Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  PORADNIK KUPUJĄCEGO  >  Wiem, co kupuję: Monitor do zdjęć i filmów


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Olympus, jako pierwszy na świecie producent lustrzanek cyfrowych, zastosował profilaktykę w zakresie ochrony zdjęć przed brzydkimi plamami, będącymi śladem obecności kurzu na matrycy?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Wiem, co kupuję: Monitor do zdjęć i filmów
Autor: MMD
Na rynku monitorów bardzo łatwo stracić głowę i kupić model źle dopasowany do naszych potrzeb. Radzimy według jakich kryteriów dobrać monitor, który zadowoli fotografa hobbystę i pozwoli komfortowo zmontować film z drona lub sportowej kamery. Czym zatem kierować się przy zakupie?


Przestrzeń barw i kalibracja
W profesjonalnych zastosowaniach odwzorowanie kolorów przez matrycę monitora powinno być maksymalnie zbliżone do tego, jak te kolory są następnie reprodukowane – szczególnie w druku. Stąd też graficy wysoko cenią modele, które są w stanie odwzorować jak najlepiej przestrzeń barw Adobe RGB, uważaną za rynkowy standard. Matryca dla grafika powinna zbliżać się do ideału, czyli pokrywać więcej niż 99% palety Adobe RGB. W domu raczej nie wykorzystamy możliwości takiego ekranu.

Monitor Philips 278C6QJSW


Monitory, które dominują na sklepowych półkach, rzadko kiedy pokrywają więcej niż 80% palety Adobe RGB. Stąd w obróbce zdjęć na własne potrzeby, pracy z materiałami wideo oraz stronami internetowymi, zdecydowanie lepiej posługiwać się alternatywną przestrzenią odwzorowania kolorów – sRGB. Jest ona węższa (zawiera się w przestrzeni Adobe RGB), ale zapisana w niej gama kolorów wciąż jest wystarczająco bogata dla kogoś, kto fotografią zajmuje się hobbystycznie. sRGB to znacznie popularniejszy i częściej stosowany standard na rynku konsumenckim.

Interesującym wyborem dla fotografa hobbysty lub osoby tworzącej i oglądającej wideo, mogą być monitory szerokogamutowe – będące w stanie pokryć szerszą przestrzeń barw niż 100% sRGB. Wyświetlają one dużo żywsze kolory niż choćby modele dedykowane dla graczy. Producenci zwykle wyraźnie zaznaczają to w specyfikacji. Przykładowo w ofercie marki Philips takie modele oznaczone są jako Ultra Wide-Color.

Monitor Philips BDM4037


Niezależnie od tego, którą przestrzenią barw będziemy się posługiwać, warto pamiętać o kalibracji monitora. Nawet "zwykły" model potrafi pokazać pazury, jeśli tylko odpowiednio go skalibrujemy. Niekoniecznie musimy w tym celu kupować profesjonalny kolorymetr. Gdy myślimy o obróbce zdjęć, nawet jednorazowa kalibracja nowego monitora – w ramach dodatkowej usługi świadczonej np. przez sklep komputerowy – powinna być w zupełności wystarczająca.

Wielkość ekranu, rozdzielczość i format obrazu
W przypadku obróbki zdjęć oraz filmów rozdzielczość ma ogromne znaczenie, przekłada się bowiem na szczegółowość obrazu. Każdy dodatkowy cal przekątnej powiększa optycznie obszar roboczy i pozwala lepiej wykorzystać wyższą rozdzielczość. Raczej powinniśmy unikać najczęściej spotykanych modeli Full HD (rozdzielczość 1920 x 1080 pikseli) o przekątnych 22 oraz 24 cali – nadają się one dla graczy, ale nie dla twórców treści.

Optymalnym wyborem jest monitor QHD (rozdzielczość 2560 x 1440 pikseli) przy czym przekątna takiego ekranu ze względu widoczność pojedynczych pikseli nie powinna przekroczyć 32 cali. Jeśli mamy ambicję, wydajny komputer i (przede wszystkim) możliwości finansowe, możemy rozważyć zakup monitora 4K UHD (3840 x 2160 pikseli). W takim wypadku optymalna przekątna to 32 cale lub więcej.

Monitory o dużej rozdzielczości ułatwiają pracę z aplikacjami o rozbudowanym interfejsie


Co z formatem obrazu? Świadomie pominęliśmy kwestię monitorów ultrapanoramicznych w poprzednim akapicie, skupiając się na standardowym formacie 16:9 – obecnie najbardziej popularnym na rynku. Monitory 21:9 zyskują na popularności, ale opinie na ich temat w przypadku pracy ze zdjęciami są drastycznie różne. Warto rozważyć ich zakup, jeśli montujemy oraz oglądamy wideo. Oferują szerszy obszar roboczy, co przekłada się również na komfort pracy z dokumentami oraz stronami WWW. Coraz częściej ich możliwości doceniają gracze, ale w przypadku hobbystów fotografii dużo zależy od indywidualnych preferencji.

Na pewno są ciekawą alternatywą dla osób, które rozważają zakup dwóch monitorów 16:9. Jeden większy w formacie 21:9 może być równie dobrym wyborem – także pod względem finansowym. Ze względu na optymalny stosunek przekątnej do rozdzielczości, do pracy nadają się szczególnie 34-calowe modele UWQHD (3440 x 1440 piksele), czyli panoramiczne ekrany QHD.

Co z typem matrycy i zakrzywionym ekranem?
Myśląc o edycji zdjęć i materiałów wideo, możemy skreślić z naszej listy kandydatów wszystkie monitory z matrycami TN (twisted nematic). Dedykowane są dla graczy, gdzie odwzorowanie barw oraz kąty widzenia nie są tak istotne, za to ceniona jest szybkość odświeżania i czas reakcji matrycy. Zakładając, że chcemy znaleźć złoty środek w postaci dobrej matrycy za rozsądną cenę, zostają nam dwa typy ekranów: IPS (in-plane switching) oraz VA (vertical alignment).

Oba typy ekranów LCD będą dobrym wyborem dla hobbysty i bardzo dużo zależy od specyfikacji danego panelu. Matryce IPS są w stanie zaoferować nieco wyższą jasność i bardziej równomierne podświetlenie, ale w nowych generacjach paneli VA kompensuje nam to mniejsze zużycie energii, a dzięki zastosowaniu dodatkowych technologii także lepszy kontrast. Czynnikiem kluczowym z perspektywy zwykłego użytkownika może być finalnie cena, a tu punkt ciężkości w większości przesuwa się w kierunku matryc VA.

Monitor z zakrzywionym ekranem wygląda bardziej efektownie i pozostawia więcej miejsca na biurku do dyspocyji użytkownika


Monitor z zakrzywionym ekranem to w dużym stopniu kwestia indywidualnych preferencji. Z jednej strony mamy kwestie ciekawego wzornictwa oraz łatwiejszego zarządzania miejscem na biurku – zdecydowanie lepiej wypadają tu modele zakrzywione, szczególnie te o przekątnej 34 cali i większe. Z drugiej znajdziemy też opinie użytkowników, którzy są zdania, że w konkretnych zastosowaniach takich jak np. praca w środowisku CAD, zaokrąglony ekran jest czymś niepożądanym. W przypadku stanowisk wielomonitorowych zakrzywienie może poprawiać komfort pracy, ale brakuje rzetelnych badań, które są w stanie to zweryfikować.

Zobacz także:
IV Letni Festiwal Fotograficzny PHOTO SUMMER DAY na Jurze!
Leica Camera prezentuje nową Leikę TL2
V Międzynarodowy Festiwal Fotografii "Wschodnia 2017"
AF-P NIKKOR 70–300 mm ED VR – szybszy, ostrzejszy, lepszy
Tamron SP 24–70 mm F/2,8 Di VC USD G2 – jasny, standardowy zoom pełnoklatkowy
Canon EOS 6D Mark II – najnowsza pełnoklatkowa lustrzanka cyfrowa
Canon EOS 200D – kreatywna fotografia dla każdego
Podwójny zwrot gotówki od Canona
My Passport Ultra – idealne rozwiązanie do backupu "cyfrowego życia"
Konkurs ''Wiosna, ach to ty!'' rozstrzygnięty!
Książka Światło w fotografii. Magia i nauka – już w sprzedaży!
Trzy nowe obiektywy Nikkor: szerokokątny, ultraszerokokątny i "rybie oko"
COOLPIX W300 – wytrzymały kompakt do fotografowania przygód
Canon EOS C200 – kompaktowa kamera 4K
Meike MK-6.5 mm F2.0 – niedrogie rybie oko dla każdego
Olympus Tough TG-5 – niezwykła wytrzymałość w każdych warunkach
Sto dni promocji cashback na 100-lecie firmy Nikon
Quadralite Stroboss 36 – nowa lampa błyskowa dla bezlusterkowców
Olympus E-M1 Mark II, E-M5 Mark II oraz PEN-F – aktualizacja oprogramowania
Album "Polska Przedwojenna" wydawnictwa Bosz
Wiem, co kupuję: monitor dla fotografa


Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 3.623s.