Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Makro pod kontrolą, czyli Sony A550 w praktyce [cz. 3]


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Olympus E-3 dzięki swojej budowie jest wyjątkowo odporny na niesprzyjające czynniki zewnętrzne, takie jak kurz i woda?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Makro pod kontrolą, czyli Sony A550 w praktyce [cz. 3]
Autor: Marcin Pawlak


« poprzednia strona 1|2|3|4 następna strona »

Ręczne ustawianie ostrości bez problemów
Jak już wspomnieliśmy, automatyczne ustawianie ostrości słabo sprawdza się w makrofotografii. Algorytm selekcji punktu AF wybierze zwykle najbliższą część fotografowanego obiektu – a to zwykle wcale nie będzie to, o co nam chodzi. Nie pozostaje zatem nic innego, jak ustawić ostrość ręcznie. Do niedawna jednak w amatorskich lustrzankach cyfrowych nie było to wcale zadanie proste. Wizjery w nich stosowane są dość ciemnie i dają nieduże powiększenie, a matówka pozbawiona jest znanych z aparatów analogowych elementów pomocniczych takich jak kliny czy mikroraster. W efekcie ustawianie ostrości jest dużo mniej pewne i komfortowe, niż można by się spodziewać.

W trybie MF Check Live View do kadrowania wykorzystywany podstawowy przetwornik obrazu o dużej rozdzielczości.


Sytuacja zmieniła się diametralnie, gdy lustrzanki cyfrowe zyskały możliwość kadrowania na wyświetlaczu LCD, czyli funkcję Live View. Obraz pochodzący z głównego przetwornika obrazowego ma dużą rozdzielczość, co pozwala znacznie go powiększać. Dzięki temu, obserwując obraz na wyświetlaczu, możemy bez problemu ustawić precyzyjnie ostrość posługując się odpowiednim pierścieniem na obiektywie.
 
Taką możliwość daje również Sony A550. Chociaż w trybie Quick Live View jest możliwość dwukrotnego powiększenia obrazu, lepiej jest w tym celu skorzystać ze specjalnego trybu pracy MF Check Live View, w którym obraz pokazywany na wyświetlaczu można powiększać nawet do 14 razy. Włącza się go bardzo wygodnie, bo dedykowanym przyciskiem umieszczonym na górnej ściance aparatu.



Jak widać, posługując się pierścieniem ostrości na obiektywie można ją ustawić na wybranym fragmencie fotografowanego obiektu z bardzo dużą precyzją. Nie ma natomiast możliwości podejrzenia zakresu głębi ostrości (ale tej funkcji A550 w ogóle nie posiada).
 
Inaczej niż w podstawowym trybie Quick Live View, w tym trybie uniesione jest lustro obserwacyjne. Nie działają zatem układy pomiarowe AF i ekspozycji. Czas i wartość przysłony przyjmowane są takie, jak ustalone w momencie aktywacji trybu MF Check LV, przy czym możemy je modyfikować w normalny sposób. Ten tryb pracy aparatu dostępny jest niezależnie od wybranego programu tematycznego, można też włączyć go korzystając z wizjera optycznego (co oczywiście powoduje jego wyłączenie).
 
Wygląd ekranu w tym trybie pracy jest niemal identyczny, co w podstawowym Quick Live View. Wyświetlane są te same informacje, i w tej samej postaci, co bardzo upraszcza obsługę aparatu. Dodatkowo można włączyć wyświetlanie siatki geometrycznej, niedostępny jest natomiast histogram ekspozycji. Również ekranowe menu ustawień pozostało bez zmian, nieaktywne są jedynie pozycje związane z ustawieniami pomiaru ekspozycji oraz rozpoznawaniem osób i detekcją uśmiechu.

Zakres informacji wyświetlanych na ekranie jest bardzo podobny do podstawowego trybu Quick Live View.


Firma Sony nie należała do pionierów wprowadzania funkcji Live View w lustrzankach. Gdy jednak zdecydowała się na udostępnienie tej funkcji, zrobiła to w bardzo przemyślany sposób. Kosztem pewnej komplikacji budowy aparatu udało się uzyskać mechanizm kadrowania na ekranie, w którym aparat funkcjonuje identycznie, co podczas korzystania z wizjera optycznego. To dla fotoamatora niesłychanie ważne, gdyż może on po prostu robić zdjęcia, niezależnie od tego, czy woli kadrować zdjęcie korzystając z podglądu na ekranie czy z wizjera optycznego. Nie musi przy tym pamiętać, co w trybie Quick Live View będzie działać inaczej lub nie będzie działać w ogóle – gdyż wszystko będzie działać "normalnie". Dotyczy to również automatycznego ustawiania ostrości, co jest dużą przewagą w stosunku do innych lustrzanek cyfrowych.


 


NOWOŚĆ
Sony DSLR-A550L
lustrzanka cyfrowa, obiektyw DT 18-55 mm
3 099 zł
30 rat x 103,03 zł

› zobacz więcej


Więcej informacji o modelu Sony A500: www.sony.pl
Więcej informacji o modelu Sony A550: www.sony.pl

Zobacz także:
TEST: Niedrogie 7 klatek/s, czyli Sony A550 w praktyce [cz. 2]
TEST: Auto HDR w aparacie, czyli Sony A550 w praktyce [cz. 1]
Oznaczenia obiektywów dla systemu Sony Alfa


« poprzednia strona 1|2|3|4 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.385s.