Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Aktualności  >  Wydarzenia  >  Wernisaż wystawy Janusza Połoma "Tam, gdzie pachnie żywicą"


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Obiektywy typu zoom o rekordowo wysokiej jasności f/2 można spotkać wyłącznie w obrębie E-Systemu?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa
Wernisaż wystawy Janusza Połoma "Tam, gdzie pachnie żywicą"
Dodał: Przemysław Imieliński 28.02.2017
4 marca br o godzinie 18.00 w Galerii Imaginarium Łódzkiego Domu Kultury odbędzie się wernisaż wystawy "Tam, gdzie pachnie żywicą" autorstwa Janusza Połoma.


Zdjęcie drogi prowadzącej do lasu zrobiłem z okna mojego pokoju-pracowni. Jest to najspokojniejsze miejsce w całym domu, sprzyja skupieniu i kontemplacji. Dobrze się tu pracuje… Zza biurka, przez okno, widzę ogród, drzewa stojące wzdłuż granicy posesji, łąki sąsiada, a dalej, na horyzoncie ciemniejącą ścianę lasu. Zimą, gdy pojawia się szadź, pasmo lasu skrzy się srebrzystą bielą. Droga do lasu przechodzi obok mojego domu. Latem, gdy jest sucho, lub zimą, gdy przymarznie, jeżdżę nią do tzw. "szesnastki", szosy biegnącej od wschodniej granicy aż za Wisłę w pobliżu Grudziądza. W dzieciństwie i młodości tą drogą chodziłem z Ojcem na polowania. To dzięki Ojcu – myśliwemu – poznałem las.

Zdjęcie z wystawy ''Tam, gdzie pachnie żywicą'', fot. Janusz Połom


Gdy otrzymałem w prezencie aparat fotograficzny, właśnie las stał się dla mnie jednym z głównych tematów, motywów, które fotografowałem w młodości. Patrząc na otaczające mnie drzewa, uczyłem się światła przenikającego przez konary, rytmów, w jakie formowały się pnie starodrzewu, zachwycałem się bajkowością leśnego strumienia płynącego w wąwozie. Zimą, zwłaszcza w pochmurne dni, fascynowała mnie graficzność ciemnych pni na tle śnieżnej bieli. Pogodne dni lśniły odbitym od śniegu światłem słońca wychodzącym zza drzew i świecącym wprost w oczy. No i te przepiękne płatki śnieżnego puchu strącanego podmuchem wiatru, skrzące się jak diamenty w ostrym słońcu... Już wtedy zdałem sobie sprawę, że fotografowanie Natury, "mojego lasu" jest zadaniem niezmiernie trudnym… Że jest to piękno nie do przekazania. Las nauczył mnie wsłuchiwać się w ciszę, a patrząc na wieloletnie sosny i świerki – odczuwać czas i wsłuchiwać się w rytm wyznaczany przez naturę. Niekiedy, idąc wzdłuż wąwozu, na dnie którego płynął strumień, słuchając jego "szemrania" odczuwałem wszechobecność Boga w Naturze i w jakiś sposób stawałem się panteistą…

Zdjęcie z wystawy ''Tam, gdzie pachnie żywicą'', fot. Janusz Połom


"Pejzaż młodości" przywitał mnie, gdy po wielu latach, w 2001 roku, powróciłem do rodzinnego domu. "Wizyta w lesie" była jedną z pierwszych, jakie odbyłem. Poszedłem przywitać się z drzewami, strumieniem, poczuć miękkość mchu pod stopami. Pierwsze wrażenie było takie, że w borze niewiele się zmieniło. Te same piękne, strzeliste sosny i świerki, mroczne mateczniki. Tylko zmurszałych, przewróconych przez wiatr lub schorowanych pni starych drzew namnożyło się w wąwozie… Ale strumień szemrał jak dawniej… Po pewnym czasie coś jednak mnie zaniepokoiło – nowe leśne drogi !!! Nie wiedziałem dokąd prowadzą i dlaczego tyle ich jest. Wkrótce wszystko miało się wyjaśnić…

Zdjęcie z wystawy ''Tam, gdzie pachnie żywicą'', fot. Janusz Połom


Otoczony ponownie Naturą postanowiłem zrealizować serię zdjęć z lasu. Tak jak go emocjonalnie odczuwam. Nie zależało mi na pokazaniu jego realnego piękna i starałem się unikać mimetyczności. Wiedziałem, że realistyczne fotografowanie piękna natury nie odzwierciedli stanów, jakie odczuwam, gdy kontempluję jej urodę. Zależało mi bardziej na przedstawieniu jej ulotnych widoków, niewytłumaczalnej tajemniczości... Interesowała mnie również zamknięta, drzemiąca w strzelistych pniach energia, która przy podmuchu wiatru zmieniała sosny w rozkołysane, podobne do łanów zboża, płynące fale. Odgłos trzeszczących pni słychać wówczas w całym lesie. Z kolei w bezwietrzne zimowe dni, w środku lasu panuje absolutny bezruch i niczym niezmącona cisza. Te moje odczucia starałem się zobrazować. Zrealizowałem kilka takich prac, z czego trzy techniką emulsji na płótnie. Zatytułowałem je "Gesty na lesie". W trakcie realizacji tego projektu, gdy fotografowałem w lesie, zaczęło do mnie dochodzić wycie motorowych pił. Miały one wyjątkowo nieprzyjemny, natrętny dźwięk. Stałem się świadkiem, jak pod ich "razami" zaczęły znikać całe połacie drzewostanów. Na części ogołoconych przestrzeni powstaje, zaprojektowany na wyrost, węzeł drogowy, reszta wyrębów powstaje dla pieniędzy – by pozyskać surowiec dla przemysłu. Długie, dorodne pnie z leśnych ostępów, niegdyś niedostępnych, wywożone są z lasu lorami. Masowość, skala zjawiska wzbudza mój sprzeciw. Czuję bezsilny gniew. Odnoszę wrażenie, że pasmo lasu, które fotografowałem we wszystkich porach roku, to samo, które obserwuję z okna domu, staje się coraz bardziej ażurowe i coraz trudniej zasłania wielką, spustoszoną przestrzeń, że coraz wyraźniej słyszę odgłosy samochodów jadących "szesnastką". Połacie wyciętego lasu to przygnębiający widok.

Zdjęcie z wystawy ''Tam, gdzie pachnie żywicą'', fot. Janusz Połom


Moje cztery prace, które miały przedstawiać przeżywane przeze mnie piękno leśnych form, uduchowienie, mrok i tajemniczość boru "przywdziałem" w czarny woal i nazwałem "pejzażem żałobnym". Postanowiłem pokazać, że tracimy światy, które nas inspirowały, że zabiera się nam prawo do życia w pięknie pejzażu. Że odchodzą światy, które nas uwznioślały i uszlachetniały i że nie ma konieczności, która by ten proces usprawiedliwiła. Od jazgotu pił i huku padających pni z lasu uciekają w panice i na oślep, nie wiadomo dokąd, zwierzęta, a także leśnice, laskowce, bugaje, szyszymory. Smętek zgubił drogę do piekła. Tę nieco apokaliptyczną wizję starałem się przedstawić w trzech prezentowanych filmach: "Taki piękny lot", "Elegia" i "Na skraju".

Zdjęcie z wystawy ''Tam, gdzie pachnie żywicą'', fot. Janusz Połom


Nie jestem katastrofistą ani zacietrzewionym greenpeace’owcem. Uważam jednak, że nie wszystko trzeba zmieniać i za wszelką cenę. I nie przekonają mnie leśnicy argumentując, że zadrzewiają zręby. Te drzewka, które sadzą, nigdy nie dorosną do wieku ściętych poprzedników. Wcześniej padną ofiarą drzewnego przemysłu.
 
Prezentowana wystawa jest pożegnaniem otaczającego mnie (jeszcze) świata... Chwilą refleksji.
Janusz Połom


Miejsce: Galeria Imaginarium
Adres: Łódź, ul. Traugutta 18
Wernisaż: 4 marca 2017 r., godzina 18.00
Wystawa czynna: 4–25 marca 2017 r.
Godziny otwarcia: od wtorku do soboty w godzinach 14.00–18.00

Więcej informacji: www.ldk.lodz.pl

Zobacz także:
Dwa 32-calowe monitory BenQ z funkcją DualView dla projektantów
Nowe mini statywy fotograficzne marki Genesis
Tatry na starych fotografiach Karłowicza
Konkurs ''Świat w odcieniach szarości'' rozstrzygnięty!
Sony wprowadza na rynek najszybsze na świecie karty pamięci SD z serii SF-G
Nowe obiektywy marki Voigtlander
Sigma 14 mm F1.8 DG HSM ART – jasny, szeroki kąt
Sigma 135 mm F1.8 DG ART – jasny obiektyw portretowy
Sigma 100–400 mm F5–6,3 DG OS HSM – zoom na safari
Sigma 24–70 mm F2.8 DG OS HSM ART – jasny, uniwersalny zoom
Wystawa ''Fotografia dzikiej przyrody 2016''
Nowe lustrzanki Canon EOS 77D i EOS 800D oraz obiektyw EF-S 18–55 mm f/4–5,6 IS STM
Canon EOS M6 – uchwyć więcej z nowym bezlusterkowcem od Canona
Zwrot gotówki za zakup sprzętu Canona
Promocja: EOS 5D lub EOS 6D z dyskiem zewnętrznym za 1 zł
Portret Dolnego Śląska na szklanej fotografii
Pełnoklatkowy obiektyw Tokina FIRIN 20 mm F2 FE MF z mocowaniem Sony
Nowe obiektywy Meike dostępne w Polsce
Dwa nowe obiektywy z mocowaniem E i flesz od SONY
Konkurs ''Tak wygląda nocą świat'' rozstrzygnięty!
Nowy obiektyw kinematograficzny Samyang 20 mm T 1.9
Pół terabajta na kinowej jakości dane od Lexar
Lampa diodowa Rotolight NEO dostępna już w Polsce
Profoto wraca na polski rynek

Powrót do listy aktualności
Konkurs  Konkurs
Obraz abstrakcyjny nieco

Niezwykłe zestawienia lub skupienie się na samym kształcie, barwie lub fakturze pozwalają tworzyć abstrakcyjne obrazy o niezwykłej sile oddziaływania na oglądających. Wszystko zależy od wyboru tematu, niecodziennego punktu widzenia i oryginalnego sposobu wykadrowania sceny...
Obraz abstrakcyjny nieco
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[24.09.2017]
Autor:
Wiktoria Jędryczka
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.362s.