m.in. przez Nikona. Zobacz również: Potrójne widzenie, czyli skąd się bierze aberracja chromatyczna?
 
G – Symbol wywodzący się od miana Gold, określa obiektywy o dużym maksymalnym otworze względnym i wysokich parametrach optycznych oraz wysokiej klasy mechaniki. Przeznaczone są (także ze względu na cenę) do zastosowań profesjonalnych. Obiektywy tej serii wyprodukowane przez Minoltę są oznaczone złotym paskiem na obudowie, nie mają za to umieszczonego oznaczenia literowego na obudowie, pełną nazwę można było znaleźć jedynie na pudełku i w dokumentacji. Obiektywy produkowane obecnie przez Sony mają już naniesioną literkę G, straciły za to złoty pasek na obudowie.
Wprowadzając serię G, Minolta podała że zawierają ono jedno lub więcej z poniższych rozwiązań:
  • przysłona o kołowym otworze,
  • dodatkowe ruchome elementy optyczne zapewniające lepszą jakość obrazu przy fotografowaniu z niewielkich odległości,
  • wewnętrzne ogniskowanie,
  • elementy ze szkła optycznego o nietypowej charakterystyce dyspersji (AD, Anomalous Dispersion),
  • soczewki asferyczne,
  • przycisk (przyciski) blokady ostrości (Focus Hold Button).

 
D – Oznaczenie obiektywów, które przekazują do korpusu precyzyjną informację na temat odległości, dla jakiej ustawiona została ostrość. Informacja ta wykorzystywana jest przez układ kontroli ekspozycji dla światła błyskowego ADI (Advanced Distance Integration). Do przekazywania tej informacji wykorzystywane są dodatkowe trzy styki elektryczne bagnetu. Uwaga – wbrew zdarzającym się opiniom, symbol D nie oznacza jakiegokolwiek przystosowania obiektywu do współpracy z korpusami cyfrowymi.
 
DT – (Digital Technology) W ten sposób sygnowane są te obiektywy produkowane przez Minoltę i Sony, które zostały skonstruowane specjalnie pod kątem współpracy z lustrzankami cyfrowymi. Oznacza to przede wszystkim, że charakteryzują się one mniejszym polem obrazowym, uwzględniającym rozmiar przetwornika montowanego w aparatach Minolty i Sony. Co za tym idzie, nie będą poprawnie współpracowały z lustrzankami analogowymi lub przyszłymi pełnoklatkowymi lustrzankami cyfrowymi Sony.


Sony jest pod względem oznaczeń obiektywów równie oszczędne, co Minolta. W tym wypadku zabrakł symbolu DT, oznaczającego pole obrazowe mniejsze niż 36x24 mm.

Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.949s.