Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Pantone Huey Pro – skalibruj monitor i zapomnij o problemach z kolorem


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Olympus E-3 jest w chwili obecnej jedynym modelem aparatu łączącym w sobie mechanizmy mechanicznej stabilizacji matrycy, ochrony przed kurzem, Live View oraz obrotowego wyświetlacza LCD?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Pantone Huey Pro – skalibruj monitor i zapomnij o problemach z kolorem
Autor: Marcin Pawlak



Jak to działa
Korzystanie z huey'a Pro jest bardzo proste. Po zainstalowaniu oprogramowania podłączamy urządzenie do wolnego portu USB. Jeśli kabelek urządzenia jest zbyt krótki, możemy skorzystać z dołączonego przedłużacza. Na początek musimy odpowiedzieć na pytanie, czy chcemy kalibrować monitor typu LCD, czy CRT (z kineskopem), a następnie zostaniemy poproszeni o wstępne ustawienie jasności i kontrastu (jeśli jest to możliwe) monitora. Jest to krok istotny, gdyż ma duży wpływ na jakość obrazu wyświetlanego po kalibracji.

W pierwszym kroku poproszeni zostaniemy o określenie, jaki rodzaj monitora chcemy skalibrować.

Ta wstępna "kalibracja" ma charakter czysto organoleptyczny - kierując się wskazówkami wyświetlanymi na ekranie powinniśmy doprowadzić do tego, by w lewym górnym narożniku wyświetlanej figury widoczne były trzy, a w prawym górnym dwa koncentryczne okręgi.

Prosty wzorzec w połączeniu ze wskazówkami wyświetlanymi na ekranie pozwoli nam wstępnie wyregulować ustawienia monitora

Następnym krokiem będzie umieszczenie samego kalibratora ma ekranie monitora w zaznaczonym przez program miejscu. W wypadku monitorów z kineskopem (CRT) nie stanowi to najmniejszego problemu – niewielkie przyssawki umieszczone na spodniej stronie kalibratora przytrzymają go w odpowiednim miejscu wystarczająco pewnie.

Miękka podkładka chroni powierzchnię monitora przed zarysowaniem, a przyssawki pewnie mocują urządzenie do powierzchni kineskopu. Jednak ich przyciskanie do ekranu monitora LCD może być nieco ryzykowne.

Dużo więcej ostrożności będzie od nas wymagała kalibracja monitora LCD. Przyssawki huey'a niezbyt pewnie trzymają się powierzchni ekranu, co grozi jego odpadnięciem w trakcie pomiaru. Na szczęście jego niewielka masa powoduje, że nawet w wypadku, gdy przewód USB ściągnie go na podłogę, raczej nie grozi mu uszkodzenie. Nie w tym jednak tkwi największe niebezpieczeństwo. Mocując kalibrator do powierzchni ekranu LCD musimy zachować najwyższą ostrożność, gdyż przyciskając go zbyt mocno łatwo możemy poważnie uszkodzi ć sam monitor… Z tego powodu polecalibyśmy jednak inny sposób postępowania – po prostu należy huey'a zawiesić na przewodzie USB, przerzucając go przez górną krawędź monitora. Wobec niewielkiej masy urządzenia nie będzie to stanowiło żadnego problemu, a będzie znacznie bezpieczniejsze dla naszego monitora.

Obszar, w którym wyświetlane są pola kontrolne jest dość duży, dlatego nie musimy zachowywać przesadnej precyzji przy umieszczaniu kalibratora na monitorze. Jego działanie jest sygnalizowane czerwonymi diodami LED.

Następnie klikając przycisk Next uruchamiamy proces kalibracji. W jego trakcie na ekranie zostanie wyświetlonych kolejno 29 barwnych pól, których jasność, kolor i nasycenie zostaną zmierzone przez huey'a. Ze względu na to, iż kalibrator może nie przylegać idealnie do powierzchni monitora, lepiej operację tę przeprowadzić przy przygaszonym świetle, a w każdym razie bez silnego światła padającego bezpośrednio na monitor, np. z biurkowej lampki.
 
Po zakończeniu pomiaru zostaniemy poproszeni o umieszczenie kalibratora w dołączonej do niego podstawce i ustawienie go tak, by padało na niego to samo oświetlenie, co na monitor – a więc zazwyczaj po prostu obok lub na nim. Ważne przy tym, by odsłonięty pozostał czujnik znajdujący się pośrodku jego przedniej ścianki – wyklucza to zatem zakopanie go w stercie papierów zalegających na biurku. Następnie zostanie wyświetlony obraz kontrolny, pozwalający porównać obraz wyświetlany przy włączonym i wyłączonym utworzonym profilu barwnym. Warto pamiętać, że obraz wyświetlany po włączeniu kalibracji niemal zawsze w pierwszym momencie wydaje nam się dziwny, zbyt chłodny lub (częściej) zbyt ciepły – jest to spowodowane adaptacją naszego zmysłu postrzegania do wcześniejszych ustawień. Im lepszym monitorem dysponujemy, tym różnica pomiędzy obrazem wyświetlanym z kalibracją i bez będzie mniejsza. Poprawność kalibracji możemy też zweryfikować, jeśli dysponujemy wzornikiem Color Checker, gdyż jest on jednym z elementów wyświetlanego obrazu kontrolnego.

Wzorzec kontrolny pozwoli nam porównać wyświetlanie obrazu z kalibracją i bez.

W kolejnym kroku zostaniemy poproszeni o podanie nazwy, pod jaką utworzony profil zostanie zapisany w systemie. W Windows profil zostanie umieszczony w folderze C:\WINDOWS\system32\spool\drivers\color, w systemie Macintosh będzie to [folder domowy]/ /Library/ColorSync/Profiles.

W nazwie profilu ICC, jaką podamy, dobrze jest ująć datę wykonania kalibracji – pozwoli to w późniejszym czasie ocenić przydatność takiego profilu.

Ostatnim krokiem, jaki musimy wykonać w ramach tworzenia profilu monitora jest określenie pożądanej temperatury barwowej oraz współczynnik gamma. Typowe wartości dla obróbki zdjęć to 6500 K (D65) oraz Gamma=2,2, jednak w zależności od naszych preferencji możemy wybrać inne wartości.

Parametry takie jak temperatura barwowa i gamma zależą od warunków obserwacji i rodzaju wykonywanej pracy.

Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.944s.