Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Sony NEX-5N – udana modernizacja


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Do pierwszych aparatów dalmierzowych Canona (o nazwie Hansa Kwanon) w latach 1934–46 obiektywy produkował Nippon Kōgaku Kōgyō K.K. – czyli dzisiejszy Nikon?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Sony NEX-5N – udana modernizacja
Autor: Marcin Pawlak



Bądź kreatywny
Liczba programów tematycznych została utrzymana na bardzo rozsądnym poziomie. Są to w zasadzie tylko te niezbędne w aparacie amatorskim, nie grozi nam zatem przeglądanie kilkudziesięciu ekranów w poszukiwaniu programu tematycznego, adekwatnego do danej sytuacji. Znalazło się natomiast miejsce na kilka naprawdę ciekawych (i użytecznych) funkcji, znanych już w wcześniejszych NEX-ów i aparatów SLT Sony, jak optymalizacja rozpiętości tonalnej (DRO, Dynamic Range Optimizer), automatyczne wykonywanie zdjęć typu HDR czy funkcje automatycznego wykonywania i sklejania panoram (w pionie i w poziomie) oraz wykonywania panoram trójwymiarowych.

Poniższą panoramę w pełnej rozdzielczości można pobrać tutaj.

Funkcja automatycznego składania panoram działa bardzo sprawnie, i nawet w wypadku dynamicznych scenerii trudno odnaleźć miejsca łączenia kadrów.

Ze znanych wcześniej mechanizmów NEX-5N dysponuje też funkcjami takimi jak Korekcja drgań, Auto HDR czy Z ręki o zmierzchu. Często zapewne spotkaliśmy się z sytuacją, w której zbyt długi czas ekspozycji spowodował, iż poruszający się element kadru wyszedł na zdjęciu nieostry. Korekcja drgań ma temu zapobiegać w ten sposób, iż aparat wykonuje serię sześciu bezpośrednio po sobie następujących zdjęć przy krótkim czasie ekspozycji, po czym oprogramowanie aparatu wybiera z nich najmniej poruszone elementy i łączy w jedno wynikowe zdjęcie. Jaki ma być zysk z tego, w porównaniu do jednego zdjęcia wykonanego przy krótkim czasie ekspozycji i wysokim ISO? Połączenie sześciu kadrów pozwala zmniejszyć szumy widoczne na zdjęciu.
 
Bardzo podobną w działaniu funkcją jest Z ręki o zmierzchu (Hand-held Twilight). W tym trybie aparat również wykonuje serię sześciu zdjęć, jednak przy nieco krótszym czasie ekspozycji i wyższej czułości ISO niż w trybie Korekcja drgań. Taka seria jest następnie składana w jedno ujęcie. Ponieważ wzór szumów na każdym zdjęciu jest nieco inny, odpowiednia obróbka obrazu przeprowadzana przez aparat skutecznie usuwa go z ostatecznego kadru.
 
Nowością w aparacie NEX-5N są efekty zdjęciowe, czyli cyfrowe filtry pozwalające już na etapie wykonywania zdjęcia przetwarzać je w mniej lub bardziej widoczny sposób. W modelu 5N obejmują 11 trybów i 15 efektów. Poniżej prezentujemy efekty działania niektórych z nich:

Filtr Malowidło HDR

Filtr Zdjęcie retro

Filtr Cz.-b. duży kontrast

Filtr Aparat zabawka

Filtr Miniatura

Filmujemy
Podobne jak poprzednik, NEX-5N potrafi nagrywać sekwencje wideo w rozdzielczości Full HD (1920x1080) przy 50 lub 60 klatkach na sekundę, jednak nowością jest to, że czyni to w trybie progresywnym, a zatem bez przeplotu. Wymagało to zastosowania nowej wersji kodeka AVCHD (2.0), co może sprawiać pewne problemy programom przeznaczonym do montażu wideo.
 
Dla tych, którzy poważniej rozważają wykorzystanie modelu 5N w zastosowaniach filmowych ważniejsze jest, że pozwala on na manualną kontrolę parametrów filmowania, w tym również w trakcie rejestracji materiału. Do dyspozycji mamy pełny tryb manualny, priorytet czasu i przysłony oraz automatykę programową (w każdym z tych trybów możemy zmieniać czułość ISO) – o tym, jaki tryb nagrywania zostanie zastosowany decyduje aktywny tryb fotografowania w momencie rozpoczęcia nagrywania przyciskiem REC. Warto wspomnieć, że 5N pozwala w trakcie filmowania stosować czasy ekspozycji pojedynczej klatki aż do 1/4 sekundy, podczas gdy dla większości aparatów i kamer limitem jest klatkaż filmu, czyli 1/25 sekundy dla standardu PAL. W "normalnym" filmowaniu nie ma to większego znaczenia, ale pozwala niekiedy uzyskać ciekawe efekty artystyczne.
 
Z rejestracją filmów związane jest jeszcze jedno zjawisko. Otóż w aparacie NEX-5N zastosowano mechanizm płynnego dostosowania ekspozycji, dzięki czemu podczas filmowania nie obserwujemy skokowych zmian jasności obrazu. Niestety, mechanizm ten działa również w trakcie fotografowania, co powoduje że po szybkiej zmianie kadru z jasnego na ciemny (lub na odwrót) aparat przez chwilę "dochodzi do normy", co utrudnia wykonanie poprawnie naświetlonego zdjęcia.

Udana modernizacja
Samo wzornictwo aparatu NEX-5N sugeruje, że mamy do czynienia z kosztownym, eleganckim gadżetem. Również sposób obsługi czy funkcje takie jak tryby efektowe sugerują takie jego przeznaczenie. Czy aby na pewno jest takie? Niewątpliwie, w tej roli również świetnie się spełni. Tryb pełnej automatyki iAuto działa na tyle sprawnie, by w większości przypadków uwolnić fotografującego od wszystkich zmartwień poza prawidłowym skadrowaniem zdjęcia. Mamy jednak także do dyspozycji szereg "poważnych" narzędzi fotograficznych, jak funkcje rejestracji panoram, zdjęć HDR czy nocnych zdjęć z ręki, jak i bogaty wachlarz filtrów efektowych, pozwalających "na żywo" przekształcać zdjęcia w mniej lub bardziej dowolny sposób.
 
Nie sposób nie wspomnieć o możliwości wykorzystania NEX-ów w roli kamery rejestrującej filmy w jakości HD. Ogromnym plusem jest tu możliwość manualnej kontroli parametrów filmowania, która została nieco zepsuta brakiem zewnętrznego gniazda mikrofonu (które było dostępne w poprzedniej wersji). Warto przypomnieć, że dostępne w Europie NEX-y zapisują 25/50 klatek na sekundę, dzięki czemu nagrane filmy bez problemu można zmontować z materiałem z innych źródeł i przystosować do wyświetlania na zwykłym telewizorze. Nie jest to wcale takie oczywiste, gdyż wiele aparatów oferuje jedynie kinowe 24 kl./s, bądź 30/60 kl./s typowe dla amerykańskiego systemu NTSC.
 
O ile jednak większość kosztownych gadżetów fotograficznych ma problemy z jakością zdjęć, zwłaszcza przy wyższych czułościach ISO, dla 5N problem ten (przynajmniej w kryteriach aparatu amatorskiego) w zasadzie nie istnieje – ogromna w tym zasługa nowej matrycy światłoczułej. Co ważne, dobrą jakość zdjęć udało się zapewnić mimo wzrostu rozdzielczości względem modelu NEX-5. Pełen zakres manualnej kontroli nad ekspozycją zarówno zdjęć jak i filmów powoduje, że aparat ten może być również atrakcyjną propozycją dla bardziej wymagających – w razie potrzeby całą ułatwiającą życie amatorom nadbudówkę można pominąć.
 
Z tego powodu dla wielu zawodowców 5N może być dobrą propozycją w sytuacji, w której potrzebna jest dyskrecja (np. fotografia uliczna) lub duża mobilność. Z pewnością NEX często służył będzie jako tzw. backup – drugi czy trzeci korpus w torbie fotoreportera. I to niekoniecznie posługującego się sprzętem Sony – dzięki szerokiej gamie przejściówek można do niego założyć szkła także innych znanych producentów. Dla tej funkcji aparatu NEX-5N nader istotnym czynnikiem jest pojawienie się przejściówki LA-EA2, która zapewnia szybki fazowy autofokus w połączeniu z lustrzankowymi obiektywami systemu Alfa.

Wraz z adapterem LA-EA2 otrzymujemy bardzo praktyczny, sztywny futerał chroniący go przed uszkodzeniem.

Model NEX-5N należy ocenić jako bardzo udaną modernizację cieszącej się dużym powodzeniem "piątki". Nowy przetwornik, mimo zwiększonej rozdzielczości, zapewnia znakomitą jakość obrazu – zarówno pod względem szczegółowości, jak i dynamiki. Rewelacyjny jest czas reakcji aparatu na wciśnięcie spustu – opóźnienie, jeśli można o nim mówić, jest niezauważalne. Pewnym mankamentem może być zbyt mała pojemność bufora w trybie zdjęć seryjnych – tu model 5N padł "ofiarą" własnej szybkostrzelności i dużej objętości zdjęć.

Plusy:
• bardzo dobra jakość zdjęć,
• duża rozpiętość tonalna obrazu,
• bardzo dobra jakość wykonania,
• sprawnie działająca automatyka trybu Auto,
• duży zakres wartości ISO w trybie automatycznego podnoszenia czułości,
• użyteczne wysokie czułości ISO,
• pełen zakres manualnej kontroli nad ekspozycją podczas filmowania,
• funkcjonalnie rozwiązane sterowanie za pomocą ekranu dotykowego,
• solidna budowa,
• możliwość filmowania w trybie 1080p przy 50 kl./s.

Minusy:
• brak typowego gniazda zewnętrznego mikrofonu (jack),
• długi czas adaptacji do zmiany ekspozycji podczas fotografowania,
• zbyt mała pojemność bufora w trybie zdjęć seryjnych.


Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.578s.