Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Aktualności  >  Wydarzenia  >  Fujifilm Super CCD EXR – nowy przetwornik o poszerzonym zakresie tonalnym


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwsze zdjęcie zostało naświetlone nie na celuloidowym, ani nawet szklanym negatywie, lecz na płytce cynkowej pokrytej… asfaltem syryjskim?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Fujifilm Super CCD EXR – nowy przetwornik o poszerzonym zakresie tonalnym
Dodał: Jarosław Zachwieja 24.09.2008
Firma Fujifilm poinformowała o opracowaniu kolejnej, jeszcze doskonalszej odmiany swojego sensora o nazwie Super CCD. Łączy on zalety dwóch wcześniejszych konstrukcji tego producenta: matryc Super CCD typu SR oraz HR.


Firma Fujifilm od dawna znana jest z licznych innowacji, jeśli chodzi o konstrukcje aparatów cyfrowych. Najbardziej znana jest jednak z tego, że stosuje w swoich modelach zmodyfikowaną odmianę przetwornika CCD o nazwie Super CCD i to w dwóch wersjach: HR oraz SR. W pierwszej z nich, dzięki zastosowaniu sensorów światłoczułych o odpowiednim kształcie udało się uzyskać większą powierzchnię odczytującą informację o świetle. Druga, dzięki zastosowaniu komórek światłoczułych dwóch typów charakteryzuje się zwiększonym zakresem tonalnym rejestrowanego obrazu.
 
Na tegorocznych targach Photokina firma Fujifilm zaprezentowała zupełnie nowy typ przetwornika o nazwie Super CCD EXR, który łączy zalety obydwu konstrukcji oraz je udoskonala. Choć nie istnieje jeszcze żaden model aparatu wyposażony w sensor tego typu, producent zapewnia, że nowa konstrukcja już wkrótce udowodni swoją wyższość zarówno nad poprzednikami, jak i nad tradycyjnymi matrycami CCD i CMOS opartymi o mozaikę Bayera.

Schemat budowy matrycy Super CCD EXR oraz porównanie struktury starych wersji sensorów Super CCD z najnowszą.

W matrycach Super CCD EXR w pierwszej kolejności rzuca się w oczy zmiana układu filtrów barwnych odpowiadających za to, które komórki światłoczułe będą odczytywały informacje o konkretnych barwach składowych. Zamiast mozaiki składającej się z punktów niebieskich i czerwonych otaczanych z czterech stron przez zielone, zastosowano budowę "pasiastą". Jak się jednak już za moment przekonamy, zmiana ta jest tylko pozorna.

Schemat parowania się fotodiod odczytujących barwy składowe o mniejszym i większym natężeniu światła.

Najważniejszą innowają nowej matrycy jest rozdzielenie układów rejestrujących jaśniejsze i ciemniejsze partie obrazu z jednego układu podwójnego na dwa niezależne, ze sobą sąsiadujące. Dzięki temu informacja o kompletnej barwie ciemniejszych i jaśniejszych partii obrazu odczytywana jest z większej powierzchni przetwornika, niż miało to miejsce w sensorach typu SR. Co ważniejsze, zarówno układy typu A (odpowiadające za jasne partie obrazu) jak i B (odpowiadające za ciemne partie obrazu) są tej samej wielkości, co według producenta ma zwiększyć precyzję odczytu.
 
Taka zmiana w konstrukcji przetwornika wymaga oczywiście zastosowania zupełnie nowego procesora obrazu, który będzie dokonywał interpolacji (składania) sygnału pochodzącego ze wszystkich trzech składowych barwnych o dwóch różnych natężeniach – co w sumie daje sześć typów danych. Na potrzeby realizacji tego zadania opracowano taki procesor, którego rezultaty działania mają zapewnić maksymalny możliwy poziom detali w zarejestrowanym obrazie.

Schemat separacji informacji o barwie jaśniejszych i ciemniejszych obszarów zdjęcia.

Co osiągnięto przez tak dziwną kombinację? Producent twierdzi, że udało się w ten sposób zwiększyć powierzchnię pojedynczych fotodiod, które mogą w ten sposób przechwytywać więcej światła. Zagęszczono też ich rozmieszczenie, dzięki czemu "jałowa przestrzeń", która nie przechwytuje informacji o świetle jest jeszcze mniejsza, niż była wcześniej. Ma to zarówno pozytywnie wpłynąć na rozpiętość tonalną zdjęć, jak i zmniejszyć poziom rejestrowanych przez aparat szumów.
 
Jak będzie w rzeczywistości – o tym przekonamy się zapewne już w najbliższym roku.

Strona producenta: www.fujifilm.com

Zobacz także:
Leica, Sinar i Hasselblad korzystają z przetworników CCD Kodaka
Leica S2 – w pół drogi między małym a średnim obrazkiem
Sigma DP2 - nowa odsłona kultowego cyfraka
Aparat, który nie robi zdjęć
Rozpoczynają się targi Photokina 2008
Cyfrowa ramka Kodaka z ekranem OLED
Ile to właściwie jest 1/2,5", czyli zamieszanie z rozmiarami matryc
Megapiksele, kolory i szumy - czyli wszystko o matrycach aparatów

Powrót do listy aktualności
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.74s.