Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Sony NEX-5N – udana modernizacja


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Znany film Tima Burtona, Gnijąca panna młoda (Corpse bride), nakręcony został cyfrową lustrzanką?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Sony NEX-5N – udana modernizacja
Autor: Marcin Pawlak



Bądź kreatywny
Liczba programów tematycznych została utrzymana na bardzo rozsądnym poziomie. Są to w zasadzie tylko te niezbędne w aparacie amatorskim, nie grozi nam zatem przeglądanie kilkudziesięciu ekranów w poszukiwaniu programu tematycznego, adekwatnego do danej sytuacji. Znalazło się natomiast miejsce na kilka naprawdę ciekawych (i użytecznych) funkcji, znanych już w wcześniejszych NEX-ów i aparatów SLT Sony, jak optymalizacja rozpiętości tonalnej (DRO, Dynamic Range Optimizer), automatyczne wykonywanie zdjęć typu HDR czy funkcje automatycznego wykonywania i sklejania panoram (w pionie i w poziomie) oraz wykonywania panoram trójwymiarowych.

Poniższą panoramę w pełnej rozdzielczości można pobrać tutaj.

Funkcja automatycznego składania panoram działa bardzo sprawnie, i nawet w wypadku dynamicznych scenerii trudno odnaleźć miejsca łączenia kadrów.

Ze znanych wcześniej mechanizmów NEX-5N dysponuje też funkcjami takimi jak Korekcja drgań, Auto HDR czy Z ręki o zmierzchu. Często zapewne spotkaliśmy się z sytuacją, w której zbyt długi czas ekspozycji spowodował, iż poruszający się element kadru wyszedł na zdjęciu nieostry. Korekcja drgań ma temu zapobiegać w ten sposób, iż aparat wykonuje serię sześciu bezpośrednio po sobie następujących zdjęć przy krótkim czasie ekspozycji, po czym oprogramowanie aparatu wybiera z nich najmniej poruszone elementy i łączy w jedno wynikowe zdjęcie. Jaki ma być zysk z tego, w porównaniu do jednego zdjęcia wykonanego przy krótkim czasie ekspozycji i wysokim ISO? Połączenie sześciu kadrów pozwala zmniejszyć szumy widoczne na zdjęciu.
 
Bardzo podobną w działaniu funkcją jest Z ręki o zmierzchu (Hand-held Twilight). W tym trybie aparat również wykonuje serię sześciu zdjęć, jednak przy nieco krótszym czasie ekspozycji i wyższej czułości ISO niż w trybie Korekcja drgań. Taka seria jest następnie składana w jedno ujęcie. Ponieważ wzór szumów na każdym zdjęciu jest nieco inny, odpowiednia obróbka obrazu przeprowadzana przez aparat skutecznie usuwa go z ostatecznego kadru.
 
Nowością w aparacie NEX-5N są efekty zdjęciowe, czyli cyfrowe filtry pozwalające już na etapie wykonywania zdjęcia przetwarzać je w mniej lub bardziej widoczny sposób. W modelu 5N obejmują 11 trybów i 15 efektów. Poniżej prezentujemy efekty działania niektórych z nich:

Filtr Malowidło HDR

Filtr Zdjęcie retro

Filtr Cz.-b. duży kontrast

Filtr Aparat zabawka

Filtr Miniatura

Filmujemy
Podobne jak poprzednik, NEX-5N potrafi nagrywać sekwencje wideo w rozdzielczości Full HD (1920x1080) przy 50 lub 60 klatkach na sekundę, jednak nowością jest to, że czyni to w trybie progresywnym, a zatem bez przeplotu. Wymagało to zastosowania nowej wersji kodeka AVCHD (2.0), co może sprawiać pewne problemy programom przeznaczonym do montażu wideo.
 
Dla tych, którzy poważniej rozważają wykorzystanie modelu 5N w zastosowaniach filmowych ważniejsze jest, że pozwala on na manualną kontrolę parametrów filmowania, w tym również w trakcie rejestracji materiału. Do dyspozycji mamy pełny tryb manualny, priorytet czasu i przysłony oraz automatykę programową (w każdym z tych trybów możemy zmieniać czułość ISO) – o tym, jaki tryb nagrywania zostanie zastosowany decyduje aktywny tryb fotografowania w momencie rozpoczęcia nagrywania przyciskiem REC. Warto wspomnieć, że 5N pozwala w trakcie filmowania stosować czasy ekspozycji pojedynczej klatki aż do 1/4 sekundy, podczas gdy dla większości aparatów i kamer limitem jest klatkaż filmu, czyli 1/25 sekundy dla standardu PAL. W "normalnym" filmowaniu nie ma to większego znaczenia, ale pozwala niekiedy uzyskać ciekawe efekty artystyczne.
 
Z rejestracją filmów związane jest jeszcze jedno zjawisko. Otóż w aparacie NEX-5N zastosowano mechanizm płynnego dostosowania ekspozycji, dzięki czemu podczas filmowania nie obserwujemy skokowych zmian jasności obrazu. Niestety, mechanizm ten działa również w trakcie fotografowania, co powoduje że po szybkiej zmianie kadru z jasnego na ciemny (lub na odwrót) aparat przez chwilę "dochodzi do normy", co utrudnia wykonanie poprawnie naświetlonego zdjęcia.

Udana modernizacja
Samo wzornictwo aparatu NEX-5N sugeruje, że mamy do czynienia z kosztownym, eleganckim gadżetem. Również sposób obsługi czy funkcje takie jak tryby efektowe sugerują takie jego przeznaczenie. Czy aby na pewno jest takie? Niewątpliwie, w tej roli również świetnie się spełni. Tryb pełnej automatyki iAuto działa na tyle sprawnie, by w większości przypadków uwolnić fotografującego od wszystkich zmartwień poza prawidłowym skadrowaniem zdjęcia. Mamy jednak także do dyspozycji szereg "poważnych" narzędzi fotograficznych, jak funkcje rejestracji panoram, zdjęć HDR czy nocnych zdjęć z ręki, jak i bogaty wachlarz filtrów efektowych, pozwalających "na żywo" przekształcać zdjęcia w mniej lub bardziej dowolny sposób.
 
Nie sposób nie wspomnieć o możliwości wykorzystania NEX-ów w roli kamery rejestrującej filmy w jakości HD. Ogromnym plusem jest tu możliwość manualnej kontroli parametrów filmowania, która została nieco zepsuta brakiem zewnętrznego gniazda mikrofonu (które było dostępne w poprzedniej wersji). Warto przypomnieć, że dostępne w Europie NEX-y zapisują 25/50 klatek na sekundę, dzięki czemu nagrane filmy bez problemu można zmontować z materiałem z innych źródeł i przystosować do wyświetlania na zwykłym telewizorze. Nie jest to wcale takie oczywiste, gdyż wiele aparatów oferuje jedynie kinowe 24 kl./s, bądź 30/60 kl./s typowe dla amerykańskiego systemu NTSC.
 
O ile jednak większość kosztownych gadżetów fotograficznych ma problemy z jakością zdjęć, zwłaszcza przy wyższych czułościach ISO, dla 5N problem ten (przynajmniej w kryteriach aparatu amatorskiego) w zasadzie nie istnieje – ogromna w tym zasługa nowej matrycy światłoczułej. Co ważne, dobrą jakość zdjęć udało się zapewnić mimo wzrostu rozdzielczości względem modelu NEX-5. Pełen zakres manualnej kontroli nad ekspozycją zarówno zdjęć jak i filmów powoduje, że aparat ten może być również atrakcyjną propozycją dla bardziej wymagających – w razie potrzeby całą ułatwiającą życie amatorom nadbudówkę można pominąć.
 
Z tego powodu dla wielu zawodowców 5N może być dobrą propozycją w sytuacji, w której potrzebna jest dyskrecja (np. fotografia uliczna) lub duża mobilność. Z pewnością NEX często służył będzie jako tzw. backup – drugi czy trzeci korpus w torbie fotoreportera. I to niekoniecznie posługującego się sprzętem Sony – dzięki szerokiej gamie przejściówek można do niego założyć szkła także innych znanych producentów. Dla tej funkcji aparatu NEX-5N nader istotnym czynnikiem jest pojawienie się przejściówki LA-EA2, która zapewnia szybki fazowy autofokus w połączeniu z lustrzankowymi obiektywami systemu Alfa.

Wraz z adapterem LA-EA2 otrzymujemy bardzo praktyczny, sztywny futerał chroniący go przed uszkodzeniem.

Model NEX-5N należy ocenić jako bardzo udaną modernizację cieszącej się dużym powodzeniem "piątki". Nowy przetwornik, mimo zwiększonej rozdzielczości, zapewnia znakomitą jakość obrazu – zarówno pod względem szczegółowości, jak i dynamiki. Rewelacyjny jest czas reakcji aparatu na wciśnięcie spustu – opóźnienie, jeśli można o nim mówić, jest niezauważalne. Pewnym mankamentem może być zbyt mała pojemność bufora w trybie zdjęć seryjnych – tu model 5N padł "ofiarą" własnej szybkostrzelności i dużej objętości zdjęć.

Plusy:
• bardzo dobra jakość zdjęć,
• duża rozpiętość tonalna obrazu,
• bardzo dobra jakość wykonania,
• sprawnie działająca automatyka trybu Auto,
• duży zakres wartości ISO w trybie automatycznego podnoszenia czułości,
• użyteczne wysokie czułości ISO,
• pełen zakres manualnej kontroli nad ekspozycją podczas filmowania,
• funkcjonalnie rozwiązane sterowanie za pomocą ekranu dotykowego,
• solidna budowa,
• możliwość filmowania w trybie 1080p przy 50 kl./s.

Minusy:
• brak typowego gniazda zewnętrznego mikrofonu (jack),
• długi czas adaptacji do zmiany ekspozycji podczas fotografowania,
• zbyt mała pojemność bufora w trybie zdjęć seryjnych.


Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.453s.