Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Aktualności  >  Wydarzenia  >  Frank Hallam Day i Piotr Zbierski zwycięzcami tegorocznego konkursu Leica Oskar Barnack Award 2012


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
System mechanicznej stabilizacji matrycy zastosowany w aparatach Olympus E-3 i E-510 nie powstał z myślą o fotografii cyfrowej?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Frank Hallam Day i Piotr Zbierski zwycięzcami tegorocznego konkursu Leica Oskar Barnack Award 2012
Dodał: Przemysław Imieliński 21.06.2012
Znane są już nazwiska tegorocznego konkursu organizowanego przez Leicę. W kategorii debiutantów wygrał nasz rodak. Prezentujemy nagrodzone prace.


Zwycięzcą tegorocznej edycji prestiżowego konkursu fotograficznego "Leica Oskar Barnack Award 2012" zostaje amerykański fotograf Frank Hallam Day. Jako nagrodę za swój zwycięski cykl zatytułowany "Alumascapes" otrzyma aparat Leica M9-P, obiektyw o wartości ok. 10 000 euro oraz czek wysokości 5000 euro.
 
Leica Oskar Barnack Award Newcomer 2012 zdobył Piotr Zbierski z Polski. Jego portfolio pt. "Pass by Me" zwyciężyło rywalizację czy w kategorii Debiutant i zostało nagrodzone aparatem Leica M9-P z obiektywem.
 
Zwycięskie prace zostaną zaprezentowane na Międzynarodowym Festiwalu Fotografii w Arles, na południu Francji 3 lipca 2012 r. Wszystkie portfolia zgłoszone do aktualnej edycji konkursu Leica Oskar Barnack Award 2012 są dostępne pod adresem: www.leica-oskar-barnack-award.com.

Alumascapes – 07, fot. Frank Hallam Day


Przez cały czas trwania swojej fotograficznej kariery, Frank Hallam Day skupiał się na różnorakich aspektach funkcjonowania fotografii jako medium. W następstwie licznych projektów skoncentrowanych na zagadnieniach politycznych, jego kolejne prace wskazują na rosnące zainteresowanie relacjami człowieka z otaczającym go środowiskiem. Chcąc wykreować sugestywne wizje i ujawnić pewną ambiwalencję rzeczywistości, znaczną część swoich prac realizuje pod osłoną nocy. Ostatni przykład to zwycięskie portfolio "Alumascapes". Projekt ten jest fotograficznym zapisem miesięcznej podróży przez Florydę. Przy użyciu fotograficznych obrazów, Frank Hallam Day opisuje fenomen relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym w bardzo unikatowym stylu; poprzez sportretowanie nowoczesnych wozów kempinowych – migoczących gwiazd i świetlistych bohaterów zdjęć. Każdy z nich sprawia nieodparte wrażenie, jakby był nierozerwalnie wpleciony w nocny pejzaż Florydy przypominający miejscami dżunglę. Każdy z nich jest także osobną bezpieczną wyspą wśród mrocznej i nieprzyjaznej rzeczywistości. Sprawiają wrażenie, jakby roztaczały przed swoimi właścicielami aurę komfortu i bezpieczeństwa przy dyskretnym udziale technologicznego luksusu. Oczywiście ta forma ucieczki nie ma zbyt dużo wspólnego z miłością do przyrody ani wyrzekaniem się codziennych luksusów cywilizacji. Frank Hallam Day wydaje się ujawniać przy pomocy obrazów, że relacje między człowiekiem, a środowiskiem naturalnym stały się bardziej ambiwalentne niż kiedykolwiek w historii. Ta myśl przewodnia zostaje podkreślona w podwójnym znaczeniu tytułu cyklu. Z jednej strony słowo "Alumascapes" jest tworem wymyślonym przez fotografa dla opisania krajobrazu zdominowanego przez pojazdy skonstruowane z aluminium. Z drugiej strony, tytuł jest także nazwą marki produkującej wozy kempingowe, z których kilka widzimy na zdjęciach. Wiele innych modeli wozów sportretowanych do tego projektu niesie ze sobą zbliżone konotacje: Wilderness (pustkowie), Mountaineer (alpinista), Escaper (“służący do ucieczki”), Cougar (puma) i Falcon (sokół). Zawarta w nazwach sugestia pewnej bliskości natury z jednej strony, a z drugiej alienacji i osamotnienia wobec świata przyrody po raz wtóry przywołują skojarzenia paradoksu leżącego w relacji współczesnego człowieka z naturą. Wydaje się, że jest to precyzyjny obraz intencji fotografa: ukazanie i ujawnienie jasno rozświetlonych wozów kempingowych ukrytych i skulonych pomiędzy drzewami. Ponury i przygnębiający nastrój zdjęć podkreśla poczucie izolacji, pewnej mrocznej tajemnicy, ucieczki i strachu. Mogą sprawiać wrażenie upozowanych i sztucznych, a jednak takimi nie są. Mieszkańcy pojazdów nigdzie nie ujawniają swojej obecności, tak jak fotograf nie ujawnia swojej obecności przed nimi. Jednym z najbardziej naturalnych powodów takiego stanu jest to, że prawdopodobnie są pochłonięci oglądaniem telewizji w jasnych klimatyzowanych wnętrzach luksusowych domów z dala od domów – w poczuciu absolutnej harmonii z naturalnym środowiskiem wokół nich.

Alumascapes – 11, fot. Frank Hallam Day


Prace Franka Hallam Day'a były pokazywane na wielu międzynarodowych wystawach a sam autor jest reprezentowany w licznych galeriach i prywatnych kolekcjach. Artysta na stałe mieszka w Waszyngtonie, jest wykładowcą fotografii w Instytucie Smithsonian
w Waszyngtonie oraz laureatem licznych nagród i stypendiów.

Cykl "Pass by me" autorstwa polskiego fotografa Piotra Zbierskiego, który zdobył główną nagrodę za debiut w konkursie Leica Oskar Barnack Award, jest kulminacją projektu, nad którym autor pracował od pięciu lat. Poprzez swój długoterminowy projekt zatytułowany "White elephant" fotograf zgłębia zagadnienie ekspresji emocji oraz pytanie w jakim stopniu są one w stanie zastąpić rzeczywistość. W tym projekcie fotograf swoje zafascynowanie kieruje w stronę przypadkowych spotkań. Spojrzenie na ludzi postawionych w rolach bezstronnych obserwatorów i przelotne spotkania z nieznajomymi – bez posiadania uprzedniej wiedzy na ich temat – pozwalają zobaczyć to, co najbardziej czyste i najważniejsze – ludzi i cały zamknięty świat ich emocji. W słowach Piotra Zbierskiego zawarta jest odpowiedź: "wybrałem fotografię, bo pozwala mi ona zbliżyć się do ludzi. Fotografia to jedyne medium, które przez swoją bezpośredniość pozwala mi ujawnić istnienie imaginacji w realnym świecie." Piotr Zbierski w swoich pracach koncentruję się na twarzach, gestach, ekspresji uczuć i relacji. Jego prace nie pretendują do miana oryginalnych, ale zamiast tego pozostają konsekwentnie autentyczne. Przedstawiają sceny z samego serca wydarzeń, "mięsa życia", ujęte w zróżnicowanych przestrzeniach. Większość z nich powstała w trakcie podróży po Europie Wschodniej i Indiach. Chociaż przy pierwszym kontakcie cykl sprawia wrażenie chaotycznej struktury, przy głębszym poznaniu odsłaniają się podskórne relacje i porządek łączący je w całość. Razem tworzą kompletny obraz i spójną historię o szczęściu, wspomnieniach i spotkaniach opisanych wyrazistym fotograficznym językiem.

Pass by me – 02, fot. Piotr Zbierski


Piotr Zbierski urodził się w 1987 r., uczęszczał do Łódzkiej Szkoły Filmowej od 2006 do 2012 roku, kiedy to otrzymał dyplom magistra. Wybrane obrazy z cyklu “White Elephant” były pokazywane na rozmaitych wystawach w Polsce, Rosji oraz Portugalii.

Pass by me – 10, fot. Piotr Zbierski


Prestiżowy doroczny konkurs "Leica Oskar Barnack Award" jest w tym roku organizowany po raz trzydziesty trzeci, a aktualna edycja pobiła rekord 2800 zgłoszeń (przy ubiegłorocznym poziomie 2000 zgłoszeń). Uczestnictwo zgłosili profesjonalni fotografowie ze 101 krajów, w tym przeważającej większości z takich krajów, jak Niemcy, Chiny i USA. Wśród członków jury znaleźli się: Bruce Gilden, fotograf agencji Magnum; Stephan Erfurt, dyrektor C/O Berlin; Valérie Fougeirol, dyrektor kreatywny Galerii Magnum w Paryżu, Karin Rehn-Kaufmann, dyrektor artystyczny Galerii Leica w Salzburgu oraz Brigitte Schaller, dyrektor artystyczny magazynu Leica Fotografie International.

Zapraszamy tez do zapoznania się że wywiadem z polskim laureatem Piotrem Zbierskim:
wywiad ze zbierskim: leica-camera.pl

Dotychczasowi zwycięzcy:
1980 Floris Bergkamp, Alkmaar (NL)
1981 Björn Larsson, Stockholm (S)
1982 Wendy Watriss, Houston (USA)
1983 Neil McGahee, St. Paul (USA)
1984 Stormi Greener, Minneapolis (USA)
1985 Sebastiao Salgado, Aimores (BR)
1986 David C. Turnley, Detroit (USA)
1987 Jeff Share, Sherman Oakes (USA)
1988 Chris Steele-Perkins, London (GB)
1989 Charles Mason, Fairbanks (USA)
1990 Raphael Gaillarde, Paris (F)
1991 Barry Lewis, London (GB)
1992 Sebastiao Salgado, Aimores (BR)
1993/94 Eugene Richards, New York (USA)
1995 Gianni Berengo-Gardin, Milano (I)
1996 Larry Towell, Bothwell (C)
1997 Jane Evelyn Atwood, New York (USA)
1998 Fabio Ponzio, Roma (I)
1999 Claudine Doury, Pantin (F)
2000 Luc Delahaye, Paris (F)
2001 Bertrand Meunier, Paris (F)
2002 Narelle Autio, Sydney (AUS)
2003 Andrea Hoyer, New York (USA)
2004 Peter Granser, Stuttgart (D)
2005 Guy Tillim, Johannesburg (RSA)
2006 Tomas Munita, Santiago de Chile (RCH)
2007 Julio Bittencourt, Sao Paulo (BR)
2008 Lucia Nimcova, Humenne (SK)
2009 Mikhael Subotzky (ZA) / Newcomer Award: Dominic Nahr (CH)
2010 Jens Olof Lasthein (S) / Newcomer Award: Andy Spyra (D)
2011 Jan Grarup (DK) / Newcomer Award: Jing Huang (CN)
2012 Frank Hallam Day (USA) / Newcomer Award: Piotr Zbierski (PL)

Więcej informacji: leica-camera.pl

Zobacz także:
Rusza nabór do Sekcji "Debiuty 2012" w ramach Trochę Innego Festiwalu Fotografii
Panasonic spełnia marzenia... także te fotograficzne!
Przegląd twórczości słuchaczy Szkół Artystycznych ROE w Warszawie
Nowy, czerwcowy numer magazynu FotoGeA.com
9. numer specjalny Magazynu Fotografii FotoIndex
BZ WBK Press Foto 2012 zawitała do Łomży

Powrót do listy aktualności
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.592s.