Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Aktualności  >  Aparaty i kamery  >  Nikon D4 – nowa reporterska lustrzanka Nikona


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Wartość przysłony f/1.0 nie jest graniczną (najmniejszą) wartością ciągu przysłon, i że istnieją obiektywy większej jasności niż 1:1.0?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Nikon D4 – nowa reporterska lustrzanka Nikona
Dodał: Marcin Pawlak 06.01.2012



Pancerna budowa, nowa migawka
Reporterskie lustrzanki Nikona zawsze charakteryzowały się iście pancerną budową, i pod tym względem D4 nie zawodzi. Podstawą konstrukcyjna aparatu są odlewy ze stopów magnezu, a wszystkie połączenia części obudowy, pokrętła i przyciski zaopatrzone zostały w uszczelki zapobiegające przenikaniu zanieczyszczeń i wilgoci do wnętrza aparatu.

Podstawą konstrukcyjną D4 jest solidny magnezowy szkielet.

Nowością jest ogromny wyświetlacz LCD na tylnej ściance aparatu – jego przekątna to 3,2 cala (8 cm). Towarzyszy mu czujnik poziomu zewnętrznego oświetlenia, automatycznie dopasowujący jasność podświetlenia do panujących warunków.


Oczywiście, aparat reporterski jakim jest D4 musi wytrzymać długą i intensywną eksploatacje. Nic zatem dziwnego, iż D4 wyposażono w nowo opracowaną migawkę. Do jej budowy wykorzystano kompozyty kevlarowo/węglowe, a jej żywotność producent ocenia na 400 000 cykli pracy. Czas jej otwarcia jest typowy: od 1/8000 s do 30 s, a najkrótszy czas synchronizacji z lampą błyskową to 1/250 s. Nową migawkę wyposażono w układ autodiagnostyki monitorujący jej kondycję, zredukowano również zapotrzebowanie na energię gdy pozostaje dłuższy czas otwarta podczas korzystania z podglądu LiveView i filmowania.


Filmowanie bez kompresji
Cyfrowe lustrzanki coraz częściej wykorzystywane są do realizacji produkcji filmmowych. Pewną przeszkodą w tym zastosowaniu jest ograniczona pojemność nośników pamięci, co wymusza dość silną kompresję rejestrowanego materiału. By umożliwić rejestrację materiału w najwyższej jakości, D4 dysponuje wyjściem czystego, nieskompresowanego sygnału na złączu HDMI (bez informacji dodatkowych typowych dla podglądu LiveView). Sygnał taki może być zapisywany za pomocą profesjonalnych rekorderów filmowych.
 
Z tym sposobem zapisu materiału wideo związana jest inna filmowa nowość w D4 – Power Aperture. Oznacza ona, że w trakcie filmowania (w trybie ekspozycji M lub A) można sterować wartością przysłony z dokładnością do 1/8EV. Niestety, funkcja ta jest niedostępna podczas rejestrowania materiału na karcie pamięci.

Nowością w D4 jest możliwość precyzyjnej regulacji wzmocnienia dźwięku wraz ze wskaźnikiem wysterowania.

Materiał filmowy kompresowany jest kodekiem h.264 z wykorzystaniem klatek B, jakość Full HD (1080p) dostępna jest w trybach 30p, 25p oraz 24p, natomiast HD (720p) w trybach 60p, 50p oraz 25p. Dźwięk towarzyszący materiałowi filmowemu zapisywany jest z bezstratną kompresją PCM. Nowością jest możliwość regulacji wzmocnienia dźwięku w trakcie filmowania, a także gniazdo słuchawkowe pozwalające na odsłuch rejestrowanej ścieżki dźwiękowej. W stosunku do starszych aparatów Nikona zwiększona została dokładność regulacji wzmocnienia dźwięku, teraz odbywa się w skali 20-stopniowej, do dyspozycji mamy też linijkowe wskaźniki wysterowania.
 
Ciekawostką jest możliwość wyboru trzech trybów kadrowania w trakcie filmowania. W pierwszym z nich szerokość kadru filmowego odpowiada kadrowi FX, w drugim ograniczona zostaje do kadru DX, w trzecim zaś zajmuje centralny wycinek kadru o szerokości 1920 pikseli (co odpowiada przelicznikowi ogniskowej 2,7x).
Powrót do listy aktualności
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.787s.