Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Aktualności  >  Wydarzenia  >  Fotografowie przeciwko nowej ofercie Getty Images


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Zaprezentowany w 2003 roku Olympus E-1 był pierwszą lustrzanką należącą do systemu Cztery Trzecie – zaprojektowanego od podstaw w pełni cyfrowego standardu SLR?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Fotografowie przeciwko nowej ofercie Getty Images
Dodał: Jarosław Zachwieja 11.09.2007
Getty Images, jeden z największych internetowych serwisów stockowych (sprzedających masowo fotografie do użytku komercyjnego), przeprowadził w ostatnich tygodniach gruntowną reorganizację swojego serwisu i oferty. Przeciwko wprowadzeniu nowego typu licencji o nazwie web-res zaprotestowały organizacje reprezentujące interesy zawodowych fotografów.


Licencja ta jest przeznaczona dla osób wykorzystujących zakupione fotografie na łamach portali i innych serwisów internetowych. Opłata za nią jest jednorazowa i wynosi zaledwie 49 dolarów. W zamian otrzymujemy dostęp do zdjęć z wszystkich archiwów Getty Images w rozdzielczości 72 dpi i objętości 500 kb, czyli w zupełności wystarczającej dla stron WWW. Przyjęcie licencji web-res nie zwalnia kupujących z przestrzegania indywidualnej licencji towarzyszącej danemu zdjęciu (Royality Free, Rights-ready lub Rights-managed), która precyzuje dopuszczalny zakres wykorzystania danej fotografii.

Serwis GettyImages przeszedł w ostatnich tygodniach znaczną reorganizację. Doczekał się on, między innymi, zupełnie nowego wyglądu.

Przeciwko takiej ofercie serwisu zaprotestowały organizacje zrzeszające fotografów. W liście wystosowanym przez kilka czołowych stowarzyszeń fotograficznych domagają się one usunięcia z najnowszej oferty serwisu wszystkich zdjęć objętych licencją Right-managed, czyli najbardziej restrykcyjną, dopuszczającą użycie fotografii w jednym projekcie internetowym przez okres jednego roku.
 
Według przedstawionej argumentacji, oferta ta spowoduje obniżkę cen usług stockowych kierowanych do odbiorcy internetowego nawet o 95%, przez co spadnie rzeczywista wartość zdjęć na licencji Right-managed. Tego typu działalność owocuje bowiem niszczeniem rynku, zwłaszcza jeżeli jest prowadzona przez firmę dominującą w danym sektorze (a tak niewątpliwie jest w przypadku Getty Images). Tak gwałtowne obniżanie cen skutkuje też zmianą danego sektora rynku w sektor masowy, gdzie nie ma już miejsca na wyroby wysokiej jakości i - co za tym idzie - odpowiednio płatne.
 
Autorzy listu wskazują również na potrzebę uporządkowania i dopasowania cen do zmieniających się realiów rynku fotografii w Internecie. Jednak podkreślają jednocześnie, że nie może odbywać się to ze szkodą dla twórców. Rynek komercyjnej fotografii reklamowej jest obecnie jednym z najbardziej rozwijających się segmentów rynku medialnego. Dotyczy to zwłaszcza działalności w Internecie, gdzie wydatki na reklamę i promocję wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem o około 30% w samej Wielkiej Brytanii i wynoszą obecnie ponad 4,7 miliona dolarów.

Strona WWW: www.gettyimages.com
Powrót do listy aktualności
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.944s.