Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  PORADNIK KUPUJĄCEGO  >  Oznaczenia obiektywów dla systemu Sony Alfa


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Mimo zastosowania mniejszego przetwornika obrazu, wizjer Olympusa E-3 dorównuje jasnością i wielkością konkurencyjnym aparatom półprofesjonalnym z matrycami APS-C.
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Oznaczenia obiektywów dla systemu Sony Alfa
Autor: Marcin Pawlak
Sony to na pozór nowy gracz na rynku lustrzanek. Przejęcie fotograficznego działu Minolty wraz z pokaźnym portfolio obiektywów pozwoliło jednak japońskiemu gigantowi wystartować z całkiem atrakcyjną ofertą. Japoński gigant nie zasypia bynajmniej gruszek w popiele – grono obiektywów sygnowanych przez Sony wzbogaciły zarówno szkła opracowane przez zespół dawnej Minolty, jak i przez legendarnego Zeissa.

« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »

Historia systemu Sony Alfa rozpoczęła się w 2006. Dla osób niezorientowanych w meandrach fotograficznego rynku mogło to być zdarzenie zaskakujące – pytanie, w jaki sposób gigant elektroniki użytkowej chce wykroić dla siebie kawałek podzielonego już dawno rynku, nasuwało się samo. Jak się okazało, Sony nie zamierzało wyważać otwartych drzwi, i po prostu przejęło jednego z borykających się z problemami konkurentów – czyli fotograficzną część koncernu Konica-Minolta. W ten sposób japoński koncern stał się kontynuatorem nie byle jakiej, bo rozpoczynającej się w latach 30 XX wieku tradycji – wtedy to bowiem rozpoczęła się historia jednej z bardziej innowacyjnych i zasłużonych dla fotografii firm – Minolty.
 
W trakcie dziesięcioleci istnienia Minolta mogła poszczycić się wieloma pionierskimi rozwiązaniami, jak choćby pierwszym systemem autofokusa (1985) zastosowanym w lustrzankach jednoobiektywowych (chociaż nie obyło się bez patentowych zatargów z korporacją Honewell). Tak, wiemy, iż wcześniej pojawiły się rozwiązania takie jak Pentax ME-F, Nikon F3AF czy Chinon CE-5, jednak dopiero system Minolty mógł aspirować do miana sprawdzonego i dobrze przyjętego przez rynek.

Wybór bagnetu A okazał się dla Sony strzałem w 10. Wraz z przejęciem pokaźnego portfolio obiektywów pozwolił pozyskać system stabilizacji obrazu Anti-Shake opracowany przez Minoltę.

Początki dzisiejszego systemu Sony Alfa sięgają jednak dawniej – wspomnianego już roku 1985, kiedy to Minolta wraz z wprowadzeniem autofokusa zdecydowała się na zmianę systemu bagnetowego: zarzucono dotychczas stosowane mocowania MC i MD. Chociaż posunięcie to wzbudziło oburzenie wśród dotychczasowych użytkowników korpusów i optyki Minolty, mocowanie bagnetowe A bez większych zmian przetrwało do dziś – właśnie jako podstawa systemu Sony Alfa.
 
Ta kontynuacja tradycji Minolty ma ogromne znaczenie dla nabywców lustrzanek sygnowanych logo Sony α. Na pozór system Sony w porównaniu z ofertą konkurencji wygląda skromnie: raptem 19 obiektywów. Jeśli jednak doliczymy do tego obiektywy sygnowane przez Minoltę – a lustrzanki Sony A100 oraz A700 współpracują z nimi bez najmniejszych problemów – okaże się, iż gama zgodnych z nimi szkieł liczy około setki modeli (nie licząc oferty producentów niezależnych).


Lista obiektywów zgodnych z systemem Sony Alfa jest dużo dłuższa, niż widoczne na zdjęciu dwadzieścia obiektywów. Tylko Minolta wyprodukowała około setki szkieł z bagnetem A.

Chociaż Sony przejęło cały dział fotograficzny koncernu Konica-Minolta, nie poprzestało na obiektywach "odziedziczonych" po Minolcie. Bazując na wieloletniej współpracy z niemieckim Zeissem, zaproponowało legendarnej firmie opracowanie nowych obiektywów z bagnetem A. Owocem tego porozumienia są dwa stałoogniskowe obiektywy Planar T* 1,4/85 ZA i Sonnar T* 1,8/135 ZA oraz zoom Vario-Sonnar T* DT 3,5-4,5/16-80 ZA.
« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.031s.