W ostatnich latach obserwujemy na całym świecie stale rosnące zainteresowanie fotografią japońską. Nie można tego zjawiska tłumaczyć tylko prostą ciekawością, jaką zazwyczaj budzi fotografia niezbyt znana czy egzotyczna. Nie można też upatrywać w niej jedynie alternatywy dla "historii fotografii", koncentrującej się w zasadzie na dokonaniach artystów amerykańskich i europejskich. Zainteresowanie to świadczy o tym, że współczesna fotografia japońska jest postrzegana jako twórczość artystów, którzy mimo różnic kulturowych odczuwają i przyjmują otaczającą ich rzeczywistość w taki sam sposób, jak artyści z innych krajów.
 |
Fot. Hitoshi Tsukiji, z serii Urban Perspectives: Osaka Shin-Osaka, Osaka Unagitani, 1987-89. |
Wystawa pozwoli nam prześledzić proces rozwoju współczesnej fotografii japońskiej, począwszy od przełomu lat 60. i 70., który dla fotografii był okresem wielkich, rewolucyjnych przemian, aż po dzień dzisiejszy. Wystawa zbudowana jest z dwóch części. Na część pierwszą, zatytułowaną
"Zmieniające się społeczeństwo" składają się fotografie, których bohaterami są ludzie przedstawieni w kontekście społecznym. Natomiast część druga: "Zmieniający się krajobraz" pokazuje prace, które odzwierciedlają zmiany następujące na przestrzeni lat w pejzażu japońskiego miast, prowincji czy środowisku przyrodniczym. Wystawa z pewnością pozwoli nam popatrzeć – z różnej perspektywy – na zmiany, jakie dokonały się w społeczeństwie japońskim od końca okresu wielkiego boomu gospodarczego do przełomu wieków. Będziemy też mogli prześledzić, jaki wpływ na indywidualność samych artystów miała konfrontacja ze zmieniającą się rzeczywistością.
 |
Fot. George Hashiguchi, z serii The Look: Rainy Sunday, 1981; In front of the Alta Building (Shinjuku), 1981. |
Wystawa, która prezentuje wyraziście zarówno typowo japońskie wątki i klimaty, jak i odważną konfrontację z tematami, którymi w poszczególnych okresach zajmowała się fotografia światowa, odzwierciedla esencję współczesnej fotografii japońskiej.
Organizatorami wystawy są: The Japan Foundation (Fundacja Japońska) oraz Związek Polskich Artystów Fotografików i Ambasada Japonii w Polsce. Koncepcję zaś opracował Rei MASUDA – pracownik naukowy Państwowego Muzeum Sztuki Współczesnej w Tokio.
 |
Fot. Mitsugu Ohnishi, z serii The Long Vacation, 1983-91. |
Artyści, których prace są prezentowane na wystawie:
Prolog: Daido Moriyama
Część I: Shomei Tomatsu, Nobuyoshi Araki, Kazuo Kitai, George Hashiguchi, Mitsugu Ohnishi, Hiromi Tsuchida, Yokuko Ushioda, Hiroo Kikai, Masato Seto
Część II: Shuji Yamada, Eiji Ina, Hitoshi Tsukiji, Norio Kobayashi, Kikuji Kawada, Ryuji Miyamoto, Toshimi Kamiya, Yutaka Takanashi, Takashi Homma, Miyuki Ichikawa, Akihide Tamura, Toshio Shibata
Epilog: Risaku Suzuki